En busca del tiempo perdido en la ciudad subyugada: Dora Bruder y el sortilegio de las correspondencias.

Autores/as

DOI: https://doi.org/10.6018/analesff.579301
Palabras clave: Modiano, Dora Bruder, Memory, Benjamin, Ricoeur

Resumen

In his novel, Dora Bruder (1997), the French novelist Patrick Modiano carries out a deep research comparable to those developed in memory studies. The author, in order to reconstruct Dora Bruder´s past, draws on archival materials, deals with survival witnesses interviews and recreates the former places in which Dora Bruder stayed. All this process started when Patrick Modiano was suddenly attracted by a piece of news from an old newspaper. From this perspective, the novel can be analyzed based on the legacy left by Walter Benjamin in the field of memory studies. However, when memory doesn´t leave tracks, Modiano pursues rhetorical strategies, inspired on surrealist literature, that can be described as “memory spells”.

Descargas

Los datos de descargas todavía no están disponibles.

Citas

ARAGON, Louis, 1953 [1926]. Le paysan de Paris. Paris, Gallimard.

BENJAMIN, Walter, 2013 [1936]. El surrealismo. Madrid, Casimiro Libros.

BENJAMIN, Walter, 2007 [1959]. Conceptos de la Filosofía de la Historia. Madrid, Terramar.

BRETON, André, 1964 [1928]. Nadja. París, Gallimard.

BRULLER, Jean, 2018 [1942] Le silence de la mer at autres récits. París, Le livre de Poche.

BURRIN, Philippe, 2004 [1995]. Francia bajo la ocupación nazi 1940-1944. Barcelona, Paidós.

CASTILLO, Fernando, 2015. París-Modiano. De la Ocupación a Mayo del 68. Madrid, Fórcola.

HECK, Maryline, 2018. “Modiano, Klarsfeld, and Dora: Revisiting a Misunderstanding”. Yale French Studies 133, 16-26.

HIRSCH, Marianne, 1997. Family Frames: Photography, Narrative and Postmemory. Boston, Harvard UP.

HORNE, Alistair, 2002. Seven Ages of Paris. New York, Vintage Books.

KLASFELD, Serge, 2001. La Shoah en France: Le Mémorial des enfants juifs déportés de France. París, Fayard.

MATE, Reyes, 2003. Memoria de Auschwitz. Actualidad moral y política. Madrid, Trotta.

MATE, Reyes, 2008. “Tierra y huesos. Reflexiones sobre la historia, la memoria y la memoria histórica”. La herencia del olvido. Madrid, Errata Naturae, 149-177.

MATE, Reyes. 2008. “Auschwitz y la fragilidad de Dios”, 2008. La herencia del olvido. Madrid, Errata Naturae, 111-133.

MATE, Reyes. 2009. Medianoche en la historia. Comentarios a las tesis de Walter Benjamin «Sobre el concepto de historia». Madrid, Trotta.

MATE, Reyes. 2013. La piedra desechada. Madrid, Trotta.

MODIANO, Patrick, 1997. Dora Bruder. Paris, Gallimard.

MODIANO, Patrick, 1975. La place de l´étoile. París, Gallimard.

MODIANO, Patrick, 2015. Discours à l´Académie suédoise. Paris, Gallimard.

PAZ, Octavio, 1993 [1987]. Los hijos del limo. Barcelona, Seix Barral.

RICOEUR, Paul, 2003 [2000]. La memoria, la historia, el olvido. La memoria, la historia, el olvido. Madrid, Trotta.

ROSE, Sven-Erik, 2008. “Remembering Dora Bruder: Patrick Modiano's Surrealist Encounter with the Postmemorial Archive”. Postmodern Culture, 18, 2, 73-86.

RUBIN Suleiman, Susan, 2007. “‘Oneself as Another’: Identification and Mourning in Patrick Modiano’s Dora Bruder.”. Studies in 20th and 21st Century Literature 31.2, 325-350.

SARLO, Beatriz, 2005. Tiempo pasado. Cultura de la memoria y giro subjetivo. Una discusión. Buenos Aires, Siglo Veintiuno Editores.

WAREHIME, Marja, 2000. ‟Paris and the Autobiography of a flâneur: Patrick Modiano and Annie Ernaux”. French Forum 25.1, 97-113.

Publicado
29-11-2024
Cómo citar
Villamía, L. (2024). En busca del tiempo perdido en la ciudad subyugada: Dora Bruder y el sortilegio de las correspondencias. Anales de Filología Francesa, 32. https://doi.org/10.6018/analesff.579301