BSID-I Bayley Scales versus BSID-II as an assessment tool in early intervention

  • Julio Pérez-López Grupo de Investigación en Atención Temprana. Universidad de Murcia
  • Alfredo G. Brito de la Nuez Grupo de Investigación en Atención Temprana. Universidad de Murcia
  • María Teresa Martínez-Fuentes Grupo de Investigación en Atención Temprana. Universidad de Murcia
  • Ángela Díaz-Herrero Grupo de Investigación en Atención Temprana. Universidad de Murcia
  • Juan Sánchez-Caravaca Grupo de Investigación en Atención Temprana. Universidad de Murcia
  • Francisco Javier Fernández-Rego Grupo de Investigación en Atención Temprana. Universidad de Murcia
  • María Isabel Casbas-Gómez Grupo de Investigación en Atención Temprana. Universidad de Murcia
Keywords: Bayley’s scales, early intervention, assessment, infancy

Abstract

This study aimed to test whether developmental assessment using the version of the Bayley’s Scales of Infant Development (BSID-I, 1977) overestimated the capabilities of infants born at term and preterm, compared with those obtained by applying a most recent version of these scales (BSID-II, 1993). 83 children participated in this study, 68 term infants (39 boys and 29 girls) and 15 preterm infants (9 boys and 6 girls) with less than 36 weeks gestation and/or less than 2500 grams of weight. The infants born at term were evaluated at two different ages (6 and 12 months of chronological age), while preterm infants were assessed at 6 months of age corrected. The results indicate that the use of scales BSID-I overestimated the abilities of children and suggest using more sensitive assessment tools to the processes of change and development of infants.

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Author Biographies

Julio Pérez-López, Grupo de Investigación en Atención Temprana. Universidad de Murcia
Departamento de Psicología Evolutiva y de la Educación. Profesor titular de universidad
Alfredo G. Brito de la Nuez, Grupo de Investigación en Atención Temprana. Universidad de Murcia
Departamento de Psicología Evolutiva y de la Educación. Profesor titular de universidad
María Teresa Martínez-Fuentes, Grupo de Investigación en Atención Temprana. Universidad de Murcia
Departamento de Psicología Evolutiva y de la Educación. Profesora titular de universidad
Ángela Díaz-Herrero, Grupo de Investigación en Atención Temprana. Universidad de Murcia
Departamento de Psicología Evolutiva y de la Educación. Profesora contratado doctor
Juan Sánchez-Caravaca, Grupo de Investigación en Atención Temprana. Universidad de Murcia
Departamento de Psicología Evolutiva y de la Educación. Profesor Asociado
Francisco Javier Fernández-Rego, Grupo de Investigación en Atención Temprana. Universidad de Murcia
Departamento de Fisioterapia. Profesor Asociado
María Isabel Casbas-Gómez, Grupo de Investigación en Atención Temprana. Universidad de Murcia
Centro de Desarrollo Infantil y Atención Temprana. Directora.
How to Cite
Pérez-López, J., Brito de la Nuez, A. G., Martínez-Fuentes, M. T., Díaz-Herrero, Ángela, Sánchez-Caravaca, J., Fernández-Rego, F. J., & Casbas-Gómez, M. I. (1). BSID-I Bayley Scales versus BSID-II as an assessment tool in early intervention. Anales De Psicología / Annals of Psychology, 28(2), 484-489. https://doi.org/10.6018/analesps.28.2.132481
Section
Developmental and Educational Psychology