The possibilities of Meaning and Radical Alterity: an archeological overview through Lévinas thinking
Abstract
This work inquires into Meaning and Alterity based on E. Lévinas thinking. We articulate a short path that goes from levinasian’s critique to Occidental’s philosophical thought as a contrast point to his thinking, in order to introduce a first distinction between the meaning/ alterity relationship, where meaning –tied to the «common sense»– acts neutralizing otherness. We make a second distinction, where the first glimmers of a levinasian’s meaning appear holding a «provisional alterity» in the world. In this way we arrive to the third -and most relevantdistinction of the meaning/alterity relationship: visualize how the origin of meaning reconfigures in relationship to a new notion of otherness: Radical Alterity. A meaning of «meaning» is constituted at the time of the encounter with the Other –Radical Alterity–. It appears that for a new configuration of the notion of otherness, it is necessary –at the same time– a new paradigm for the constitution of meaning.Downloads
Las obras que se publican en esta revista están sujetas a los siguientes términos:
1. El Servicio de Publicaciones de la Universidad de Murcia (la editorial) conserva los derechos patrimoniales (copyright) de las obras publicadas, y favorece y permite la reutilización de las mismas bajo la licencia de uso indicada en el punto 2.
2. Las obras se publican en la edición electrónica de la revista bajo una licencia Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-SinObraDerivada 3.0 España (texto legal). Se pueden copiar, usar, difundir, transmitir y exponer públicamente, siempre que: i) se cite la autoría y la fuente original de su publicación (revista, editorial y URL de la obra); ii) no se usen para fines comerciales; iii) se mencione la existencia y especificaciones de esta licencia de uso.
3. Condiciones de auto-archivo. Se permite y se anima a los autores a difundir electrónicamente las versiones pre-print (versión antes de ser evaluada) y/o post-print (versión evaluada y aceptada para su publicación) de sus obras antes de su publicación, ya que favorece su circulación y difusión más temprana y con ello un posible aumento en su citación y alcance entre la comunidad académica. Color RoMEO: verde.