The perception of youth volleyball and basketball coaches of contents of precompetitive and halftime talks
Abstract
The present study aims to explore the perception of coaches on the contents of pre-competition and halftime talks using a mixed-methods approach. Participants were 21 youth basketball and volleyball coaches (u15, u17 and u19), mostly males (n = 20), from Buenos Aires (Argentina). Individual and semi-structured interviews were conducted to the coaches and through Grounded Theory the information collected was subjected to a qualitative analysis with program Atlas.Ti 7.5. Coaches highlight five relevant aspects of the contents in pre-competition and halftime talks: strategic, psychological, communicational, variables that influence the choice of content and specific halftime content. Analyzing the primary documents, significant quotes were associated with each category. The most mentioned category (i.e. greater frequency in data) was ‘Strategic aspects’, while ‘Psychological aspects’ were placed secondly. An association analysis was carried out to study the prevalence of the categories emerged from the analysis based on the sport, branch, and category. The results of this study provide clarity regarding which are the most valued contents for coaches to spread in these specific moments of interaction and which strategies they use to communicate them. Taking this information into account will be crucial to develop meaningful psychological strategies that enhance coaches' resources to cope with the demands of these specific situations.
Downloads
References
Adie, J., Duda, J. L., y Ntoumanis, N. (2012). Perceived Coach Autonomy Support, basic need satisfaction and the well-and ill-being of elite youth soccer players: A longitudinal investigation. Psychology of Sport and Exercise, 13(1), 51–59. https://doi.org/10.1016/j.psychsport.2011.07.008
Alves Franco, S. C., Da Costa Simões, V. A., Castañer, M., De Jesus Fernandes Rodrigues, J., y Anguera, M. T. (2013). La conducta de los instructores de fitness: Triangulación entre la percepción de los practicantes, auto-percepción de los instructores y conducta observada. Revista de Psicología del Deporte, 22(2), 321–329. https://www.redalyc.org/pdf/2351/235128058027.pdf
Anguera, M. T. (1990). Metodología observacional. En J. Arnau, M. T. Anguera y J. Gómez-Benito (Eds.), Metodología de la investigación en ciencias del comportamiento (pp. 125–236). Universidad de Murcia.
Anguera, M. T., Blanco-Villaseñor, Á., Hernández-Mendo, A., y Losada López, J. L. (2011). Diseños observacionales: Ajuste y aplicación en psicología del deporte. Cuadernos de Psicología del Deporte, 11(2), 63–76. https://revistas.um.es/cpd/article/view/133241
Anguera, M. T., y Blanco-Villaseñor, Á. (2003). Registro y codificación del comportamiento deportivo. En A. Hernández-Mendo (Ed.), Psicología del Deporte (Vol. II) Metodología (pp. 6–34). EFDeportes.com.
Anguera, M. T., y Hernández-Mendo, A. (2013). La metodología observacional en el ámbito del deporte. E-balonmano.com: Revista de Ciencias del Deporte, 9(3), 135–160. http://diposit.ub.edu/dspace/bitstream/2445/108477/1/629241.pdf
Anguera, M. T., y Hernández-Mendo, A. (2016). Avances en estudios observacionales de ciencias del deporte desde los mixed methods. Cuadernos de Psicología del Deporte, 16(1), 17-30. https://revistas.um.es/cpd/article/view/254261
Anguera-Argilaga, M. T., Magnusson, M. y Jonsson, G. (2007). Instrumentos no estandar: planteamiento, desarrollo y posibilidades. Avances en medición, 5(1), 63-82. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=2981059
Appleton, P. R., Ntoumanis, N., Quested, E., Viladrich, C. y Duda, J. L. (2016). Initial validation of the coach-created Empowering and Disempowering Motivational Climate Questionnaire (EDMCQ-C). Psychology of Sport and Exercise, 22, 53–65. https://doi.org/10.1016/j.psychsport.2015.05.008
Ato, M., López, J., y Benavente, A. (2013). Un sistema de clasificación de los diseños de investigación en psicología Introducción Un marco conceptual para la investigación. Anales de Psicología, 29(3), 1038-1059. https://doi.org/10.6018/analesps.29.3.178511
Balagué Serre, N., Torrents Martín, C., Pol Cabanellas, R., y Seirul-lo Vargas, F. (2014). Entrenamiento integrado. Principios dinámicos y aplicaciones. Apunts Educación Física y Deportes, (116), 60-68.
