Effect of the sport experience in psychological skills of spanish national ranking fencers
Abstract
The aim of this study is to identify psychological skills in fencers according to different training and competition situations, as well as to establish experience influence when practicing sport. 40 absolute Spanish national ranking fencers (24 women and 16 men; age: M= 23.17, dt= 8.92) were evaluated. The evaluation system used was the Prueba para Evaluar Rasgos Psicológicos en Deportistas Versión Revisada (PAR P1-R; Serrato, 2006). The group has shown excellent skills in competitive challenge (M= 7.95, dt= 1.86) and emotional sensitivity (M= 4.22, dt= 2.57), but a need of improvement in self-assuredness, motivation, positive attitude, concentration, and imagination. When comparing fencers according to their sport experience significant differences arise in fencers with highest experience in attention (p= 0.04) and emotional sensitivity (p= 0.03). However, they experience less motivation (p= 0.01) in practicing. Results highlight the need of psychological intervention in fencers' preparation systems in order to improve psychological skills and, therefore, achieve maximum competence development and an optimum performance profile in their sport.Downloads
Las obras que se publican en esta revista están sujetas a los siguientes términos:
1. El Servicio de Publicaciones de la Universidad de Murcia (la editorial) conserva los derechos patrimoniales (copyright) de las obras publicadas, y favorece y permite la reutilización de las mismas bajo la licencia de uso indicada en el punto 2.
2. Las obras se publican en la edición electrónica de la revista bajo una licencia Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-SinObraDerivada 3.0 España (texto legal). Se pueden copiar, usar, difundir, transmitir y exponer públicamente, siempre que: i) se cite la autoría y la fuente original de su publicación (revista, editorial y URL de la obra); ii) no se usen para fines comerciales; iii) se mencione la existencia y especificaciones de esta licencia de uso.
3. Condiciones de auto-archivo. Se permite y se anima a los autores a difundir electrónicamente las versiones pre-print (versión antes de ser evaluada) y/o post-print (versión evaluada y aceptada para su publicación) de sus obras antes de su publicación, ya que favorece su circulación y difusión más temprana y con ello un posible aumento en su citación y alcance entre la comunidad académica. Color RoMEO: verde.