Training in digital competences: a diagnosis that gives voice to psychopedagogy students

Authors

DOI: https://doi.org/10.6018/riite.418331
Keywords: digital competence, digital narrative, teacher training, educational technology

Abstract

Teaching practices in the knowledge society requires digital competences, this allows teachers to develop scenarios in which the reflexive use of educative technology is needed. That´s why the Institutions with emphasis on the training of education specialists need to diagnose the digital skills of their students taking into account the factors that impact their use and thus determine the actions for their incorporation and strengthening in this training period, trying to be contextualized to the student, to achieve this, the use of digital narratives is proposed. For this study, a questionnaire was applied that was supplemented with 10 T-autoethnographies from a Mexican public university were studied, these autobiographical narratives show the importance that technology has had during their lives, making a connection with the formative period. These results allow the identification of the dimensions in educative technology that are more impacting for a student in order to achieve their incorporation and use in their future professional practice giving the student a voice and building meanings about technology.

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Author Biographies

Araceli Camacho Navarro, Universidad Autónoma de Querétaro

Estudiante de doctorado en Tecnología Educativa en la Universidad Autónoma de Querétaro, México. profesora en la Facultad de Psicología de la Universidad Autónoma de San Luis Potosí en la licenciatura de Psicopedagogía. Maestra en Creatividad e Innovación Educativa por la Universidad Autónoma de Sinaloa y Licenciada en Informática por el Instituto Tecnológico de Culiacán. Miembro de la Sociedad Mexicana de Computación en la Educación (SOMECE). Líneas de investigación: competencia digital docente, entornos virtuales de enseñanza y aprendizaje, planeación y desarrollo de programas en modalidad virtual.

Rolando Javier Salinas García, Universidad Autónoma de Qurétaro

Profesor- Investigador de Tiempo Completo; Coordinador de la Unidad Multidisciplinaria de Estudios sobre el Trabajo y de la Maestría y Doctorado en Estudios Multidisciplinarios sobre el Trabajo) de la Facultad de Psicología de la Universidad Autónoma de Querétaro, México. Miembro del Registro CONACYT de Evaluadores Acreditados (RCEA). Research Affiliate en el Institute for Research in Labor and Employment (IRLE), Universidad de California, Los Ángeles (UCLA). Postdoctorado en el Institute for Research in Labor and Employment (IRLE), Universidad de California, Los Ángeles. (UCLA). Doctorado en Estudios Sociales, línea de Estudios Laborales de la UAM-I (Competencia Internacional, PNPC-CONACYT). Maestría en Psicología Social en la Universidad Autónoma de Querétaro, México. Licenciatura En Psicología del Trabajo. Universidad Autónoma de Querétaro, México.

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Published
01-12-2020
How to Cite
Camacho Navarro, A., & Salinas García, R. J. (2020). Training in digital competences: a diagnosis that gives voice to psychopedagogy students. RiiTE Interuniversity Journal of Research in Educational Technology, (9). https://doi.org/10.6018/riite.418331
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ARTÍCULOS