https://doi.org/10.5672/apunts.2014-0983.es.(2014/2).116.06
Balaguer, I., Castillo, I., y Duda, J. L. (2008). Apoyo a la autonomía, satisfacción de las necesidades, motivación y bienestar en deportistas de competición: Un análisis de la teoría de la autodeterminación. Revista de Psicología del Deporte, 17(1), 123–139. https://www.redalyc.org/pdf/2351/235119246002.pdf
Borrueco, M., Ramis, Y., Pallarès, S., y Cruz, J. (2020). Aplicación del modelo de las 5Cs para la formación de entrenadores: Un ejemplo de práctica basada en la evidencia. Revista de Psicología Aplicada al Deporte y al Ejercicio Físico, 5(1), 8. https://doi.org/10.5093/rpadef2020a3
Cajina–Guedeat, M., y Reyes-Bossio, M. (2021). Experiencia emocional subjetiva en deportistas extremos: estudio cualitativo. Cuadernos de Psicología del Deporte, 21(1), 1-17. https://revistas.um.es/cpd/article/view/418141
Calpe-Gómez, V., Guzmán Luján, J. F., y Grijalbo Santamaría, C. (2013). Relationship between score and coaches’ verbal behaviour. Journal of Human Sport and Exercise, 8(3), 728–737. https://doi.org/10.4100/jhse.2013.8.Proc3.19
Castillo, I., Adell, F. L., y Alvarez, O. (2018a). Relationships between personal values and leadership behaviors in basketball coaches. Frontiers in Psychology, 9. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2018.01661
Castillo, I., Zamarripa, J., Tomás, I., Álvarez, O., Delgado, M., y Marentes, M. (2018b). Teacher psychological needs support, gender and autonomous motivation in Physical Education students. 23rd. Annual Congress of the European College of Sport Sciences (ECSS).
Cohen, J. (1960). A coefficient of agreement for nominal scales. Educational and Psychological Measurement, 20(1), 37–46. https://doi.org/10.1177/001316446002000104
Creswell, J. W. (2013). Research design: Qualitative, quantitative, and mixed methods approaches. SAGE publications.
Crispim Santos, A. (2008). Análisis de la instrucción del entrenador de fútbol. Comparación entre el instrucción de preparación y de competición. Fitness & Performance Journal, 7(2), 112–122. https://doi.org/10.3900/fpj.7.2.112.s
Curran, T., Hill, A. P., Hall, H. K., y Jowett, G. E. (2015). Relationships between the coach-created motivational climate and athlete engagement in youth sport. Journal of Sport and Exercise Psychology, 37(2), 193–198. https://doi.org/10.1123/jsep.2014-0203
Fernández, A., García-Arabehety, M., Celsi, I., Tourn, S., y Raimundi, M. J. (2018). Clima motivacional creado por los entrenadores: diferencias en la percepción de deportistas adolescentes de Buenos Aires (Argentina) en función del género, deporte y categoría. VII Congreso Iberoamericano de Psicología del Deporte.
Guzmán Luján, J. F., Calpe-Gómez, V., Grijalbo Santamaría, C., y Imfeld Burkhard, F. (2014). Una observación sistemática de las conductas verbales de los entrenadores en función de las acciones de juego competitivas. Revista de Psicología del Deporte, 23(2), 301–307. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=235131674010
Guzmán Luján, J. F., y Calpe-Gómez, V. (2012). Preliminary study of coach verbal behaviour according to game actions. Journal of Human Sport and Exercise, 7(2), 376–382. https://doi.org/10.4100/jhse.2012.72.04
Hastie, P. (1999). An instrument for recording coaches` comments and instructions during time-outs. Journal of Sport Behavior, 22(4), 467–478. https://doi.org/https://psycnet.apa.org/record/1999-15471-001
Hernández-Sampieri, R. (2018). Metodología de la investigación: las rutas cuantitativa, cualitativa y mixta. McGraw-Hill Interamericana.
