ICT Innovation in the Curriculum of the Mentions of Music in the Degrees of Education in Spain
Abstract
This research proposes an approach to the curricula of the degrees of education, in order to verify the level of use of technological resources (both information technology and audiovisual techniques) in the mentions related to music education to determine, on the one hand, if it is appropriate and, on the other hand, to what extent its empowerment can lead to global benefits for music pedagogy. The methodology used combines a quantitative study, analysing the mention subjects of 39 Spanish public universities teaching programmes, with an interpretative approach, trying to postulate, according to the literature on ICT in music, a model of change that guides university practices towards comprehensive education through teaching innovation. Understanding the difficulty of optimizing the low academic load resulting from the process of adapting the old degrees to new ones, the results point the deficit in the use of technology in the major subjects of most Spanish universities. In this sense, the possibility of enhancing the virtues of music teaching in its connection with students through technological resources is discussed, in order to project this type of knowledge towards a society like the current one, which requires a treatment closer to non-formal musical practices.
Downloads
References
Aróstegui, J.L. (2016). Exploring the global decline of music education. Arts Education Policy Review, 117(2), 96-103. https://doi.org/10.1080/10632913.2015.1007406
Aróstegui, J.L. (2006). La formación del profesorado en Educación Musical ante la Convergencia Europea en Enseñanzas Universitarias. Revista de Educación, 341, 829-844. https://n9.cl/vsius
Ballantyne, J. (2007). Integration, contextualization and continuity: three themes for the development of effective music teacher education programmes. International Journal of Music Education, 25(2), 119-136. https://doi.org/10.1177/0255761407079955
Ballantyne, J., Kerchner, J.L. y Aróstegui, J.L. (2012). Developing music teacher identities: An international multi-site study. International Journal of Music Education, 30(3), 211-226. https://doi.org/10.1177/0255761411433720
Bisquerra Alzina, R. (coord.) (2012). Metodología de la investigación educativa. Madrid: La Muralla.
Blanco García, Y. y Peñalba Acitores, A. (2020). La formación de futuros docentes de música en las universidades de Castilla y León: creatividad, ciudadanía y aprendizaje permanente como claves del cambio educativo. Revista Electrónica de LEEME, 46, 166-186. https://doi.org/10.7203/LEEME.46.17756
Calderón Garrido, D., Cisneros, P., García, I.D., Fernández, D. y De las Heras Fernández, R. (2019). La tecnología musical en la educación musical: una revisión de la literatura científica. Revista Electrónica Complutense de Educación Musical, 16, 43-55. https://doi.org/10.5209/reciem.60768
Calderón, D., Gustems, J. y Carrera, X. (2020). Música y TIC en los grados de maestro: contenidos y actividades en los planes docentes. En Llibre d’actes de la I Conferència Internacional de Recerca en Educació. Educació 2019: reptes, tendències i compromisos (pp. 256-262). Institut de Recerca en Educació (IRE-UB). https://n9.cl/qz1umo
Carrillo Aguilera, C., Viladot Vallverdú, L. y Pérez Moreno, J. (2017). Impacto de la educación musical: una revisión de la literatura científica. Revista Electrónica Complutense de Investigación en Educación Musical, 14, 61-74. https://doi.org/10.5209/RECIEM.54828
Conway, C. (2001). What has research told us about the beginning music teacher? Journal of Music Teacher Education, 10(2), 14-22. https://doi.org/10.1177/10570837010100020104
Darling-Hammond, L. (2000). How teacher education matters. Journal of Teacher Education, 51(3), 166-173. https://doi.org/10.1177/0022487100051003002
Díez Latorre, N. (2018). La formación en TIC de los pedagogos de música. Análisis de la situación en las Enseñanzas Superiores de Música. Revista Electrónica de LEEME, 42, 31-51. https://doi.org/10.7203/LEEME.42.13067
Escudero, J.M., Martínez Domínguez, B. y Nieto, J.M. (2018). Las TIC en la formación continua del profesorado en el contexto español. Revista de educación, 382, 57-80. https://doi.org/10.4438/1988-592X-RE-2018-382-392
Fernández Fermín, C. y Paredes Corella, C. A. (2023). El potencial pedagógico de las TIC en el aula de música en la Unidad Educativa Fiscomisional Sagrado Corazón. Polo del Conocimiento, 82, 40-58. https://n9.cl/zvx86
Galbis López, V. (2019). ¿Mozart era un mutante? Propuestas didácticas sobre la música preexistente en el cine de superhéroes. Popular Music Research Today, 1(2), 25-40. https://doi.org/10.14201/pmrt.20615
Gértrudix Barrio, F. y Gértrudix Barrio, M. (2014). Herramientas y recursos para la creación y consumo musical en la web 2.0. Aplicaciones y potencialidades educativas. Educación XX1, 17(2), 313-336. https://doi.org/10.5944/educxx1.17.2.11493
Giráldez Hayes, A. (2022). La competencia cultural artística en la educación obligatoria y en la formación inicial del profesorado. Periférica Internacional, 1(10), 41-54. https://doi.org/10.25267/Periferica.2009.i10.03
Ivanova, A. y Siebenaler, D. (2018). La formación del profesorado de música en la Universidad Complutense de Madrid y la Universidad Estatal de California: Un estudio comparado. Profesorado. Revista de Currículum y Formación del Profesorado, 22, 295-315. https://doi.org/10.30827/profesorado.v22i3.8003
Korsakova, I., Belogragin, V., Putria, E., Islamova, N., Mozdykova, T. y Kuzinchkina, S. (2020). Modern methods of forming the motivational sphere of students in music classes. En 8th Innovative Technologies in Science and Education, ITSE 2020. E3S Web of Conferences, 210. https://doi.org/10.1051/e3sconf/202021018125
