La prostitution dans la poésie de Guy de Maupassant: genèse d’une notion clé de l’œuvre en prose.
Supporting Agencies
- Université de Picardie Jules Verne
Abstract
Prostitution, whether in the streets or in brothels, whether illegal or official, is a basic theme in Guy de Maupassant’s work. As an absolute governing principle, it appears not only in all his prose –short stories, novels, plays, travel narratives, letters, chronicles– but also in his poetry. Unfortunately, critics have largely neglected that aspect of the latter, so we propose here to study the different faces of prostitution in Maupassant’s early poetic works. In a collection of poems he wrote when young and published in Des vers (1880) –“Une Conquête”, “Au bord de l’eau”, “Propos des rues”, “Vénus rustique”– but also in his pornographic poems –“La Femme à barbe”, “69”– we will analyze the genesis of this theme as a key to understanding Maupassant’s poetics. We will see that all kinds of prostitution and most of the prostitutes in his future prose were already there in embryonic form in his early poetry.
Downloads
References
REFERENCES BIBLIOGRAPHIQUES
BAUDELAIRE, Charles. 1984. Les Fleurs du mal [1857]. Paris, Le Livre de Poche.
BENHAMOU, Noëlle. 1997. Filles, prostituées et courtisanes dans l’œuvre de Guy de Maupassant. Représentation de l’amour vénal. Villeneuve d’Ascq, Presses Universitaires du Septentrion (Thèse à la carte).
DOTTIN-ORSINI, Mireille. 1993. Cette femme qu’ils disent fatale. Textes et images de la misogynie fin-de-siècle. Paris, Grasset.
LECLERC, Yvan. 1991. Crimes écrits. La Littérature en procès au XIXe siècle. Paris, Plon.
LLOYD, Christopher. 1993. “Maupassant et la femme castratrice: lectures de ‘L’Inconnue’ ”. in FORESTIER, Louis (dir.). Maupassant et l’écriture, actes du colloque de Fécamp 21-22-23 mai 1993. Paris, Nathan, Écritures, 99-108.
MAUPASSANT, Guy de. 2008. Chroniques, choix, éd. Henri MITTERAND. Paris, Le Livre de Poche (La Pochothèque). Édition abrégée Chr
MAUPASSANT, Guy de. 1992-1993. Contes et nouvelles, éd. Louis FORESTIER. Paris, Gallimard (Bibliothèque de la Pléiade), 2 vol. Édition abrégée CN suivie du numéro de volume.
MAUPASSANT, Guy de. 2001. Œuvres poétiques complètes. Des vers et autres poèmes, préface Louis Forestier, éd. Emmanuel VINCENT. Mont-Saint-Aignan, Publications de l’Université de Rouen; 309. Édition abrégée P
MAUPASSANT, Guy de. 1991. Romans, éd. Louis Forestier. Paris, Gallimard (Bibliothèque de la Pléiade). Édition abrégée R
PELADAN, Joséphin. 1891. La Décadence latine, éthopée, t. IX, La Gynandre. Paris, Dentu.
VERON, Pierre. 1863. Le Roman de la femme à barbe. Paris, Dentu.
Las obras que se publican en esta revista están sujetas a los siguientes términos:
1. El Servicio de Publicaciones de la Universidad de Murcia (la editorial) conserva los derechos patrimoniales (copyright) de las obras publicadas, y favorece y permite la reutilización de las mismas bajo la licencia de uso indicada en el punto 2.
2. Las obras se publican en la edición electrónica de la revista bajo una licencia Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-SinObraDerivada 3.0 España (texto legal). Se pueden copiar, usar, difundir, transmitir y exponer públicamente, siempre que: i) se cite la autoría y la fuente original de su publicación (revista, editorial y URL de la obra); ii) no se usen para fines comerciales; iii) se mencione la existencia y especificaciones de esta licencia de uso.
3. Condiciones de auto-archivo. Se permite y se anima a los autores a difundir electrónicamente las versiones pre-print (versión antes de ser evaluada) y/o post-print (versión evaluada y aceptada para su publicación) de sus obras antes de su publicación, ya que favorece su circulación y difusión más temprana y con ello un posible aumento en su citación y alcance entre la comunidad académica. Color RoMEO: verde.