Design and Evaluation for Physical Education of a Sports Orienteering Application in the Natural Environment
Abstract
This is an innovation proposal that aims to be carried out in the context of activities in the natural environment in relation to information and communication technologies through the subject of Physical Education in a Secondary High School. The aim is to be able to innovate in our educational context with the incorporation of new technologies and to be able to verify the results, thus being the center of our work the design and evaluation of an application that we believe improves the learning experience of students. The intervention has consisted, therefore, of the development and implementation of a mobile application (Orienta Educación Deportiva) based on the analysis of the design criteria and usability of various applications related to the subject, which proposes interactive and updated paths in the educational process, in order to improve and enrich the teaching-learning process of the students through the use of digital devices.
Consequently, one hundred students have used and evaluated this application during the 2019-2020 school year. For the evaluation, they have completed a questionnaire about their usability and experience in the teaching-learning process, as well as expressed their opinion in relation to the use of the application in orientation. After analyzing the results obtained, it can be seen that the students value the application in a very positive way in reference to its characteristics, with conformity values above 85%, also demonstrating a degree of acquisition of new contents in their learning experience with values of 87%. The Physical Education is called to follow processes of digital immersion, associated with the use of technology, especially mobile (Díaz, 2019). Therefore, with the implementation of this innovation proposal, an attempt is made to promote the use of new technologies.
Downloads
References
Abril, C.A. & Acosta E.L. (2015). Aplicación de las TIC como herramienta didáctica para la enseñanza - aprendizaje de la técnica básica del balonmano con los niños del grado quinto del colegio Nydia Quintero de Turbay I.E.D [Tesis de pregrado, Universidad Libre]. Repositorio Institucional Unilibre. https://bit.ly/2CHbgyR
Alcaraz, V., Sánchez, A. J., & Grimaldi, M. (2018). El gran juego salvando a gea: gamificación y nuevas tecnologías en actividades físicas en medio natural. EmásF, Revista Digital de Educación Física, 9(54), 148-158. https://bit.ly/3iMFRew
Aubusson, P., Schuck, S., & Burden, K. (2016) Mobile learning for teacher professional learning: benefits, obstacles and issues, ALT-J, 17(3), 233-247. https://bit.ly/3gkdbsn
Ayala, J. D., Escaravajal, J. C., Otálora, F. J., Ruiz, Z. M. & Nicolás, J. (2017). Carrera de orientación con códigos QR en Educación Física. Espiral. Cuadernos del Profesorado, 10(21), 132-139. https://dx.doi. org/10.25115/ecp.v10i21
Aznar, I., Cáceres, M.P., Trujillo, J.M., & Romero, J.M. (2019). Impacto de las apps móviles en la actividad física: un meta-análisis. Retos: nuevas tendencias en educación física, deporte y recreación, 36, 52-57. https://bit.ly/3qxrzCp
Barahona, J. (2012). La enseñanza de la Educación Física implementada con TIC. Revista Educación Física y Deporte, 31(2), 1047-1056. https://doi.org/10.28997/ruefd.v0i11.1
Casado, O. M., Hernando, A., Hortigüela, D., & Pérez, A. (2017). IOrienteering. Tándem: Didáctica de la Educación Física, 55, 75-76. https://bit.ly/3edouzZ
Casado, O. M., Pérez, A. & Hortigüela, D. (2016). Geocaching. Tándem: Didáctica de la Educación Física, 53, 77-78. https://bit.ly/3iLcEAB
Castro, N. & Gómez, I. (2016). Incorporación de los códigos QR en la Educación Física en Secundaria. Retos. Nuevas tendencias en Educación Física, Deporte y Recreación, 29, 114-119. https://bit.ly/3fcljty
