Profiles of family participation in Compulsory Secondary Education

  • María-Ángeles Hernández-Prados Universidad de Murcia
  • Maria-Paz García-Sanz Universidad de Murcia
  • Joaquín Parra-Martínez Universidad de Murcia
  • María-Ángeles Gomariz Vicente Universidad de Murcia
Keywords: Participation profiles, Implication, Families, Compulsory Secondary Education, Sense of belonging

Abstract

The participation of families in the education of children who attend Compulsory Secondary Education (ESO) through the application of a questionnaire is analyzed. The initial sample consisted of 5022 families residing in 16 autonomous communities of Spain, although the actual sample consisted of 3982 parents whose children attended ESO in 96 schools. After identifying the characteristics of these fathers and mothers, considering a series of sociodemographic variables and family participation, the parental participation profiles are described through a two-stage cluster analysis that makes up three different models of family participation: Spanish families with moderate participation and low sentiment of belonging; families of non-Spanish origin with low participation and moderate feeling of belonging; and finally, Spanish families with high participation and a high feeling of belonging. The interest of the research lies fundamentally in two realities: firstly, the choice of ESO, since it is the stage least treated in studies of family participation within compulsory schooling in Spain. And secondly because it breaks with the existence of a single bipolar bifurcation that is reduced to the existence or not of participation. There are multiple variables that affect the ways of participating in the educational process of the children and that involve the configuration of the profiles obtained in this study.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

María-Ángeles Hernández-Prados, Universidad de Murcia
Dep. Teoría e Historia de la Educación. Profesora Contratada Doctora
Maria-Paz García-Sanz, Universidad de Murcia
Dep. Métodos de Investigación y Diagnóstico en Educación. Profesora Titular de Universidad
Joaquín Parra-Martínez, Universidad de Murcia
Dep. Métodos de Investigación y Diagnóstico en Educación. Profesor Titular de Universidad
María-Ángeles Gomariz Vicente, Universidad de Murcia
Dep. Métodos de Investigación y Diagnóstico en Educación. Profesora Contratada Doctora

References

Ato, M., López, J.J., & Benavente, A. (2013). Un sistema de clasificación de los diseños de investigación en psicología. Anales de Psicología, 29(3), 1038-1059. http://dx.doi.org/10.6018/analesps.29.3.178511

Álvarez, L. & Martínez-González, R. A. (2016). Cooperación entre las Familias y los Centros Escolares como Medida Preventiva del Fracaso y del Riesgo de Abandono Escolar en Adolescentes. Revista latinoamericana de educación inclusiva, 10(1), 175–192. Recuperado de www.rinace.net/rlei/

Arnaiz, P. , Giménez, A. M., & López, G. (2017). Participación de las familias migrantes en una escuela inclusiva. Interacções, 13(43), 53–74. Recuperado de http://revistas.rcaap.pt/interaccoes/article/viewFile/12031/9161

Autores (2014).

Azpillaga, V., Intxausti, N., & Joaristi, L. (2014). Implicación de las familias en los centros escolares de alta eficacia en la Comunidad Autónoma Vasca. Bordón. Revista de Pedagogía, 66(3), 27–37. https://doi.org/10.13042/Bordon.2014.66302

Bolívar, A. (2004). La educación secundaria obligatoria en España. En la búsqueda de una inestable identidad. REICE. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 2(1), 1–22. Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=55120105

Castro, M., Expósito, E., Lizasoain, L., López, E., & Navarro, E. (2014). Participación familiar y clima escolar en los centros de Educación Infantil, Educación Primaria y Educación Secundaria Obligatoria. En Consejo Escolar del Estado (Coord.), La participación de las familias en la educación escolar (pp. 181–193). Madrid: Ministerio de Educación, Cultura y Deporte.

Chang-Hun, C. H. & Juyoung Song, J. (2012). Functions of parental involvement and effects of school climate on bullying behaviors among South Korean middle school students. Journal of interpersonal violence, 27(12), 2437–2464. https://doi.org/10.1177/0886260511433508.

Cohen, J. (1988) (2ª. ed.). Statistical Power Analysis for the Behavioral Sciences. New York: Academic Press.

Collet, J. & Tort, A. (2008). Espacios de participación. Cuadernos de pedagogía, 378, 57–60.

