The Genesis of Madness: The Caged Bird of Thérèse Desqueyroux
Abstract
Thérèse, the protagonist of François Mauriac’s novel (1927), experiences a constant duality between reality and escape. Her frustration drives her to an attempted murder that she herself does not fully comprehend, revealing her psychological dualism. In this study, we aim to examine the animal dimension of the novel and the strategy through which the civilized world emerges as both terrifying and restrictive, while nature appears as the only possible escape for an individualistic spirit. A prisoner of social norms, of marriage and motherhood—which represent their ultimate fulfilment—Thérèse is compared to wild animals such as the she-wolf or the bull, symbols of the untamed, as well as to caged prey, a reflection of her suffocation. As an archetype of Eve, she embodies the pursuit of knowledge; her sin lies in the exploration of depth and the extraordinary, in opposition to the artificial world that surrounds her, and in the examination of her own self, lost amid processes of conditioning. The animal metaphor thus underscores her despair and her desire to break free from a society that represses her true essence.
Downloads
-
Abstract26
-
PDF (Español (España))15
References
BRUNEL, Pierre (dir). 2002. Dictionnaire des mythes féminins. Paris, éditions du Rocher.
CASTEL, Edith. 1996. L’éternité au féminin. La femme dans les religions. Paris, Assas Editions.
CHANDRA, Prabha S., Helen HERRMAN, Jane E. FISHER, Marianne KASTRUP, Unaiza NIAZ, Marta RONDON & Ahmed OKASHA. 2009. Contemporary Topics in Women’s Mental Health: Global perspectives in a changing society World Psychiatric Association. USA, John Wiley & Sons.
CHEVALIER, Jean & Alain GHEERBRANT. 2012. Dictionnaire des Symboles. Mythes, Rêves, Coutumes, Gestes, Formes, Figures, Couleurs, Nombres. Paris, Éditions Robert Laffont S.A. et Éditions Jupiter.
ESTÉS, Clarissa Pinkola. 2001. Mujeres que corren con los lobos. Barcelona, Editorial B.
LEFRANÇOIS, Mark. 2023. Les grandes criminelles de l’Histoire: De l’affaire des poisons à nos jours. Paris, Armand Colin.
MAUCUER, Maurice. 1970. Analyse critique. Thérèse Desqueyroux, Mauriac, Profil d’une œuvre, nº9. Paris, Hatier.
MAURIAC, François. 1950. Thérèse Desqueyroux: suivi de Thérèse chez le docteur, Thérèse à l’hôtel [et] La fin de la nuit. Paris, Grasset.
MAURIAC, François. 1989 [1927]. Thérèse Desqueyroux, avec préface de Jean Touzot. Paris, Librairie Générale Française.
POMEROY, Sara B. 1987. Diosas, rameras, esposas y esclavas. Madrid, Akal Universitaria.
PRESCENDI MORRESI, Francesca. 2017. “Romulus et Rémus, la louve et la prostituée” in Anthropozoologica, 52, 45-51. Publications scientifiques du Muséum national d’Histoire naturelle.
ROBLES, Martha. 1996. Mujeres, mitos y diosas. Méjico, Fondo de Cultura Económica.
SHOWALTER, Elaine. 1987. The female malady: women, madness, and English culture, 1830-1980. Nueva York, U.S.A., Penguin Books.
STRUVE-DEBEAUX, Anne. 2002. “Ève” in Brunel, Pierre. Dictionnaire des Mythes Féminins. Paris, Éditions du Rocher.
Las obras que se publican en esta revista están sujetas a los siguientes términos:
1. El Servicio de Publicaciones de la Universidad de Murcia (la editorial) conserva los derechos patrimoniales (copyright) de las obras publicadas, y favorece y permite la reutilización de las mismas bajo la licencia de uso indicada en el punto 2.
2. Las obras se publican en la edición electrónica de la revista bajo una licencia Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-SinObraDerivada 3.0 España (texto legal). Se pueden copiar, usar, difundir, transmitir y exponer públicamente, siempre que: i) se cite la autoría y la fuente original de su publicación (revista, editorial y URL de la obra); ii) no se usen para fines comerciales; iii) se mencione la existencia y especificaciones de esta licencia de uso.
3. Condiciones de auto-archivo. Se permite y se anima a los autores a difundir electrónicamente las versiones pre-print (versión antes de ser evaluada) y/o post-print (versión evaluada y aceptada para su publicación) de sus obras antes de su publicación, ya que favorece su circulación y difusión más temprana y con ello un posible aumento en su citación y alcance entre la comunidad académica. Color RoMEO: verde.







