Face recognition in schizotypy

Authors

  • Leticia García-Alvarez 1 Departamento de Psicología. Universidad de Oviedo 2 Área de Psiquiatría. Universidad de Oviedo 3 Centro de Investigación Biomédica en Red de Salud Mental (CIBERSAM-Oviedo, G05)
  • Serafín Lemos-Giráldez 1 Departamento de Psicología. Universidad de Oviedo 2 Centro de Investigación Biomédica en Red de Salud Mental (CIBERSAM-Oviedo, G05)
  • Mercedes Paino 1 Departamento de Psicología. Universidad de Oviedo 2 Centro de Investigación Biomédica en Red de Salud Mental (CIBERSAM-Oviedo, G05)
  • Eduardo Fonseca-Pedrero 1 Departamento de Psicología. Universidad de Oviedo 2 Centro de Investigación Biomédica en Red de Salud Mental (CIBERSAM-Oviedo, G05)
  • Nuria Ordóñez-Camblor Departamento de Psicología. Universidad de Oviedo
  • Patricia Burón-Fernández Área de Psiquiatría. Universidad de Oviedo Centro de Investigación Biomédica en Red de Salud Mental (CIBERSAM-Oviedo, G05)
DOI: https://doi.org/10.6018/analesps.29.3.125131
Keywords: Face recognition, schizotypy, adolescence, self disorders

Supporting Agencies

  • Ministerio de Ciencia e Innovación (ref. MICINN-08-PSI2008-06220)

Abstract

Studies suggest disturbances of self in schizophrenia and in schizotypy, and unusual perception of own and other faces in schizotypy. The purpose of this study was to explore possible differences between high and low scores on schizotypal questionnaires and self and others-face recognition, and confirm whether the cognitive-perceptual and disorganization dimensions of schizotypy, but not the interpersonal dimension, significantly correlated with such disturbances, as observed in previous studies. A sample of 219 nonclinical adolescent and young subjects (53% females) completed the Self-Face Recognition Questionnaire (SFRQ), the Schizotypal Personality Questionnaire-Brief (SPQ-B), and the Oviedo Schizotypy Assessment Questionnaire (ESQUIZO-Q). Mean age of the participants was 16.3 years (SD = 1.18). Comparisons between those participants scoring high and low in schizotypal traits offer further support that positive (Cognitive-perceptual and Disorganization) traits significantly correlate with face recognition difficulties; demonstrating girls more disturbances than boys in face recognition, probably due to higher scores in the Cognitive-perceptive dimension.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Serafín Lemos-Giráldez, 1 Departamento de Psicología. Universidad de Oviedo 2 Centro de Investigación Biomédica en Red de Salud Mental (CIBERSAM-Oviedo, G05)

Catedrático de Universidad

Personalidad, Evaluación y Tratamiento Psicológicos

Mercedes Paino, 1 Departamento de Psicología. Universidad de Oviedo 2 Centro de Investigación Biomédica en Red de Salud Mental (CIBERSAM-Oviedo, G05)

Prof. Titular de Universidad

Personalidad, Evaluación y Tratamiento Psicológicos

Published
20-09-2013
How to Cite
García-Alvarez, L., Lemos-Giráldez, S., Paino, M., Fonseca-Pedrero, E., Ordóñez-Camblor, N., & Burón-Fernández, P. (2013). Face recognition in schizotypy. Anales de Psicología / Annals of Psychology, 29(3), 791–799. https://doi.org/10.6018/analesps.29.3.125131
Issue
Section
Clinical and Health Psychology

Most read articles by the same author(s)