Children’s Coping Scale: psychometric properties

Authors

  • Francisco Manuel Morales Rodríguez Departamento de Psicología Evolutiva y de la Educación. Facultad de Psicología. Universidad de Málaga
  • María Victoria Trianes Torres Departamento de Psicología Evolutiva y de la Educación. Facultad de Psicología. Universidad de Málaga
  • María José Blanca Mena Departamento de Psicobiología y Metodología de las Ciencias del Comportamiento. Universidad de Málaga
  • Jesús Miranda Páez Departamento de Psicobiología y Metodología de las Ciencias del Comportamiento. Universidad de Málaga
  • Milagros Escobar Espejo Departamento de Psicología Evolutiva y de la Educación. Facultad de Psicología. Universidad de Málaga
  • Francisco Javier Fernández Baena Departamento de Psicología Evolutiva y de la Educación. Facultad de Psicología. Universidad de Málaga
DOI: https://doi.org/10.6018/analesps.28.2.136221
Keywords: Coping, assessment, psychometric properties, middle childhood.

Supporting Agencies

  • Este trabajo ha recibido financiación del Ministerio de Ciencia e Innovación (España)
  • proyecto I D i SEJ2007-61447/PSIC (2007-2010).

Abstract

It is important to study coping among school-age children, as having coping skills is a key aspect of a healthy life. The aim of the present study was to construct and validate a coping scale for assessing the types of coping strategies used by primary school children in relation to four kinds of stressors. Participants were 402 boys and girls aged between 9 and 12 years. The paper reports the results of a confirmatory factor analysis and evidence of reliability and validity. The instrument comprises 35 self-report items that assess nine different coping strategies, distinguishing between problem-focused and non-productive coping. The results show that the scale has adequate psychometric properties for the assessment of children’s coping strategies.

Downloads

Download data is not yet available.
Metrics
Views/Downloads
  • Abstract
    4718
  • PDF (Español (España))
    2625

Author Biographies

Francisco Manuel Morales Rodríguez, Departamento de Psicología Evolutiva y de la Educación. Facultad de Psicología. Universidad de Málaga

Departamento de Psicología Evolutiva y de la Educación

María Victoria Trianes Torres, Departamento de Psicología Evolutiva y de la Educación. Facultad de Psicología. Universidad de Málaga

Departamento de Psicología Evolutiva y de la Educación

María José Blanca Mena, Departamento de Psicobiología y Metodología de las Ciencias del Comportamiento. Universidad de Málaga

Departamento de Psicobiología y Metodología de las Ciencias del Comportamiento

Jesús Miranda Páez, Departamento de Psicobiología y Metodología de las Ciencias del Comportamiento. Universidad de Málaga

Departamento de Psicobiología y Metodología de las Ciencias del Comportamiento

Milagros Escobar Espejo, Departamento de Psicología Evolutiva y de la Educación. Facultad de Psicología. Universidad de Málaga

Departamento de Psicología Evolutiva y de la Educación

Francisco Javier Fernández Baena, Departamento de Psicología Evolutiva y de la Educación. Facultad de Psicología. Universidad de Málaga

Departamento de Psicología Evolutiva y de la Educación
How to Cite
Morales Rodríguez, F. M., Trianes Torres, M. V., Blanca Mena, M. J., Miranda Páez, J., Escobar Espejo, M., & Fernández Baena, F. J. (2012). Children’s Coping Scale: psychometric properties. Anales de Psicología / Annals of Psychology, 28(2), 475–483. https://doi.org/10.6018/analesps.28.2.136221
Issue
Section
Developmental and Educational Psychology

Most read articles by the same author(s)