Digital technologies in a context of lack of resources: analysis of digital competence of Spanish teachers in Benin
Abstract
With the advent of COVID-19, the world faced a number of challenges, including the continuity of education despite the closure of training centers and schools. As a solution, several countries in a situation of scarce resources have been forced to introduce digital technologies in their teaching practice, requiring teachers to be proficient in their use. The aim of this research is to analyse whether teachers of Spanish as a second language in Benin (Africa) are digitally competent to be able to introduce these technologies in their classes and to take stock of the technology at their disposal in order to be able to offer a proposal for improvement adapted to their needs. In order to do this, we have used a mixed methodology in which we have used information gathering techniques such as questionnaires and interviews with a sample of 85 Spanish teachers. Among the main results we can highlight the low knowledge of digital tools and in general a low level of digital competence. In the context analysed, a comprehensive proposal for improvement is needed, ranging from teacher training to a better provision of digital resources.
Downloads
References
Camacho, A. y Salinas, J. (2020). Formación en competencias digitales: un diagnóstico que da voz a los estudiantes de Psicopedagogía. RIITE. Revista Interuniversitaria de Investigación en Tecnología Educativa, 9, 1-18. http://dx.doi.org/10.6018/riite.418331
Castillo, D. (2020). Las TIC en los procesos de enseñanza-aprendizaje desarrollados por maestros tutores de Educación Primaria en la Región de Murcia. Revista Interuniversitaria de Investigación en Tecnología Educativa, 9, 1-14. https://doi.org/10.6018/riite.432061
Comisión Europea. (2007). Competencias clave para el aprendizaje permanente: un marco de referencia europeo. Luxemburgo
Cruz-Pérez, M.A., Pozo-Vinueza, M.A., Aushay-Yupangui, H.R. y Arias-Parra, A.D. (2019). Las Tecnologías de la Información y de la Comunicación (TIC) como forma investigativa interdisciplinaria con un enfoque intercultural para el proceso de formación estudiantil. e-Ciencias de la Información, 9(1). https://doi.org/10.15517/eci.v1i1.33052
Díaz-Narváez, V. P. y Calzadilla-Núñez, A. (2016). Artículos científicos, tipos de investigación y productividad científica en las Ciencias de la Salud. Revista Ciencias de la Salud, 14(1), 115-121. https://bit.ly/3C6w25F
García, S. L. (2008). Modelo sistémico basado en competencias para instituciones educativas públicas. Eumed.net. https://bit.ly/3eb93OC
Garrido, M. (2015). Las TIC y la enseñanza de lenguas extranjeras. [Trabajo Fin de Grado, Universidad de Jaen]. https://bit.ly/3CsjTcz
Gómez-Parra, M. E. y Huertas-Abril, C. A. (2019). La importancia de la competencia digital para la superación de la brecha lingüística en el siglo XXI: Aproximación, factores y estrategias. EDMETIC, 8(1), 88-106. https://doi.org/10.21071/edmetic.v8i1.11095
Hermann, V.(2010). La lenga de Cervantes medios siglo después en Benín. Tonos revistas electronica de estudios filologicos, 20. https://bit.ly/3C0E6ES
Hounkpe, A. (2015). Les réformes curriculaires au Bénin : identifier les défaillances structurelles pour plus d’efficience. Pensée plurielle, 38, 143-161. https://doi.org/10.3917/pp.038.0143
INTEF (2017). Marco Común de la Competencia Digital Docente.