Colás, M.P., De Pablos, P. & Ballesta, J. (2018). Incidencias de las TIC en la enseñanza en el sistema educativo español: una revisión de la investigación. Revista de Educación a Distancia, 56(2), 1-23. https://bit.ly/3a83hsW
Cubillo, J., Martín, S., Castro, M. & Colmenar, A. (2014). Recursos digitales autónomos mediante realidad aumenta. Ried, 17(2), 241-274.https://doi.org/10.5944/ried.17.2.12686
Díaz, J. (2018). Mejorar el aprendizaje en acción integrando mobile learning en la educación física. Tándem: Didáctica de la educación física, 60, 69-73. https://bit.ly/3gblI0R
Díaz, J. (2019). Retos y oportunidades de la tecnología móvil en la educación física. Retos, 37(37), 763-773. https://bit.ly/2Iekt4i
Escaravajal, J. C. (2017). La orientación deportiva como medio interdisciplinar. Trances, 9(6), 885-908. https://bit.ly/3s12ajO
Escaravajal, J. C. (2018). Los Códigos QR en Educación Física: Carrera de Orientación. Pensar en Movimiento: Revista de Ciencias del Ejercicio y la Salud, 16(1), 1-14. https://bit.ly/3dOJYoN
Escaravajal, J.C. & Baena, A. (2019). Las Aplicaciones Tecnológicas en el deporte de Orientación y en Educación Física. Habilidad Motriz. Revista de Ciencias de la Actividad Física y del Deporte, 53. 28-39. https://doi.org/10.24310/riccafd.2019.v8i1.5770
Espuny, C., Gisbert, M. Coiduras, J. & González, J. (2012). El coordinador TIC en los centros educativos: funciones para la dinamización e incorporación didáctica de las TIC en las actividades de aprendizaje. Píxel-Bit. Revista de Medios y Educación, 41, 7-18. https://bit.ly/2ZS1q4v
Fernández, R., Herrera-Vidal, J. I., & Navarro, R. (2015). Las TIC como recurso en la didáctica de la educación física escolar. Propuesta práctica para la educación primaria. EmásF, Revista Digital de Educación Física, 6(35), 58-69. https://bit.ly/2BJMQEr
Franti, P., Mariescu-Istodor, R., & Sengupta, L. (2017). O-Mopsi: Mobile Orienteering Game for Sightseeing, Exercising, and Education. ACM Trans. Multimedia Comput. Commun. Appl., 13(4), 1-25. https://doi. org/10.1145/3115935
Gallego,V., Muñoz, J. A., Arribas, H. & Rubia, B. (2017). La orientación en el medio natural: aprendizaje ubicuo mediante el uso de tecnología. Movimiento, 23(2), 755-770. https://doi.org/10.22456/1982-8918.71682
Generelo, M. (2010). Las nuevas tecnologías y su aplicación en educación física. Libro de Actas V Congreso Internacional XXVI Nacional de Educación Física: Docencia, innovación e investigación física Barcelona, 172-181. https://bit.ly/3eXlND2
Gutiérrez, M.V. & Monsalve, D.A. (2016). Diseño de una aplicación móvil que actualiza procesos de enseñanza aprendizaje permitiendo la adquisición de conocimientos en capacidades físicas condicionales y deportes. Revista Reflexiones, 1(6), 89-104. https://doi.org/10.18041/2011-5768/reflexiones.0.2016.4352
Hernane Borges, P. (2002). Análisis experimental de los criterios de evaluación de usabilidad de aplicaciones multimedia en entornos de educación y formación a distancia [Tesis doctoral, Universidad Politécnica de Cataluña]. TDX. https://bit.ly/3jFwGwO
Lavay, B., Sakai, J., Ortiz, C., & Roth, K. (2015). Tablet technology to monitor physical education IEP goals and benchmarks. Journal of Physical Education, Recreation & Dance, 86(6), 16-23. https://bit.ly/2VHB2Ja
Ley Orgánica 8/2013, de 9 de diciembre, para la Mejora de la Calidad Educativa (LOMCE). Boletín Oficial del Estado (BOE). 10 de diciembre de 2013, 1-64. https://bit.ly/3fhgu2m
Maribe, R. (2009). Instructional Designe: The ADDIE Aproach. https://doi.org/10.1007/978-0-387-09506-6_3
Ortega, J, Padilla, C., Moreno, M., Pérez, J. & Gomez, M. (2007). Nuevas tecnologías aplicadas a la cuantificación en fútbol. Revista Kronos, 12, 22-28. https://bit.ly/2D6qtt8
Posada, F. (2019). Creando aplicaciones para móviles Android con MIT App Inventor 2. Observatorio de tecnología educativa, 12. https://bit.ly/3wAdret
