Observation system for technical evaluation in classical dance: battement tendu exercise
Abstract
The battement tendu, in its different forms of execution and each of them with its own work objective, is essential from the first training courses in academic dance, since it provides the basis for the learning of dancers and dancers.
The present study shows an observation tool designed ad hoc for this exercise, composed of a combination of field format and category systems, exhaustive and mutually exclusive (E/ME), with the aim of being able to validate, codify and evaluate said exercise. of classical dance at a ballet barre. The instrument is made up of 5 criteria and a total of 54 categories distributed as follows: 23 in lower body, 9 in upper body, 10 for head/gaze, 3 in spatial direction and 9 for musical counts. The sample selected in the study was made up of 10 dancers, eight women and two men, all with a professional level in classical dance. A Data Quality analysis and a Generalizability analysis were performed with the HOISAN and SAGT v1.0 programs, respectively. The reliability of the observers was carried out by calculating the Pearson, Spearman and Kendall's Tau b correlation coefficients, and through Cohen's Kappa concordance index and Krippendorf's canonical concordance. The results showed adequate correlation coefficients and concordance indexes, as well as excellent Generalizability results with a relative G and absolute G value of .99 in the interobserver agreement and 1.00 for the intraobserver agreement, revealing that the observation tool for the exercise of the battement tendu in classical dance presents optimal precision, reliability and validity.
Downloads
References
Anguera, M. T. (1979). Observación de la conducta espacial. Comunicación presentada al VI Congreso Nacional de Psicología, Pamplona, España.
Anguera, M. T. (1990). Metodología observacional. En J. Arnau, M. T. Anguera, y J. Gómez-Benito (Eds.), Metodología de la investigación en ciencias del comportamiento (pp. 125-236). Murcia: Universidad de Murcia.
Anguera, M.T. (2003). La observación. En C. Moreno Rosset (Ed.), Evaluación psicológica. Concepto, proceso y aplicación en las áreas del desarrollo y de la inteligencia (pp. 271-308). Madrid: Sanz y Torres.
Anguera, M.T., Blanco, A., Hernández-Mendo, A. y Losada, J. L. (2011). Diseños observacionales: ajuste y aplicación en psicología del deporte. Cuadernos de Psicología del Deporte, 11(2), 63-76. https://doi.org/10.4321/s1578-84232015000100002
Anguera, M. T. y Hernández-Mendo, A. (2014). Metodología observacional y psicología del deporte: Estado de la cuestión. Revista de Psicología del Deporte, 23(1), 103-109. http://hdl.handle.net/2445/148502
Anguera, M. T. y Hernández-Mendo, A. (2015). Técnicas de análisis en estudios observacionales en ciencias del deporte. Cuadernos de Psicología del Deporte, 15(1), 13-30. https://doi.org/10.4321/S157884232015000100002
Anguera, M. T. y Hernández-Mendo, A. (2016). Avances en estudios observacionales de ciencias del deporte desde los mixed methods. Cuadernos de Psicología del Deporte, 16(1), 17-30. https://doi.org/10.4321/s1578-84232015000100002
Anguera MT, Camerino ,O., Castañer, M., Sánchez-Algarra, P. and Onwuegbuzie, A.J. (2017) The Specificity of Observational Studies in Physical Activity and Sports Sciences: Moving Forward in Mixed Methods Research and Proposals for Achieving Quantitative and Qualitative Symmetry. Front. Psychol. 8:2196,1-13. https:/doi: 10.3389/fpsyg.2017.02196
Asociación Médica Mundial (AMM) (2013). Declaración de Helsinki de la AMM - Principios éticos para las investigaciones médicas en seres humanos. 64ª Asamblea General; 2013 octubre. Fortaleza, Brasil: AMM. http://www.wma.net/es/30publications/10policies/b3/
https://doi.org/10.17126/joralres.2013.009
Blanco-Villaseñor, A., Castellano, J., Hernández-Mendo, A., Sánchez-López, C. R. y Usabiaga, O. (2014). Aplicación de la TG en el deporte para el estudio de la fiabilidad, validez y estimación de la muestra. Revista de Psicología del Deporte, 23(1), 131-137. https://ddd.uab.cat/record/11908
Borrie, A., Jonsson, G. K. y Magnusson, M.S. (2001). Application of T-pattern detection and analysis in sports research. Metodología de las Ciencias del Comportamiento, 3(2), 215-226. https://www.researchgate.net/publication/267270918
Borrie, A., Jonsson, G. K. y Magnusson, M. S. (2002). Temporal pattern analysis and its applicability in sport: An explanation and exemplar data. Journal of Sports Sciences, 20, 845-852. https://doi.org/10.1080/026404102320675675
Camerino, O., Castañer, M. y Anguera, M. T. (Eds.). (2012). Mixed Methods Research in the Movement Sciences: Case studies in sport, physical education and dance. Routledge.