Consejo Escolar del Estado (2014). Participación de las familias en los centros educativos. Cuestionario para familias. Recuperado de: http://www.mecd.gob.es/dam/jcr:0b904c3a-86f7-4afa-ad01-8d2f84c3969f/estudioparticipacion05cuestionariofamiliascastellano-pdf.pdf

Cox, D.D. (2005). Evidence based interventions using home–school collaboration. School Psychology Quarterly, 20(4), 473–97. https://doi.org/10.1521/scpq.2005.20.4.473.

Delval, J. (2012). Ciudadanía y escuela. El aprendizaje de la participación. In N. de Alba, F. García, & A. Santisteban (Eds.), Educar para la participación Ciudadana en la enseñanza de las ciencias sociales (pp. 37–46). Sevilla: Díada Editorial.

De la Guardia, R.M. (2002). Variables que mediatizan la participación educativa de las familias. Tesis doctoral, Universidad de La Laguna. Recuperado de: ftp://tesis.bbtk.ull.es/ccssyhum/cs139.pdf

Deslandes, R. & Bertrand, R. (2005). Motivation of parent involvement in secondary-level schooling. The Journal of Educational Research, 98(3), 164–175. https://doi.org/10.3200/JOER.98.3.164-175

De Torres, M. (2010). Investigating parental involvement. Rising TIDE, 3(1), 1–15. Recuperado de http://www.smcm.edu/mat/educational-studies-journal/a-rising-tide-volume-3-summer-2010/

De Vellis, R.F. (2003) (2ª. ed.). Scale development: Theory and applications. Thousand Oaks CA: Sage.

Douglass, A. (2008). Improving family engagement: The organizational context and its influence on partnering with parents in formal child care settings. Early Childhood Research & Practice, 13(2). Recuperado de http://ecrp.uiuc.edu/v13n2/douglass.html

Epstein, J.L. (2011). School, Family and Community Partnerships. Preparing Educators and Improving Schools. Philadelphia: WESTVIEW Press.

Fan, X. & Chen, M. (2001). Parental involvement and students’ academic achievement: A meta-analysis. Educational Psychology Review, 13(1), 1–22. https://doi.org/10.1023/A:100904881

Fantuzzo, J., Tighe, E., & Childs, S. (2000). Family Involvement Questionnaire: A multivariate assessment of family participation in early childhood education. Journal of educational psychology, 92(2), 367. http://dx.doi.org/10.1037/0022-0663.92.2.367

Flecha, A., García, R., Gómez, A., & Latorre, A. (2009). Participación en escuelas de éxito: una investigación comunicativa del proyecto included. Cultura y Educación, 21, 183–196. https://doi.org/10.1174/113564009788345899

Galindo, C. & Sheldon, S. B. (2012). School and home connections and children's kindergarten achievement gains: The mediating role of family involvement. Early Childhood Research Quarterly, 27(1), 90–103. https://doi.org/10.1016/j.ecresq.2011.05.004

Garreta, J. (2009). Escuela y familias inmigradas: Relaciones complejas. Revista Complutense de Educación, 20(2), 275–291.Recuperado de http://revistas.ucm.es/index.php/RCED/article/view/RCED0909220275A/15280

Garreta, J. (2013). La participación de las familias en la escuela: una cuestión pendiente. Documentación social, 171, 101–124. https://doi.org/10.5944/reppp.7.2016.16302

Autores (2015).

Hornby, G. & Lafaele, R. (2011). Barriers to parental involvement in education: An explanatory model. Educational Review, 63(1), 37–52. https://doi.org/10.1080/00131911.2010.488049

Hung, C. L. (2005). Family background, parental involvement, and environmental influences on Taiwanese children. Alberta Journal of Educational Research, 51(3). Recuperado de http://ajer.journalhosting.ucalgary.ca/index.php/ajer/article/view/553/540

Jeynes, W.H. (2011). Parental Involvement and Academic Success. New York: Routledge.

Johnson, L. S. (2009). School contexts and student belonging: A mixed methods study of an innovative high school. School Community Journal, 19(1), 99. Recuperado de

https://files.eric.ed.gov/fulltext/EJ847431.pdf

Lazar, A., Guttmann, J., & Margalit, T. (2000). Students’ preferred level of parental involvement in school. Education and Society, 18(1), 99–111. https://doi.org/10.7459/es/18.1.07

Lozano, A. (2003). Factores personales, familiares y académicos que afectan al fracaso escolar en la Educación Secundaria. Electronic journal of research in educational psychology, 1(1), 43–66. Recuperado de http://www.investigacion-psicopedagogica.org/revista/new/ContadorArticulo.php?4

