Measuring digital skills in Europe and Spain

a critical review

Authors

  • Miguel Ángel Vera-Baceta Fundación Carlos Alcaraz Garfia https://orcid.org/0000-0003-3912-5882
  • Ainhoa Aguilera Iniesta Escuela Oficial de Idiomas de Murcia
DOI: https://doi.org/10.6018/analesdoc.587551
Keywords: Digital skills, evaluation, DigComp, Digital Economy and Society Index, Digital Skills Indicator

Abstract

In the current context of digital acceleration, having digital skills has become a necessity to avoid falling behind. In this regard, it is essential to understand the level of competencies of the population and take appropriate measures in relation to their evolution. Through the following study, a review of the Digital Economy and Society Index (DESI) is conducted as the main source for measuring European and Spanish digital performance, as well as the digital competencies of the population. From this review, some biases linked to the definition of the study group and the design of the survey on which it bases its results are identified. On the other hand, some limitations related to data aggregation that may mask the situation of vulnerable groups are also identified. Finally, considerations are provided on how to improve some of these aspects, such as the possibility of advancing towards a greater alignment between DESI itself and the European Framework for Digital Competence for Citizens, which serves as a conceptual model.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

References

Comisión Europea (2020). Plan de recuperación para Europa. https://commission.europa.eu/strategy-and-policy/recovery-plan-europe_es

Comisión Europea (2023). Índice de Economía y Sociedad Digitales (DESI). https://digital-strategy.ec.europa.eu/es/policies/desi

Consejo Económico y Social (2021). La Digitalización de la Economía. Colección Informes, 1. http://www.ces.es/documents/10180/5250220/Inf0121.pdf

Eurostat (2023). Individuals level of digital skills. https://ec.europa.eu/eurostat/databrowser/view/ISOC_SK_DSKL_I21/default/table?lang=en&category=isoc.isoc_sk.isoc_sku

Gobierno de España (2021a). Plan de recuperación, transformación y resiliencia. https://www.lamoncloa.gob.es/temas/fondos-recuperacion/Documents/30042021-Plan_Recuperacion_%20Transformacion_%20Resiliencia.pdf

Gobierno de España (2021b). Plan nacional de competencias digitales. https://portal.mineco.gob.es/RecursosNoticia/mineco/prensa/noticias/2021/210127_np_digital.pdf

Fundación Foessa (2021). Análisis y perspectivas 2021. Sociedad expulsada y derecho a ingresos. https://www.caritas.es/producto/sociedad-expulsada-derecho-a-ingresos/

INE (2021). Encuesta sobre Equipamiento y Uso de Tecnologías de Información y Comunicación en los Hogares 2021 (TIC_H 2021): Informe metodológico. https://www.ine.es/metodologia/t25/t25304506621.pdf

EAPN (2022). El estado de la pobreza: seguimiento de los indicadores de la agenda UE 2030. https://www.eapn.es/ARCHIVO/documentos/documentos/1666019480_informe-2022-compilado.pdf

Torres-Menárguez, A. (Agosto 6, 2021). La falta de habilidades digitales de las familias se ceba con los alumnos de los colegios más desfavorecidos y lastra su aprendizaje. El País. Disponible en: https://elpais.com/educacion/2021-08-06/la-falta-de-habilidades-digitales-de-las-familias-se-ceba-con-los-alumnos-de-los-colegios-mas-desfavorecidos-y-lastra-su-aprendizaje.html

Trujillo-Sáez, F. (2021). The school year 2020-2021 in Spain during the pandemic, Publications Office of the European Union, Luxembourg, 2021, ISBN 978-92-76-38645-2. https://dx.doi.org/10.2760/729245

Trujillo-Sáez, F.; Fernández-Navas, M.; Montes-Rodríguez,M.; Segura-Robles, A.; Alaminos-Romero, F.J. & Postigo-Fuentes, A.Y. (2020). Panorama de la educación en España tras la pandemia de COVID-19: la opinión de la comunidad educativa. Madrid: Fad.

Unión Europea (2006). Recomendación 2006/962/CE del Parlamento Europeo y del Consejo de 18 de diciembre de 2006 sobre las competencias clave para el aprendizaje permanente. https://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=OJ:L:2006:394:0010:0018:es:PDF

Unión Europea (2018). Recomendación 2018/C 189/01 del Consejo de 22 de mayo de 2018 relativa a las competencias clave para el aprendizaje permanente. https://eur-lex.europa.eu/legal-content/ES/TXT/PDF/?uri=CELEX:32018H0604%2801%29

Vera-Baceta, Miguel-Ángel; Navarro, Gabriel; Gómez-Hernández, José-Antonio (2022). “Riesgos de la aceleración digital: una mirada desde el Marco DIGCOMP2.2 y los derechos digitales de la ciudadanía”. Anuario ThinkEPI, v. 16, e16a19. https://doi.org/10.3145/thinkepi.2022.e16a19

Vuorikari, R, Jerzak, N, Karpinski, Z, Pokropek, A & Tudek, J (2022). Measuring Digital Skills across the EU: Digital Skills Indicator 2.0. https://dx.doi.org/10.2760/897803

Vuorikari, R.; Kluzer, S.; Punie, Y. (2022). DigComp 2.2: The digital competence framework for citizens. With new examples of knowledge, skills and attitudes. Publications Office of the European Union. https://doi.org/10.2760/490274

Published
03-04-2024
How to Cite
Vera-Baceta, M. Ángel, & Aguilera Iniesta, A. (2024). Measuring digital skills in Europe and Spain: a critical review. Information Science Journal, 27. https://doi.org/10.6018/analesdoc.587551
Issue
Section
Articles

Publication Facts

Metric
This article
Other articles
Peer reviewers 
2
2.4

Reviewer profiles  N/A

Author statements

Author statements
This article
Other articles
Data availability 
N/A
16%
External funding 
N/A
32%
Competing interests 
N/A
11%
Metric
This journal
Other journals
Articles accepted 
41%
33%
Days to publication 
177
145

Indexed in

Editor & editorial board
profiles
Academic society 
Anales de Documentación
Publisher 
Ediciones de la Universidad de Murcia (Editum)