METÁFORA E IRONÍA, CLAVES DE LA RAZÓN VITAL
Abstract
Metaphor and irony are in a central position in Ortega's philosophy. On the one hand, they are the fundamental aesthetic categories of vital reason. The conversion of metaphor into the essence of art allows us to give an aesthetic value to irony: Art, as it is metaphor, cration of unreal worlds, make fun of iteself, ironizes its pretensions to reality, and recognizcs itsefl as play. On the other hand, in the base of this metaphoric power works one of the roots of ratioviatal anthropology, that finishes in the definition of man as a fantastic animal: the human instintc of evasion from real world and taking a rest from serious life, the human will of farce. But the decisive point is that metaphor and irony represent the effective intellectual form of vital reason, the method or way of thinking of a philosophy that refuses the identity established by idealism bwtween reason and reality and lodges the original "logos" in the life-world.Downloads
Copyright (c) 2024 Daimon Revista Internacional de Filosofia
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 3.0 Unported License.
Las obras que se publican en esta revista están sujetas a los siguientes términos:
1. El Servicio de Publicaciones de la Universidad de Murcia (la editorial) conserva los derechos patrimoniales (copyright) de las obras publicadas, y favorece y permite la reutilización de las mismas bajo la licencia de uso indicada en el punto 2.
2. Las obras se publican en la edición electrónica de la revista bajo una licencia Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-SinObraDerivada 3.0 España (texto legal). Se pueden copiar, usar, difundir, transmitir y exponer públicamente, siempre que: i) se cite la autoría y la fuente original de su publicación (revista, editorial y URL de la obra); ii) no se usen para fines comerciales; iii) se mencione la existencia y especificaciones de esta licencia de uso.
3. Condiciones de auto-archivo. Se permite y se anima a los autores a difundir electrónicamente las versiones pre-print (versión antes de ser evaluada) y/o post-print (versión evaluada y aceptada para su publicación) de sus obras antes de su publicación, ya que favorece su circulación y difusión más temprana y con ello un posible aumento en su citación y alcance entre la comunidad académica. Color RoMEO: verde.