The spanish comic book production
evolution and trends
Supporting Agencies
- Comics; illustrated books; books; ISBN; Spanish production
Abstract
We analyze the production of comics and illustrated books in Spain and collected by the ISBN database during the period between 2021 and 2023. Material and methods. The books classified in the database consulted in the subject ‘Comics and illustrated books’ during the last three years were analyzed and reviewed. The number of books published during this period is 1,486. For each book originally published in Spain, the following fields were considered: author, translator, illustrator, year of publication, language, place of publication and publishing institution. the places that published the most books during the period studied were Barcelona (29.69%) and Madrid (16.56%). Commercial publishers were the ones that published the most publications (82.19%). A 26.99% of the works were originally written in Spanish, while 73.01% were translated from other languages. The results confirm the trend observed in other studies and indicate a growth in the number of comic books published in Spain and an increase in their use as a complementary tool for the dissemination and teaching, both at school and university, of various scientific disciplines.
Downloads
References
Agencia Internacional del ISBN. (2004). Directrices para la implantación del ISBN de 13 dígitos. https://www.cultura.gob.es/ca/dam/jcr:0f88b4c6-7ff1-4918-8fc8-423851ae0782/directricesimplantacionisbn13digitos2005.pdf
Baile López, E. (2012). Presentació al dossier «Còmic i Literatura»”. Ítaca. Revista de Filologia, n. 3. http://dx.doi.org/10.14198/ITACA2012.3.01
Bessette, J. (2018). The Machine as Art (in the 20th Century): An Introduction. Arts, 7, 4. https://doi.org/10.3390/arts7010004
Broadus, R.N. (1971). The literature of the social science: a survey of citation studies. International Social Science Journal, vol. 23, 236-243. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000003772
Ceri, H. and Ceri, E. (2022). A comicsophy approach to teaching philosophy. Childhood and Phi-losophy, vol.18, 1-22. https://doi.org/10.12957/childphilo.2022.64892
Classon Frangos, M. (2021). Swedish Norm-Critical Comics and the Comics Pedagogy of Lynda Barry. The Comics Grid: Journal of Comics Scholarship 11(1). https://doi.org/10.16995/cg.4042
Cullars, J. (1990). Citation characteristics of Italian and Spanish literary monographs. Library Quarterly, vol.60, nº 4, 337-356. https://doi.org/10.1086/602265
Da Silva, V. R. and Vieira, M. L. (2022) Evaluation of student engagement through knowledge elaboration and the use of comics in Microbiology education. Fems Microbiology Letters, vol. 369, nº 1. https://doi.org/10.1093/femsle/fnac097
De Souza-Pacheco, A. y Mazarello, K. (2022) Mafalda i Mônica: dues xiquetes il·lustrades i fron-tereres a Sudamèrica. En: Martínez-Carrasco y Haba-Osca (eds.) Gèneres a la frontera del cànon. Una aproximació a la literatura il·lustrada i la seua traducció, 69-80. https://dialnet.unirioja.es/servlet/libro?codigo=923274
Engels, T.C.E., Ossenblok, T.L.B. and Spruyt, E.H.J. (2012). Changing publication patterns in the social sciences and humanities, 2000-2009. Scientometrics, vol. 93, nº 2, 373-390. https://doi.org/10.1007/s11192-012-0680-2
Fernández. M. y Díaz, Ó. (1990). El cómic en el aula. Madrid.
Fernández Paz. A. (1992). Os Cóllics nas aulas. Vigo.
Fernández Paz, A. (2003). ¿Es un libro? ¿es una película? … ¡es un cómic! Educación y Biblioteca, vol. 134, nº 72, 1-7. https://gredos.usal.es/handle/10366/118904
Giménez-Toledo, E. and Román-Romá, A. (2009). Assessment of humanities and social mono-graphs through their publishers. A review and a study towards a model of evaluation. Re-search Evaluation, vol.18, nº 3, 201-213. https://doi.org/10.3152/095820209X471986
Giménez-Toledo, E. (2017). La edición académica española. Indicadores y características. Madrid. https://digital.csic.es/handle/10261/239792
Guadamillas Gómez, V. (2016). Poesía, el teatro y el cómic como materiales didácticos en el aula de ELE. En: Cruz Moya, O. (coord.) y
Lamolda González, M.A. (comp.). La formación y competencias del profesorado de ELE: XXVI Congreso Internacional ASELE. Asociación para la Enseñanza del Español como Lengua Extranjera, 439-450. https://cvc.cervantes.es/ensenanza/biblioteca_ele/asele/pdf/26/26_0439.pdf
Haba Ejarque, J.; Osca-Lluch, J.; Muñoz, J. y López, S. (1999). La publicación de libros de cardio-logía en España. Acercamiento bibliométrico. Revista Española de Cardiología, vol. 52, nº4, 261-268. https://www.revespcardiol.org/es-la-publicacion-libros-cardiologia-espana--articulo-X0300893299000816
Haba-Osca, J. (2022). Comunicar la ciencia a través del cómic. Mètode, vol.115, nº 4, 27. https://metode.es/revistas-metode/dossiers/comunicar-la-ciencia-a-traves-del-comic.html
Haba-Osca, J. y González-Sala, F. (2022a). Medicina gráfica y salud mental. Métode, vol. 115, nº 4, 36-41. https://metode.es/wp-content/uploads/2022/11/115ES-37-42-DOSS-medicina-grafica-salud-mental.pdf
Haba-Osca, J. y González-Sala, F. (2022b). Il-lustrar la Ciència. Aplicacions de la literatura gràfi-ca en contextos científics i divulgatius. Valencia.
