cartography of algerian wounds: madness as a mirror of suffering in contemporary algerian literature
Abstract
Madness in contemporary Algerian literature embodies postcolonial traumas and identity fractures. Through the works of Akli Tadjer, Yamina Mechakra, and Samir Toumi, it becomes a political language: anonymous soldiers, mutilated nurses, and schizophrenic narrators symbolize systemic erasure. These figures, haunted by colonial violence and generational conflicts, transform madness into resistance, denouncing oppression and, through writing, reinventing a collective memory denied by official narratives.
Downloads
-
Abstract23
-
PDF (Français )16
References
AMERICAN PSYCHIATRIC ASSOCIATION. 2013. DSM-5: Manuel diagnostique et statistique des troubles mentaux. Paris, Elsevier Masson.
BARBUSSE, Henri. 1916. Le feu. Paris, Flammarion.
BARTHES, Roland. 1973. Le plaisir du texte. Paris, Seuil.
BASAGLIA, Franco. 1968. L’institution en négation. Paris, Seuil.
BATESON, Gregory. 1972. Steps to an Ecology of Mind. New York, Ballantine Books.
BHABHA, Homi K. 2007 [1994]. Les lieux de la culture: Une théorie postcoloniale (F. Bouillot, Trad.). Paris, Payot.
CARUTH, Cathy. 1996. Unclaimed Experience: Trauma, Narrative, and History. Baltimore, Johns Hopkins University Press.
COOPER, David. 1971. Psychiatry and Anti-Psychiatry. London, Tavistock.
CROCQ, Louis. 1999. Les traumatismes psychiques de guerre. Paris, Odile Jacob.
DE WAELHENS, Alphonse. 1972. La philosophie et les expériences naturelles de l’homme. Paris, Gallimard.
DESCARTES, René. 1641. Méditations métaphysiques. Paris.
DJEBAR, Assia. 1985. L’amour, la fantasia. Paris, J.-C. Lattès.
FANON, Frantz. 1952. Peau noire, masques blancs. Paris, Seuil.
FANON, Frantz. 2011 [1961]. Les damnés de la terre (H. Chevallier, Trad.). Paris, La Découverte.
FOGARTY, Richard S. 2008. Race and War in France: Colonial Subjects in the French Army, 1914–1918. Baltimore, Johns Hopkins University Press.
FOUCAULT, Michel. 1972 [1961]. Histoire de la folie à l’âge classique. Paris, Gallimard.
FREUD, Sigmund. 1919. “L’inquiétante étrangeté” in Essais de psychanalyse appliquée. Paris, Gallimard, 163-210.
FREUD, Sigmund. 2005 [1924]. “Névrose et psychose” in Essais de psychanalyse appliquée (Trad. fr.). Paris, Payot.
GOFFMAN, Erving. 1961. Asylums: Essays on the Social Situation of Mental Patients and Other Inmates. New York, Anchor Books.
JACCARD, Roland. 1990. La folie: Histoire et expérience. Paris, PUF.
KHATIBI, Abdelkébir. 1983. Maghreb pluriel. Paris, Denoël.
KRISTEVA, Julia. 1980. Pouvoirs de l’horreur: Essai sur l’abjection. Paris, Seuil.
LACAN, Jacques. 1999 [1966]. Écrits. Paris, Seuil.
LAING, Ronald D. 1960. Le moi divisé: Étude sur la santé mentale et la maladie. Paris, Payot.
LEVI, Primo. 1989. Les naufragés et les rescapés. Paris, Gallimard.
LIDZ, Theodore. 1968. The Family and Human Adaptation. New York, International Universities Press.
MBEMBE, Achille. 2013. Critique de la raison nègre. Paris, La Découverte.
MECHAKRA, Yamina. 1979. La grotte éclatée. Alger, SNED.
POSTEL, Jacques. 2012. La psychiatrie coloniale: Entre aliénation et révolte. Paris, Les Empêcheurs de penser en rond.
SAÏD, Edward. 2000 [1993]. Culture et impérialisme (P. Chemla, Trad.). Paris, Fayard.
SASS, Louis A. & Josef PARNAS. 2003. Schizophrenia, Consciousness, and the Self. Schizophrenia Bulletin, 29 (3), 427–444: <https://doi.org/10.1093/oxfordjournals.schbul.a007017> [12/03/2025].
SZASZ, Thomas. 1961. The Myth of Mental Illness. New York, Harper & Row.
TADJER, Akli. 2021. D’amour et de guerre. Alger, Casbah Éditions.
TOUMI, Samir. 2016. L’effacement. Alger, Barzakh.
Las obras que se publican en esta revista están sujetas a los siguientes términos:
1. El Servicio de Publicaciones de la Universidad de Murcia (la editorial) conserva los derechos patrimoniales (copyright) de las obras publicadas, y favorece y permite la reutilización de las mismas bajo la licencia de uso indicada en el punto 2.
2. Las obras se publican en la edición electrónica de la revista bajo una licencia Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-SinObraDerivada 3.0 España (texto legal). Se pueden copiar, usar, difundir, transmitir y exponer públicamente, siempre que: i) se cite la autoría y la fuente original de su publicación (revista, editorial y URL de la obra); ii) no se usen para fines comerciales; iii) se mencione la existencia y especificaciones de esta licencia de uso.
3. Condiciones de auto-archivo. Se permite y se anima a los autores a difundir electrónicamente las versiones pre-print (versión antes de ser evaluada) y/o post-print (versión evaluada y aceptada para su publicación) de sus obras antes de su publicación, ya que favorece su circulación y difusión más temprana y con ello un posible aumento en su citación y alcance entre la comunidad académica. Color RoMEO: verde.







