Design of a didactic proposal for the use of virtual simulators in the health area of Vocational Training

Authors

DOI: https://doi.org/10.6018/riite.383431
Keywords: Virtual simulators, Vocational Training, practical training, digital resources

Abstract

This article presents the design, development and validation of a didactic proposal based on the use of virtual simulators, with the intention of achieving an improvement in the practical preparation of students, carried out in a cycle of Vocational Training in the health field. The possibilities of working with practical experiences are scarce during the training of students in vocational training centers, due to the lack of spaces and opportunities, which is fundamental for the preparation of the final period of internships in health centers. For this reason, a virtual simulator is used in the Computerized Tomography module, allowing to put into practice the theoretical knowledge that students acquire during their training. The results obtained allow us to appreciate the advantages of simulation as a learning tool in teaching related to the clinical field.

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Author Biographies

Daniel Romero Lopez, Universitat Illes Balears

Graduado en Biotecnología en la Universidad de Murcia y en posesión del Máster de Formación del Profesorado; actualmente cursando el Máster Interuniversitario de Tecnología Educativa en la Universidad de las Islas Baleares (UIB). Nivel C1 de inglés a través de la Escuela Oficial de Idiomas. Experiencia docente en el ciclo de Imagen para el diagnóstico y medicina nuclear de Formación Profesional Superior, en los módulos de Tomografía Computarizada y Resonancia Magnética.

Investigación llevada a cabo sobre el uso de simuladores virtuales en el ámbito sanitario de Formación Profesional.

Twitter: @dani_romero95

Bárbara de Benito Crosetti, Universitat Illes Balears

Licenciada en Pedagogía (1991) y doctora en Ciencias de la Educación (2006) por la Universitat de les Illes Balears (UIB).

Miembro del Grupo de Tecnología Educativa (GTE) desde su creación en 1992 hasta la actualidad, donde ha participado en diferentes proyectos de investigación, algunos de ellos de I+D, de diseño de materiales y de análisis, diseño, implementación y evaluación de entornos virtuales de formación.

Líneas actuales de investigación: herramientas y plataformas para la formación en red; videoconferencia en la docencia; diseño de materiales didácticos; estrategias didácticas en entornos virtuales de enseñanza-aprendizaje; sistemas de gestión del conocimiento y el aprendizaje.

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Published
01-06-2020
How to Cite
Romero Lopez, D., & de Benito Crosetti, B. (2020). Design of a didactic proposal for the use of virtual simulators in the health area of Vocational Training. RiiTE Interuniversity Journal of Research in Educational Technology, (8). https://doi.org/10.6018/riite.383431
Issue
Section
ARTÍCULOS