Cardinet, J. Tourneur, Y. y Allal, L. (1976). The simmetry of generalizability theory: Applications to educational measurement. Journal of Educational Measurement, 13(2), 119-135. https://doi.org/10.1111/j.17453984.1976.tb00003.x
Cardinet, J. Tourneur, Y. y Allal, L. (1981). Extension of generalizability theory and its applications in educational measurement. Journal of Educational Measurement, 18(4), 183-204. https://doi.org/10.1111/j.17453984.1981.tb00852.x
Castañer, M., Torrents, C., Dinušová, M. y Anguera, M.T. (2008). Habilidades motrices en expresión corporal y danza. Detección de T-Patterns. Motricidad. European Journal of Human Movement, 21, 168-188. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=274220364009
Castañer, M., Torrents, C., Anguera, M. T. y Dinušová, M. (2009). Instrumentos de observación ad hoc para el análisis de las acciones motrices en Danza Contemporánea, Expresión Corporal y Danza Contact-Improvisation. Apunts, 95, 14-23. http://hdl.handle.net/10459.1/65383
Castañer Balcells, M., Camerino Foguet, O. y Anguera Argilaga, M. T. (2013). Mixed Methods in the Research of Sciences of Physical Activity and Sport. Apunts. Educación Física y Deportes, 112, 31-36. http://dx.doi.org/10.5672/apunts.2014-0983.es.(2013/2).112.01
Castellano, J. (2000). Observación y análisis de patrones de juego en el fútbol. Tesis Doctoral. Vitoria: Universidad del País Vasco.
Castellano, J. Perea, A., Alday, L. y Hernández-Mendo, A. (2008). The Measuring and Observation Tool in Sports. Behavior Research Methods, 40(3), 898-905.
https://doi.org/10.3758/brm.40.3.898
Cronbach, L. J., Gleser, G. C., Nanda, H. y Rajaratnam, N. (1972). The dependability of behavioral measurements: theory of generalizability for scores and profiles. New York: John Wiley and Sons. https://doi.org/10.3102/00028312011001054
Fernández, M., Sánchez, C. R., Jiménez, F., Navarro, V. y Anguera, M. T. (2012). Sistema de codificación y análisis de la calidad del dato para una intervención inclusiva en Educación Física. Revista de Psicología del Deporte, 21(1), 67-73. http://hdl.handle.net/11181/4395
https://doi.org/10.20868/upm.thesis.39683
Franklin, E. (2007). Danza acondicionamiento físico. Paidotribo.
Gabín, B., Camerino, O., Anguera, M. T. y Castañer, M. (2012). Lince: multiplatform sport analysis software. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 46, 4692-4694.
https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2012.06.320
González-Hernández, M. C. y Rodríguez-Ocampo, G. (2004). Bases Metodológicas Referenciales. Técnica de la Danza Clásica. Nivel Elemental. México: Consejo Nacional para la Cultura y las Artes.
Grau Torá, R. (2018). La Comunicación de las emociones a través del movimiento gimnástico. (Tesis doctoral). Universitat de Barcelona, España. Recuperado de: http://diposit.ub.edu/dspace/handle/2445/132248
Greene-Hass, J. (2010). Anatomía de la Danza. Guía Ilustrada para mejorar la flexibilidad, la fuerza y el tono muscular. Ediciones Tutor.
Hernández-Mendo, A. (1996). Observación y análisis de patrones de juego en deportes sociomotores. (Tesis Doctoral sin publicar). Universidad de Santiago de Compostela, Santiago de Compostela, España. https://doi.org/10.14349/rlp.2019.v51.n3.3
Hernández-Mendo, A., López-López, J. A., Castellano, J., Morales-Sánchez, V. y Pastrana, J. L. (2012). Hoisan 1.2: Programa informático para uso en metodología observacional. Cuadernos de Psicología del Deporte, 12(1), 55-78. https://doi.org/10.4321/s1578-84232012000100006
Hernández-Mendo, A, Ramos-Pérez, F. y Pastrana, J. L. (2012). SAGT: Programa informático para análisis de Teoría de la Generalizabilidad. SAFE CREATIVE Código: 1204191501059.
Hernández-Mendo, A., Blanco-Villaseñor, A., Pastrana, J. L., Morales-Sánchez, V., Ramos-Pérez, F. J. (2016). SAGT: Aplicación informática para análisis de generalizabilidad. Revista Iberoamericana de Psicología del Ejercicio y el Deporte, 11(1), 77-89.
Howse, J. y McCormack (2011). Técnica de la danza. Anatomía y prevención de lesiones. 2ª edición. Paidotribo.