Landis, J. R., y Koch, G. G. (1977). The Measurement of Observer Agreement for Categorical Data. Biometrics, 33(1), 159–174. https://doi.org/10.2307/2529310
Lapresa Ajamil, D., Otero, A., Arana, J., Álvarez, I., y Anguera, M. T. (2021). Concordancia consensuada en metodología observacional: efectos del tamaño del grupo en el tiempo y la calidad del registro. Cuadernos de Psicología del Deporte, 21(2), 47-58. https://doi.org/10.6018/cpd.467701
Lawrence, G., y Kingston, K. (2007). Skill Acquisition for Coaches. En R. L. Jones, M. Hughes, y K. Kingston (Eds.), An Introduction to Sports Coaching. Routledge.
Lorenzo, J., Navarro, R., Rivilla, J., y Lorenzo, A. (2013). The analysis of the basketball coach speech during the moments of game and pause in relation to the performance in competition. Revista de Psicología del Deporte, 22(1), 227–230. https://www.redalyc.org/pdf/2351/235127552027.pdf
Luque, M. M., Reigal-Garrido, R. E., Baro, J. P. M., Sánchez, V. M., y Mendo, A. H. (2019). Estilo de interacción del entrenador, clima motivacional percibido y satisfacción de las necesidades psicológicas básicas en futbolistas jóvenes. Cuadernos De Psicología Del Deporte, 19(3), 79-89. https://doi.org/10.6018/cpd.372381
Marcelo, C., y Gallego-Domínguez, C. G. (2018). “¿Quién soy yo como maestro?” Construcción de la identidad profesional en docentes principiantes. En I. Cantón, y M. Tardif (Eds.), Identidad profesional docente, 45–56. Narcea.
Marques, M., Nonohay, R., Koller, S., Gauer, G., y Cruz, J. (2015). El estilo de comunicación del entrenador y la percepción del clima motivacional generado por los entrenadores y compañeros. Cuadernos de Psicología Del Deporte, 15(2), 47–54. https://doi.org/10.4321/S1578-84232015000200006
Mason, R. J. (2020). Examining the knowledge, use, and reception of verbal coach feedback across high performance sport environments. [Tesis doctoral, The University of Melbourne]. http://hdl.handle.net/11343/249852
Mason, R. J., Farrow, D., y Hattie, J. A. (2020). Sports Coaches’ Knowledge and Beliefs About the Provision, Reception, and Evaluation of Verbal Feedback. Frontiers in Psychology, 11, 2424. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2020.571552
Maxwell, J. (2012). Qualitative research design: An interactive approach (3era ed.). SAGE Publications.
Molina, M. F., y Schmidt, V. (2020). Relationship between Family Functioning and Possible Selves in Adolescents from Argentina. The Journal of Genetic Psychology, 181(5), 319-335. https://doi.org/10.1080/00221325.2020.1758898
Morales-Sánchez, V., Pérez-López, R., Reigal, R. E., y Hernández-Mendo, A. (2020). Mixed-Methods Analysis of Emotional Quality in Sports Organizations: Facial Expressions of Child Users of Sports Services as Data. Frontiers in Psychology, 11. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2020.01199
More, K., y Franks, I. M. (2004). Measuring coaching effectiveness. En M. Hughes y I. M. Franks (Eds.), Notational Analysis of Sport: Systems for Better Coaching and Performance in Sport. Routledge.