Lázaro-Cantabrana, J. L., y Gisbert-Cervera, M. (2015). El desarrollo de la competencia digital docente a partir de una experiencia piloto de formación en alternancia en el Grado de Educación. EDUCAR, 51(2),321-348. https://bit.ly/3C67cmh
Medenou, C. B. (2020). Dificultades de expresión oral en español en el alumnado beninés: el currículo vigente y las prácticas docentes en tela de juicio para enfoques de solución. Journal of Foreign Languages, Cultures and Civilizations, 31-46. https://doi.org/10.15640/jflcc.v8n1a3
Medenou, C. B. (2020). El Manual Didáctico Horizontes En La Enseñanza Secundaria Desde 2007 Hasta 2020 En Benín: Historial, Bazas, Límites Y Perspectivas. International Journal of Humanities Social Sciences and Education (IJHSSE). https://doi.org/10.20431/2349-0381.0710008
Mousalli-Kayat, G. (2015). Métodos y Diseños de Investigación Cuantitativa. Mérida. https://doi.org/10.13140/RG.2.1.2633.9446
Otzen, T. y Manterola C. (2017). Técnicas de Muestreo sobre una Población a Estudio. International Journal of Morphology, 35(1), 227-232. https://dx.doi.org/10.4067/S0717-95022017000100037
Perea-Aguayo, A. (2014). Importancia de los recursos tecnológicos en el aula, formación de los docentes y manejo de herramientas tecnológicas. [Trabajo Fin de Grado, Universidad de Jaén]. https://bit.ly/2SXlDBd
Prendes-Espinosa, P., Gutiérrez-Porlán, I. y Martínez-Sánchez, F. (2018). Competencia digital: una necesidad del profesorado universitario en el siglo XXI. RED. Revista de Educación a Distancia, N°56, http://dx.doi.org/10.6018/red/56/7
Rodríguez-Barrera, C. (2015). Uso de las TIC para favorecer el proceso de aprendizaje de estudiantes con Discapacidad Intelectual en la Institución Educativa Nicolás Gómez Dávila, Bogotá, Colombia. Estudio de caso. [Tesis de Máster, Tecnológico de Monterrey]. https://bit.ly/3Rvhdz3
Rubio, A. D. (2012). El uso de las nuevas tecnologías en el aula de lenguas extranjeras. Revista electrónica de estudios filológicos, 22. https://bit.ly/3SQEBrZ
Saorín, F. L. y Gutiérrez, I. (2018). La identidad digital del alumnado universitario: estudio descriptivo en la Facultad de Educación de la Universidad de Murcia. RIITE. Revista Interuniversitaria de Investigación en Tecnología Educativa, 4, 82-93. http://dx.doi.org/10.6018/riite/2018/30001
Sossouvi, L. F. (2016). Enseñanza y aprendizaje del ELE en Benín: ¿qué puede aportar la adaptación del MCER?. Teaching and learning of SFL in Benin: What can provide the adaptation of the CEFR?]. Tejuelo, 23(1), 36-62. https://doi.org/10.17398/1988-8430.23.1.36
Tasso, F. y Kouaro, M. (2018). Intégration de l’enseignement de l’informatique dans les établissements d’enseignement secondaire du Bénin. Didapro 7 – DidaSTIC. De 0 à 1 ou l’heure de l’informatique à l’école. Lausanne, Suisse. Hal-01753085
Torres, T. (2014). Competencia digital del profesorado de educación secundaria: un instrumento de evaluación [Tesis de Máster, UNIR]. https://bit.ly/3SAEVve
UNESCO. (2019). Reforzar la Educación y Formación Técnica y Profesional en Benín. WWW.UNESCO.ORG
Copyright (c) 2023 Sètongnon Mélaine Prisca Legba
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Those authors who have publications with this journal accept the following terms:
a. The authors will retain their copyright and guarantee the journal the right of first publication of their work, which will be simultaneously subject to the Creative Commons License. Non-commercial attribution 4.0 International that allows to share, copy, and redistribute the material in any medium or format and adapt, remix, transform and build on the material in the following terms:
Recognition - You must give the appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes have been made. You may do so in any reasonable manner, but not in a way that suggests that the licensor or its use endorses it. Non-commercial - You cannot use the material for commercial purposes. Share under it - If you remix, transform, or create on the material, your contributions must be distributed under the same license as the original.
b. Authors may adopt other non-exclusive licensing agreements for the distribution of the published work (e.g. deposit it in an institutional telematic file or publish it in a monographic volume) whenever the initial publication in this journal is indicated.
c. Authors are allowed and encouraged to distribute their work through the Internet (e.g. in institutional telematic archives or on their website) before and during the submission process, which can produce interesting exchanges and increase citations of the published work. (See The effect of open access).
d. In any case, the Editorial Team understands that the opinions expressed by the authors are their exclusive responsibility.