Krueger, P.J. (2000). Beginning music teachers: Will they leave the profession? Update: Applications of Research in Music Education, 19(1), 22-26. https://doi.org/10.1177/875512330001900105
López García, N.J., Madrid Vivar, D. y De Moya Martínez, M.V. (2017). La formación musical en los planes de estudios para maestros de Primaria en la Universidad de Castilla-La Mancha. Estudios Pedagógicos, 43(1), 423-438. https://doi.org/10.4067/S0718-07052017000100024
López Herrera, A. y Oropeza Tena, R. (2013). Influencia del conocimiento musical sobre el gusto musical. Acta de Investigación Psicológica, 3(2), 1163-1179. https://doi.org/10.1016/S2007-4719(13)70959-1
Moore, E., Schaefer, R.S., Bastin, M.E., Roberts, N. y Overy, K. (2014). Can Musical Training Influence Brain Connectivity? Evidence from Diffusion Tensor MRI. Brain Sci. 4(2), 405-427. https://doi.org/10.3390/brainsci4020405
Pereira Pérez, Z. (2011). Los diseños de método mixto en la investigación en educación: una experiencia concreta. Revista Electrónica Educare, 15(1), 15-29. https://doi.org/10.15359/ree.15-1.2
Pitts, A. y Kwami, R. (2002). Raising students’ performance in music composition through the use of information and communication technology: a survey of secondary schools in England. British Journal of Music Education, 19(1), 61-71. https://doi.org/10.1017/S0265051702000141
Reyes López, M.L. (2010). Evaluación de los planes de estudio de formación del profesorado de educación musical: España. Profesorado. Revista de Currículum y Formación del Profesorado, 14(2), 67-81. https://n9.cl/9m1e9
Richards, C. y Killen, R. (1993). Problems of beginning teachers: Perceptions of pre-service music teachers. Research Studies in Music Education, 1(1), 40-51. https://doi.org/10.1177/1321103X9300100105
Rodríguez Quiles, J.A. (2018). La música como rizoma. Bases para una educación musical performativa. Revista musical chilena, 229, 139-150. https://n9.cl/oo6v8
Román Álvarez, M. (2017). Tecnología al servicio de la educación musical. Revista Española de Pedagogía, 75(268), 481-495. https://doi.org/10.22550/REP75-3-2017-09
Romero Naranjo, F.J. y Alonso Sanz, A. (2013). Percusión corporal y ‘Stepping’ en la cultura visual norteamericana. En J. Vera Guarinos, J.A. Bornay Llineres, V.J. Ruiz Antón y F.J. Romero Naranjo (Eds.), Una perspectiva caleidoscópica (pp. 185-195). Letra de Palo. https://n9.cl/u4sll
Sadío Ramos, F. J., Ortiz Molina, M. A., y Bernabé Villodre, M. del M. (2020). La formación del profesorado de Música para potenciar la creatividad desde la utilización de las TIC: una experiencia biográfica. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 23(2). https://doi.org/10.6018/reifop.422891
Tejada Giménez, J. y Thayer Morel, T. (2019). Diseño, implementación y evaluación de una intervención de formación en tecnología musical basada en TPACK y ABP en la formación inicial del profesorado de música de Educación Secundaria. RELATEC, Revista Latinoamericana de Tecnología Educativa, 18(2), 9-30. https://doi.org/10.17398/1695-288X.18.2.9
Temmerman, N. (1997). An investigation of undergraduate music education curriculum content in primary teacher education programmes in Australia. International Journal of Music Education, 30, 26-34. https://doi.org/10.1177/025576149703000104
Tucker, O.G. (2020). Preservice music teacher occupational identity development in an early field experience. Journal of Music Teacher Education, 30(1), 39-52. https://doi.org/10.1177/1057083720935852
Vernia Carrasco, A.M. (2020). Educación musical en el panorama español. Contexto, niveles y perfiles educativos. Didacticae, 7, 17-29. https://doi.org/10.1344/did.2020.7.17-29
Webster, P.R. (2012). Key research in music technology and music teaching and learning. Journal of Music, Technology & Education, 4(2-3), 115-130. https://doi.org/10.1386/jmte.4.2-3.115_1
Yuksel, G. (2020). Metaphors of the prospective teachers regarding the concept of music. Cypriot Journal of Education Sciences, 15(4), 651-666. https://orcid.org/0000-0002-6619-275X
Copyright (c) 2023 Juan Carlos Montoya Rubio, Norberto López Núñez, Alba María López Núñez
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Those authors who have publications with this journal accept the following terms:
a. The authors will retain their copyright and guarantee the journal the right of first publication of their work, which will be simultaneously subject to the Creative Commons License. Non-commercial attribution 4.0 International that allows to share, copy, and redistribute the material in any medium or format and adapt, remix, transform and build on the material in the following terms:
Recognition - You must give the appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes have been made. You may do so in any reasonable manner, but not in a way that suggests that the licensor or its use endorses it. Non-commercial - You cannot use the material for commercial purposes. Share under it - If you remix, transform, or create on the material, your contributions must be distributed under the same license as the original.
b. Authors may adopt other non-exclusive licensing agreements for the distribution of the published work (e.g. deposit it in an institutional telematic file or publish it in a monographic volume) whenever the initial publication in this journal is indicated.
c. Authors are allowed and encouraged to distribute their work through the Internet (e.g. in institutional telematic archives or on their website) before and during the submission process, which can produce interesting exchanges and increase citations of the published work. (See The effect of open access).
d. In any case, the Editorial Team understands that the opinions expressed by the authors are their exclusive responsibility.