What do university students think about the academic use of social networks?

Authors

DOI: https://doi.org/10.6018/riite.362121
Keywords: Redes sociales; aula universitaria; uso académico.

Abstract

At the present time, social networks are used anytime and anywhere. Among young people, in particular, they have been a revolution when it comes to socializing. However, these social networks have little presence in the university classroom for an academic use.

This paper aims to analyze the use of social networks of students of the Faculty of Economics and Business of the University of the Basque Country / Euskal Herriko Unibertsitatea. In addition, it analyzes the opinion of the students about the possibility of introducing social networks in the classroom for academic purposes. With these objectives a survey has been carried out on a sample of the students of said faculty where, as the main result, it is extracted that the vast majority of students routinely use social networks in the personal sphere and that they are willing to introduce these social networks as a tool in the university classroom.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Bringué, S. & Sádaba, C. (2009). La generación interactiva en España. Niños y adolescentes ante las pantallas. Barcelona: Ariel, Colección Fundación Telefónica. https://dadun.unav.edu/bitstream/10171/18443/1/n15-sadaba-chalezquer.pdf

Colás-Bravo, P., González-Ramírez, T. & de Pablos-Pons, J. (2013). Juventud y redes sociales: Motivaciones y usos preferentes. Revista Comunicar, 20, 15-23. https://doi.org/10.3916/C40-2013-02-01

De Haro, J. (2009). Las redes sociales aplicadas a la práctica docente. DIM: Didáctica, Innovación y Multimedia, 13. https://www.raco.cat/index.php/DIM/article/view/138928

Esteve, F. (2009). Bolonia y las TIC: de la docencia 1.0 al aprendizaje 2.0. La Cuestión Universitaria, 5, 58-67. http://polired.upm.es/index.php/lacuestionuniversitaria/article/viewFile/3337/3402

García Sans, A. (2008). Las redes sociales como herramienta en el aprendizaje colaborativo: una experiencia con Facebook. Periodismo, Comunicación y Sociedad, 2, 49-59.

Gómez-Aguilar, M., Roses-Campos, S. & Farias-Batlle R. (2012). El uso académico de las redes sociales en universitarios. Revista Comunicar, 19, 131-138. https://doi.org/10.3916/C38-2012-03-04

Gómez-Hurtado, I., García Prieto, F.J. & Delgado-García M. (2018). Uso de la red social Facebook como herramienta de aprendizaje en estudiantes universitarios: estudio integrado sobre percepciones. Perspectiva Educacional, 57, 99-119. http://www.perspectivaeducacional.cl/index.php/peducacional/article/view/645

González Martínez, J., Lleixà Fortuño, M. & Espuny Vidal, C. (2016). Las redes sociales y la educación superior: las actitudes de los estudiantes universitarios hacia el uso educativo de las redes sociales, de nuevo a examen. Education in the Knowledge Society 17, 21-38. https://revistas.usal.es/index.php/eks/article/view/eks20161722138

Islas Torres, C. & Carranza Alcántar, M. (2011). Uso de las redes sociales como estrategias de aprendizaje. ¿Transformación educativa? Apertura. Revista de innovación educativa, 3. http://www.udgvirtual.udg.mx/apertura/index.php/apertura/article/view/198/213.Mexico.consultado

Pérez Escoda, A. (2018). Uso de smartphones y redes sociales en alumnos/as de Educación Primaria. Revista Prisma Social, 20, 76-91. https://revistaprismasocial.es/article/view/2310

Prendes Espinosa, M.P., Gutierrez Porlán I. & Castañeda Quinteros, L. (2015). Perfiles de uso de redes sociales: estudio descriptivo con alumnado de la Universidad de Murcia. Revista Complutense de Educación 175, 26, 175-195. https://revistas.ucm.es/index.php/RCED/article/view/46439

Roses, S., Gómez Aguilar, M. & Farias, P. (2013). Uso académico de redes sociales: análisis comparativo entre estudiantes de Ciencias y de Letras. Historia y Comunicación Social,18, 667-678. https://core.ac.uk/download/pdf/38816722.pdf

Santoveña-Casal, S. & Bernal-Bravo C. (2019). Explorando la influencia del docente: Participación social en Twitter y percepción académica. Comunicar, 58, 5-84. https://doi.org/10.3916/C58-2019-07

Túñez López, M. & Sixto García, J. (2012). Las redes sociales como entorno docente: análisis del uso de Facebook en la docencia universitaria. Pixel-Bit. Revista de Medios y Educación, 41, 77-92.

Valenzuela Argüelles, R. (2013). Las redes sociales y su aplicación en la educación. Revista Digital Universitaria, 14 (4). http://www.revista.unam.mx/vol.14/num4/art36/art36.pdf

Published
01-06-2020
How to Cite
Abelairas-Etxebarria, P., & Mentxaka Arana, J. (2020). What do university students think about the academic use of social networks?. RiiTE Interuniversity Journal of Research in Educational Technology, (8). https://doi.org/10.6018/riite.362121
Issue
Section
ARTÍCULOS