Moreno Arroyo, M. (2001). Análisis y optimización de la conducta verbal del entrenador de voleibol durante la dirección de equipo en competición. [Tesis doctoral, Universidad de Extremadura]. http://dehesa.unex.es/handle/10662/583
Moreno Arroyo, M., Santos, J., Ramos Mondéjar, L., Sanz, D., Fuentes García, J., y Villar Álvarez, F. (2002). Aplicación de un sistema de codificación para el análisis de contenido de la conducta verbal del entrenador de voleibol. European Journal of Human Movement, 9, 119–140. https://recyt.fecyt.es/index.php/ejhm/article/view/56185/34060
Mowat, T. J. (2004). Arousal and behaviour of coaches during competition. [Tesis doctoral, Victoria University of Technology]. http://vuir.vu.edu.au/15646/
Perea Villena, P. (2008). Análisis descriptivo de la conducta verbal del entrenador de base en balonmano. EfDeportes Revista Digital, 119. https://www.efdeportes.com/efd119/conducta-verbal-del-entrenador-de-base-en-balonmano.htm
Pérez-López, R., Morales-Sánchez, V., Teresa Anguera, M. T., y Hernández-Mendo, A. (2015). Evaluación de la calidad total en servicios municipales deportivos orientados a la población infantil: Aportaciones desde el análisis cualitativo con ATLAS.ti. Cuadernos de Psicologia del Deporte, 15(1), 143–150. https://doi.org/10.4321/S1578-84232015000100014
Roberts, A. H., Greenwood, D. A., Stanley, M., Humberstone, C., Iredale, F., y Raynor, A. (2019). Coach knowledge in talent identification: A systematic review and meta-synthesis. Journal of Science and Medicine in Sport, 22(10), 1163-1172. https://doi.org/10.1016/j.jsams.2019.05.008
Sánchez-Oliva, D., Sánchez Miguel, P. A., Amado Alonso, D., Leo Marcos, F. M., y García Calvo, T. (2010). Análisis de la conducta verbal del entrenador de fútbol en función de su formación federativa y del periodo del partido en categorías inferiores. Retos. Nuevas tendencias en Educación Física, Deporte y Recreación, 18, 24–28. https://doi.org/10.47197/retos.v0i18.34646
Schmidt, V., Marconi, A., Messoulam, N., Maglio, A., Molina, F., y González, M. A. (2008). La comunicación entre padres e hijos desde la percepción adolescente. Una aproximación etnopsicológica. Revista de Psicología Social Aplicada, 17(1), 1–23. https://etci.com.ar/descargas/Caracterizacion-de-la-comunicacion.pdf
Smith, M., y Cushion, C. J. (2006). An investigation of the in-game behaviours of professional, top-level youth soccer coaches. Journal of Sports Sciences, 24(4), 355-366. https://doi.org/10.1080/02640410500131944
Smith, N., Quested, E., Appleton, P. R., y Duda, J. L. (2016). A review of observational instruments to assess the motivational environment in sport and physical education settings. International Review of Sport and Exercise Psychology, 9(1), 134–159. https://doi.org/10.1080/1750984X.2015.1132334
Smith, N., Quested, E., Appleton, P. R., y Duda, J. L. (2017). Observing the coach-created motivational environment across training and competition in youth sport. Journal of Sports Sciences, 35(2), 149–158. https://doi.org/10.1080/02640414.2016.1159714
Smith, R. E., y Smoll, F. L. (2007). Social-cognitive approach to coaching behaviours. En S. Jowett y D. Lavallee (Eds.), Social Psychology in Sport. Human Kinetics. https://doi.org/10.5040/9781492595878
Strauss, A. y Corbin, J. (1990). Basics of qualitative research: Grounded Theory procedures and techniques. SAGE Publications.
Strauss, A. y Corbin, J. (1997). Grounded Theory in Practice. SAGE Publications.
Vives-Ribó, J., y Rabassa, N. (2020). Intervención sobre la comunicación del entrenador para aumentar la confianza de los deportistas. Revista de Psicología Aplicada al Deporte y al Ejercicio Físico, 5(1), 6. https://doi.org/10.5093/rpadef2020a1
Las obras que se publican en esta revista están sujetas a los siguientes términos:
1. El Servicio de Publicaciones de la Universidad de Murcia (la editorial) conserva los derechos patrimoniales (copyright) de las obras publicadas, y favorece y permite la reutilización de las mismas bajo la licencia de uso indicada en el punto 2.
2. Las obras se publican en la edición electrónica de la revista bajo una licencia Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-SinObraDerivada 3.0 España (texto legal). Se pueden copiar, usar, difundir, transmitir y exponer públicamente, siempre que: i) se cite la autoría y la fuente original de su publicación (revista, editorial y URL de la obra); ii) no se usen para fines comerciales; iii) se mencione la existencia y especificaciones de esta licencia de uso.
3. Condiciones de auto-archivo. Se permite y se anima a los autores a difundir electrónicamente las versiones pre-print (versión antes de ser evaluada) y/o post-print (versión evaluada y aceptada para su publicación) de sus obras antes de su publicación, ya que favorece su circulación y difusión más temprana y con ello un posible aumento en su citación y alcance entre la comunidad académica. Color RoMEO: verde.