Jiménez-Salas, J., Morillo-Baro, J. P., Reigal, R. E., Morales-Sánchez, V. y Hernández-Mendo, A. (2020). Polar coordinate analysis to study counterattacks in senior and under-16 men’s handball. Cuadernos de Psicología del Deporte, 20(1), 48-61. https://doi.org/10.6018/cpd.396521
Mateu, S. (2010). La observación y análisis de la expresión motriz escénica. Estudio de la lógica interna de los espectáculos artísticos profesionales: Cirque du Soleil(1986-2005). [Tesis de Doctorado, Universitat de Barcelona] https://www.researchgate.net/publication/273776703_OBSERVACION_Y_ANALISIS_DE_LA_EXPRESION_MOTRIZ_ESCENICA_ESTUDIO_DE_LA_LOGICA_INTERNA_DE_LOS_ESPECTACULOS_ARTISTICOS_PROFESIONALES_CIRQUE_DU_SOLEIL_1986-2005 DOI:10.13140/RG.2.1.3073.7449
McHugh, M. y Cosgrave C. (2010). To strech or not strech: the role os streching in injuty prevention and performance. Scandinavian Journal of Medicine y Science in sports, 20(1), 169-181. https://doi.org/10.1111/j.1600-0838.2009.01058.x
Menescardi, C., Falco, C., Ros, C., Morales-Sánchez, V. y Hernández-Mendo, A. (2019). Development of a taekwondo combat model based on Markov analysis. Front. Psychol. doi: https://doi.org/10.3389/fpsyg.2019.02188
Plaza, E. P. (2019). Apuntes para la mejora de la flexibilidad en bailarines. Revista del Centro de Investigación Flamenco Telethusa, 12(14), 23 -29.
Quiñones Y., Morillo-Baro, J. P., Reigal, R. E., Morales-Sánchez, V., Vázquez-Diz, J. A. y Hernández-Mendo, A. (2019). El ataque posicional en balonmano: validación de un sistema de observación. Cuadernos De Psicología Del Deporte, 19(3), 113-124. https://doi.org/10.6018/cpd.384091
Sánchez, M. (2018). Eutonía y Danza. La Investigación en Danza. Ediciones Mahali.
Sánchez Izquierdo, M., Morillo-Baro, J. P., Quiñones Rodríguez, Y., Morales Sánchez, V. y Hernández-Mendo, A. (2021). Sistema de observación para la evaluación técnica en la danza clásica: ejercicio del plié. Cuadernos de Psicología del Deporte, 21(2), 72–84. https://doi.org/10.6018/cpd.452291
Taccone, V. (2016). El ballet clásico. Observaciones sobre la técnica la disciplina y las influencias sobre el cuerpo del bailarín. IX Jornadas de Sociología de la UNLP, 5- 7 de diciembre. Argentina. En Memoria Académica. https://doi.org/10.14361/9783839448908-006
Torrents, C., Castañer, M., Dinušová, M. y Anguera, M.T. (2013). Dance divergently in physical education: teaching using open-ended questions, metaphors, and models. Research in Dance Education, 14(2), 104-119, DOI: 10.1080/14647893.2012.712100
Vázquez-Diz, J. A., Morillo-Baro, J. P., Reigal, R. E., Morales- Sánchez, V., Hernández-Mendo, A. (2019). Diseño y validación de una herramienta de observación para porteros en balonmano playa. Cuadernos de Psicología del Deporte, Vol 19(2), 127-138
Wyon, M. (2010). Streching for Dance.International Association for Dance medicine y Siencie. Bulleting for Teachers, 2(1), 9-11.
Las obras que se publican en esta revista están sujetas a los siguientes términos:
1. El Servicio de Publicaciones de la Universidad de Murcia (la editorial) conserva los derechos patrimoniales (copyright) de las obras publicadas, y favorece y permite la reutilización de las mismas bajo la licencia de uso indicada en el punto 2.
2. Las obras se publican en la edición electrónica de la revista bajo una licencia Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-SinObraDerivada 3.0 España (texto legal). Se pueden copiar, usar, difundir, transmitir y exponer públicamente, siempre que: i) se cite la autoría y la fuente original de su publicación (revista, editorial y URL de la obra); ii) no se usen para fines comerciales; iii) se mencione la existencia y especificaciones de esta licencia de uso.
3. Condiciones de auto-archivo. Se permite y se anima a los autores a difundir electrónicamente las versiones pre-print (versión antes de ser evaluada) y/o post-print (versión evaluada y aceptada para su publicación) de sus obras antes de su publicación, ya que favorece su circulación y difusión más temprana y con ello un posible aumento en su citación y alcance entre la comunidad académica. Color RoMEO: verde.