Hatfield, C.H. (2013). Cómic, tiendas de cómics y el auge de los cómics alternativos después de 1968. En: Trabado Cabado, J.M. (coord.). La novela gráfica. Poéticas y modelos narrativos, 101-167. Madrid.
López Viñas, M., Miras, S. y Rovira-Collado, J. (2023). Cómics para trabajar la poesía española en el aula de ELE: Machado, Lorca y Hernández. E-SEDLL, 5, 15-32. https://cvc.cervantes.es/literatura/esedll/pdf/05/02.pdf
Maza Pérez, A.E. (2012). Un acercamiento al cómic: origen, desarrollo y potencialidades. Perspec-tivas docentes, nº 50, 12-16.
Ministerio de Cultura. (2023). Base de datos de libros editados en España. Madrid: Ministerio de Cultura.
Moreno-Vera J. R., de Atalaya, S. P. L. and Blanes-Mota, R. (2021). By Toutatis! Trainee Teach-ers’ Motivation When Using Comics to Learn History. Frontiers in Psychology, vol. 12. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2021.778792
Murel, J. (2018). On the Significance of the Graphic Novel to Contemporary Literary Studies: A Review of The Cambridge Companion to the Graphic Novel. The Comics Grid: Journal of Comics Scholarship 8, 15. https://doi.org/10.16995/cg.138
Muro-Munilla, M.A. (2004). Análisis e interpretación del cómic: ensayo de metodología semiótica. Logroño: Universidad de La Rioja. https://publicaciones.unirioja.es/catalogo/monografias/inv35.shtml
Nederhof, A.J. (2006). Bibliometric monitoring of research performance in social sciences and the humanities. A review. Scientometrics, vol. 66, nº 1, 81-100. https://www.researchgate.net/publication/220364830_Bibliometric_Monitoring_of_Research_Performance_in_the_Social_Sciences_and_the_Humanities_A_Review
Paré, C. y Soto-Pallares, C. (2017). El fomento de la lectura de cómics en la enseñanza de las len-guas en Educación Primaria. Ocnos, Revista de Estudios sobre Lectura, vol. 16 nº 1, 134-143. https://doi.org/10.18239/ocnos_2017.16.1.1300
Priego, E. and Farthing, A. (2020). Barriers Remain: perceptions and uses of comic in mental health and social care library uses. Open Library of Humanities, vol. 6, nº 2, 4. https://doi.org/10.16995/olh.98
Robin, O.; Leblanc, B. and Dumais, N. (2021). Teaching Science Communication with Comics with Postgraduate Students. Frontiers in Communication, vol.6. https://doi.org/10.3389/fcomm.2021.758198
Rodríguez Diéguez, J.L. El cómic y su utilización didáctica. Barcelona, 1988.
Rovira-Collado, J. Biografías gráficas para la educación literaria: literatura española en cómic. (2022). En: Roig Rechou, B.A., Soto López, M.I. y Neira Rodriguez, M. (coords.). Cómic e Literatura. Vigo: Xerais, 15-30.
Santos, V. J. D. M. and García, R. N. (2019). Comics: a brief history, concepts and use in the teaching of Natural Sciences. Cadernos Educacao Tecnologia e Sociedade, vol. 12, nº 2, 90-100. https://doi.org/10.14571/brajets.v12.n2.90-100
Sivertsen, G. and Van Leeuwen, T. (2014) Scholarly publication patterns in the social sciences and humanities and their coverage in Scopus and Web of Science. En: Noyons (ed.). Proceedings of the science and technology indicators conference. Leiden: Universiteit, 598-604.
Terrada M.L.; López Piñero J.M.; Osca-Lluch J. y Almero, A. (1993). El libro médico español en los años ochenta. Estudio bibliométrico. Valencia.
Testoni, L. A.; Locatelli, S. W.; Martorano, S. A. D. and Dos Santos, M. A. (2021). Comics and Chemistry Teaching: Teaching perception of an inquiry proposal. Comunicacoes Piracicaba, vol.28, nº 1, 261-277. https://revistas.metodista.br/index.php/comunicacoes/article/view/724/695
Trevisan, K. I.; Gonzálexz, F.J. & Borges, R.M. (2020). Comics as a methodological resource a possibility in Physical Education classes. Movimento, v. 26, p. e26090. https://doi.org/10.22456/1982-8918.105484
Urbano, C.; Borrego, A.; Bruvart, J.M.; Cosculluela A. y Somoza, M. (2005). Análisis bibliométri-co de la bibliografía citada en estudios de filología española. Revista Española de Documenta-ción Científica, vol. 28, nº 4, 439-461. https://doi.org/10.3989/redc.2005.v28.i4.174
Varillas, R. (2009). La arquitectura de las viñetas. Sevilla: Viaje a Bizancio Ediciones.
Vasileva, P. y Golubev, V. (2019). Eco-comics as an educational tool for teaching environmental journalism and ESP. Journal of Teaching English for Specific and Academic Purposes, vol. 7 nº4, 431-442. https://doi.org/10.22190/JTESAP1904431V
Von Reumont, F. y Budkem, A. (2021). Spatial Thinking with Comics in Geography Education. Frontiers in Education, vol. 6. https://doi.org/10.3389/feduc.2021.702738
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Las obras que se publican en esta revista están sujetas a los siguientes términos:
1. El Servicio de Publicaciones de la Universidad de Murcia (Editum) conserva los derechos patrimoniales ('copyright') de las obras publicadas, y favorece y permite la reutilización de las mismas bajo la licencia de uso.
2. Las obras se publican en la edición electrónica de la revista bajo la licencia Creative Commons Atribución Internacional CC BY 4.0. Se puede copiar y redistribuir el material en cualquier medio o formato y remezclar, transformar y crear a partir del material para cualquier finalidad, incluso comercial.