Mena, L., Fernández, M., & Riviére, J. (2010). Desenganchados de la educación: procesos, experiencias, motivaciones y estrategias del abandono y del fracaso escolar. Revista de Educación, número extraordinario, 119–145. https://doi.org/10.4438/1988-592X-0034-8082-RE

Navaridas, F. & Raya, E. (2012). Indicadores de participación de los padres en el sistema educativo. Un nuevo enfoque para la calidad educativa. Revista Española de Educación Comparada, 20, 223–248. Recuperado de http://www.ugr.es/~fjjrios/pce/media/2a-ParticipacionPadresSEeuropa.pdf

Piñuel, I. & Oñate, A. (2006). Estudio Cisneros X: Violencia y Acoso escolar en España. Instituto de Innovación Educativa y Desarrollo Directivo (IEDDI). Recuperado de http://www.acosomoral.org/pdf/cisneros-X.pdf

Reparaz, R. & Naval, C. (2014). Bases conceptuales de la participación de las familias. En Consejo Escolar del Estado (Coord.), La participación de las familias en la educación escolar (pp. 21–34). Madrid: Ministerio de Educación, Cultura y Deporte.

Rodríguez-Ruiz, B., Martínez-González,, R. A., & Rodrigo, M. J. (2016). Dificultades de las Familias para Participar en los Centros Escolares. Revista latinoamericana de educación inclusiva, 10(1), 79–98. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-73782016000100005

Rubio-Hurtado, M. J. & Vilà-Baños, R. (2017). El análisis de conglomerados bietápico o en dos fases con SPSS. REIRE. Revista d’Innovació i Recerca en Educació, 10(1), 118–126. http://doi.org/10.1344/reire2017.10.11017

Sánchez-López, M.C., Parra-Martínez, J. & Rosa Alcázar, A.I. (2003). El bienestar subjetivo, su relación con la salud e incidencias en la educación. RIE. Revista de Investigación Educativa, 21(2), 387-401. Recuperado de

http://revistas.um.es/rie/article/viewFile/109521/104131

Spera, C. (2006). Adolescents’ perceptions of parental goals, practices, and styles in relation to their motivation and achievement. The Journal of Early Adolescence, 26(4), 456–490. http://doi.org/10.1177/0272431606291940

Strohmeier, D. & Noam, G. (2012). Bullying in schools: What is the problem, and how can educators solve it?. New Directions for Youth Development, 133, 7–13. http://doi.org/10.1002/yd.20003

Suarez, N., Tuero, E., Bernardo, A., Fernández, E., Cerezo, R., González-Pienda, J.A., & Nuñez, J.C. (2011). El fracaso escolar en Educación Secundaria: análisis del papel de la implicación familiar. Magister: Revista miscelánea de investigación, 24, 49–64. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/3844447.pdf

Torrente-Hernández, G. & Ruiz-Hernández, J.A. (2005). Procesos familiares relacionados con la conducta antisocial de adolescentes en familias intactas y desestructurada. Apuntes de Psicología, 23(1), 41-52. Recuperado de http://www.apuntesdepsicologia.es/index.php/revista/article/view/67

Turney, K. & Kao, G. (2009). Barriers to school involvement: Are immigrant parents disadvantaged? The Journal of Educational Research, 102(4), 257–271. http://doi.org/10.3200/JOER.102.4.257-271

Useem, E. L. (1992). Middle schools and math groups: Parents’ involvement in their children’s placement, Sociology of education, 65(4) 263–279. http://dx.doi.org/10.2307/2112770

Valdes, A. A., Martín, M. J., & Sánchez, P. A. (2009). Participación de los padres de alumnos de educación primaria en las actividades académicas de sus hijos. Revista electrónica de investigación educativa, 11(1), 1–17. Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=15511137012

Van Velsor, P. & Orozco, G. L. (2007). Involving low-income parents in the schools: Communitycentric strategies for school counselors. Professional School Counseling, 11(1), 17–24. https://doi.org/10.5330/PSC.n.2010-11.17

Published
24-12-2018
How to Cite
Hernández-Prados, M.- Ángeles, García-Sanz, M.-P., Parra-Martínez, J., & Gomariz Vicente, M.- Ángeles. (2018). Profiles of family participation in Compulsory Secondary Education. Anales De Psicología / Annals of Psychology, 35(1), 84-94. https://doi.org/10.6018/analesps.35.1.325981
Section
Developmental and Educational Psychology