Prendes Espinosa, M.P. & González Calatayud, V. (2017). Trabajo Fin de Máster en Tecnología Educativa: orientaciones para la elaboración y criterios de calidad. Servicio de Publicaciones de la Universidad de Murcia. https://bit.ly/31XTC2A
Real Decreto 1105/2014, de 26 de diciembre, por el que se establece el currículo básico de Educación Secundaria Obligatoria y del Bachillerato. Boletín Oficial del Estado, 3 de enero de 2015, 1-35. https://bit.ly/3gKhdcK
Reyes Velandia, J. C. (2019). Apropiación conceptual de los fundamentos técnicos del voleibol en dos ambientes de aprendizaje: con mediación de las TIC uso del video frente al aprendizaje tradicional [tesis de maestría, Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia, Duitama]. https://bit.ly/32WdxAG
Sánchez Álcaraz, B. J. (2015). Mejora de la competencia motriz para los deportes de raqueta a través del vídeo digital en las clases de Educación Física. Revista científica electrónica de Educación y Comunicación en la Sociedad del Conocimiento, 15(1), 76-88. https://bit.ly/2O7Ah8a
Santos, P. et al. (2011). QuesTInSitu: From tests to routes for assessment in situ activities. Computers & Education, 57(4), 2517–2534. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2011.06.020
Tejedor, J. C. (2018). Las actividades físicas en el medio natural a través de un proyecto de innovación educativa en el IES Tomás y Valiente. EmásF, Revista Digital de Educación Física, 9(54), 29-40. https://bit.ly/3fpEoII
Ternier, S. et al. (2012). ARLearn: Augmented Reality meets Augmented Virtuality. Journal of Universal Computer Science, 18(15), 21-64. https://doi.org/10.3217/jucs-018-15-2143
Traxler, J. (2016). Inclusion in an age of mobility. Research in Learning Technology, 24, 1-13. https://bit.ly/39QfYZj
Turpo, O. (2018). La usabilidad pedagógica en la formación del profesorado: un estudio de caso. Revista Espacios, 39(15). https://bit.ly/3lJiP8B
Vázquez-Cano, E., & Sevillano, M L. (2015). Dispositivos digitales móviles en Educación. Revista de Currículum y Formación de Profesorado, 20(1), 20-21. https://bit.ly/2IfGwaX
Williams, P., Lynne, S., Sangrà, A., & Guàrdia, L. (s.f.). Fundamentos del diseño técnico pedagógico en e-learning. Modelos de diseño instruccional. UOC Editorial.
Copyright (c) 2021 Remigio Pérez

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Those authors who have publications with this journal accept the following terms:
a. The authors will retain their copyright and guarantee the journal the right of first publication of their work, which will be simultaneously subject to the Creative Commons License. Non-commercial attribution 4.0 International that allows to share, copy, and redistribute the material in any medium or format and adapt, remix, transform and build on the material in the following terms:
Recognition - You must give the appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes have been made. You may do so in any reasonable manner, but not in a way that suggests that the licensor or its use endorses it. Non-commercial - You cannot use the material for commercial purposes. Share under it - If you remix, transform, or create on the material, your contributions must be distributed under the same license as the original.
b. Authors may adopt other non-exclusive licensing agreements for the distribution of the published work (e.g. deposit it in an institutional telematic file or publish it in a monographic volume) whenever the initial publication in this journal is indicated.
c. Authors are allowed and encouraged to distribute their work through the Internet (e.g. in institutional telematic archives or on their website) before and during the submission process, which can produce interesting exchanges and increase citations of the published work. (See The effect of open access).
d. In any case, the Editorial Team understands that the opinions expressed by the authors are their exclusive responsibility.