The I lyric at Leopold Sedar Senghor
Supporting Agencies
- UNIVERSITÉ FÉLIX HOUPHOUET-BOIGNY ABIDJAN
Abstract
Lyricism is a form of expression that extends its empire to all arts. In literature, it was brought to its pinnacle by the romanticism that made it its line of strength. He has known a variety of fortunes since then. Assumed by some, vilified by others, it remains today still at the heart of the concerns of many critics. Our study proposes to study the lyric I in a poem by Leopold Sédar Senghor: the Kaya Magan, extracted from his collection Ethiopiques. It is a humble contribution to the many works devoted to this major figure of the Negro-African literature, mainly to those who have as a major axis the lyrical dimension. The proof once again that lyricism and commitment can be good housekeeping. It is a linguistic approach to self-writing that incorporates references to the socio-historical context.
Downloads
References
Références bibliographiques
Calas, Fréderic. 2011. Leçons de stylistique. Paris. Armand Colin.
Calas, Fréderic. 2007. Introduction à la stylistique. Paris. Hachette.
Collot, Michel. ‶Lyrisme et réalité″ in Littératures, No 110, 1998, pp 38-48, http : // www.persee.fr/doc/litt_0047_4800_1998_num_110_2_2470.
COLOMB-GUILLAUME, Chantal. «Jean-Michel Maulpoix, un nouveau lyrisme entre modernité et postmodernité», poezibao.typepad.com/guillaume-chantal-jean-michel-maulpoix.pdf.
Dupriez, Bernard. 1984. Gradus les procédés littéraires. Paris. Éditions 10/18.
Dessons, Gérard. 2000. Introduction à l’analyse du poème. Paris. Armand Colin.
Encyclopaedia Universalis, https://www.universalis.fr
Felman, SHOSHANA, «Lyrisme et répétition» in Romantisme, 1973, No6. Figures du lyrisme, pp3-18, http:// www. Persee.fr/doc/roman_0048-8593_1973_3_6_5866.
Fromilaghe, Catherine et Sancier, Anne. 1991. Introduction à l’analyse stylistique. Paris. Bordas.
Fromilaghe, Catherine et Sancier, Anne. 2005. Introduction à l’analyse stylistique. Paris. Armand Colin.
Kesteloot, Lilyan. 1991. ‶En relisant…Le Kaya Magan de L. S. Senghor″ in Ethiopiques, Revue négro-africaine de littérature et d’esthétique, No 53.http//ethiopiques.refer.sn
Larousse. En ligne.
Maulpoix, Jean Michel. «Le lyrisme, histoire, formes et thématique», maulpoix.net / lyrisme.htm.
Maulpoix, Jean-Michel. 2009. Pour un lyrisme critique. Paris. José Corti.
Maulpoix, Jean-Michel. 2000. Du lyrisme. Paris. Librairie José Corti.
Maulpoix, Jean-Michel.1996. La poésie malgré tout. Paris. Mercure de France.
Molinié, Georges et Mazaleyrat, Jean. 1989. Vocabulaire de la stylistique. Paris. PUF.
Molinié, Georges. 2001. La stylistique. Paris. PUF. 3è édition corrigée.
Rabaté Dominique, sous dir. 2001. Figures du je lyrique. Paris. PUF.
Senghor, Léopold-Sédar. 2006. Œuvre poétique. Paris. Seuil.
Las obras que se publican en esta revista están sujetas a los siguientes términos:
1. El Servicio de Publicaciones de la Universidad de Murcia (la editorial) conserva los derechos patrimoniales (copyright) de las obras publicadas, y favorece y permite la reutilización de las mismas bajo la licencia de uso indicada en el punto 2.
2. Las obras se publican en la edición electrónica de la revista bajo una licencia Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-SinObraDerivada 3.0 España (texto legal). Se pueden copiar, usar, difundir, transmitir y exponer públicamente, siempre que: i) se cite la autoría y la fuente original de su publicación (revista, editorial y URL de la obra); ii) no se usen para fines comerciales; iii) se mencione la existencia y especificaciones de esta licencia de uso.
3. Condiciones de auto-archivo. Se permite y se anima a los autores a difundir electrónicamente las versiones pre-print (versión antes de ser evaluada) y/o post-print (versión evaluada y aceptada para su publicación) de sus obras antes de su publicación, ya que favorece su circulación y difusión más temprana y con ello un posible aumento en su citación y alcance entre la comunidad académica. Color RoMEO: verde.