Self-perception for teachers' digital competence in Latina University

Autores/as

DOI: https://doi.org/10.6018/riite.642381
Palabras clave: Competencia digital docente, Autopercepción, Educación Superior, Tecnología Educativa

Resumen

Es importante que las instituciones de educación superior prioricen planes y procedimientos para el desarrollo de habilidades docentes digitales. Esta investigación se ha centrado en realizar una evaluación de la autopercepción para identificar el nivel de TDC (Competencia Digital Docente) y correlacionarlo con el género, la edad, la facultad universitaria y el tipo de contrato de los docentes. Se utilizó el instrumento de autoevaluación COMDID-A para identificar el nivel de TDC en cuatro dimensiones, 1) Didáctica, currículo y metodología, 2) Planificación, organización, administración del espacio y recursos tecnológicos digitales, 3) Relación, ética y seguridad, 4) Personal y profesional, resultando en un nivel medio de competencia digital de los docentes. Los resultados muestran que los docentes varones menores de 61 años, de la facultad universitaria de Ingeniería y Tecnología, y de la Escuela de Posgrado, se perciben con un nivel superior al promedio de las demás facultades. Además, los resultados no indican diferencia en la autopercepción de TDC correlacionada con el tipo de contrato que tiene el docente y las dimensiones tampoco muestran una diferencia significativa entre facultades, pero hay una tendencia a que se perciba más la dimensión personal y profesional. Por ello, son necesarias acciones formativas a través de un modelo pedagógico o proyecto innovador que permita un mayor desarrollo de las competencias digitales del profesorado. Es muy recomendable un estudio de las dimensiones por facultad universitaria según los años de experiencia y la disciplina.

Descargas

Los datos de descargas todavía no están disponibles.

Biografía del autor/a

Aleida Chavarría, Universidad Latina de Costa Rica

Aleida Chavarría is a Professor at the Graduate School and Dean of Social Sciences of Universidad Latina de Costa Rica with a Bachelor degree in Preschool Education from Universidad Nacional of Costa Rica, a Master of Science from East Carolina University and active student of the Doctorate program Educational Technology, Universidad Rovira i Virgili from Tarragona, Spain. She has taught several undergraduate and postgraduate courses from the School of Education. She has been involved in the research area, addressing studies about the use of platform technologies, teacher digital competences, hybrid learning environments, remote teaching, bilingualism in early childhood education and participated in various national and international conferences. Being the main fields of investigation the sciences of the educational, pedagogy and social sciences, she publishes scientific articles.

Ramon Palau, Universidad Rovira i Virgili

He has a doctorate in Educational Technology and works as a researcher and professor at the Rovira i Virgili University. His research work is carried out within the ARGET research group, focused on educational technology and its applications in teaching and learning processes. Throughout his career, he has actively contributed to various projects and has taken on the role of principal investigator in two competitive research projects.

The author's research covers three different lines. First, it explores topics related to the concept of the Smart Classroom. The second line of research delves into the Flipped Classroom and Flipped Learning, along with their evolution. The last line of research focuses on the evaluation of teachers' digital competence. The results of these investigations are disseminated through the publication of more than 80 articles.

Raul Santiago, Universidad de La Rioja

Raul Santiago is a Doctor of Educational Sciences from the University of Navarra. Currently, he is tenured professor (on leave) of the Area of Didactics and School Organization at the University of La Rioja.  He has been the director of the Multimedia Resources Area and the Higher Language Center of the Public University of Navarra. He is a professor in the degrees of Social Education, Pedagogy, and Psychology at the National University of Distance Education (UNED).  He is the author and co-author of several books and is the coordinator of the worldwide research group on the Flipped Learning model. He collaborates with various educational institutions in Chile, Argentina, Panama, Ecuador, Mexico, Guatemala, Costa Rica, Peru and the United States in advising on the implementation of methodological and didactic transformation programs.  He is currently the director of Learning and Development of 3PBiovian, developing his work in corporate training.

Citas

Amaya, A.; Zúñiga, E.; Salazar, M. & Ávila, A. (2018). Empoderar a los profesores en su quehacer académico a través de certificaciones internacionales en competencias digitales. Apertura (Guadalajara, Jal). (10)1.https://doi.org/10.32870/ap.v10n1.1174

Belmonte, J., Pozo, S., Vázquez, E., López, E.J. (2020). Análisis de la incidencia de la edad en la competencia digital del profesorado preuniversitario español. Revista Fuente, 75-87. https://doi.org/10.12795/revistafuentes.2020.v22.i1.07

Cabero-Almenara, J., Barroso-Osuna, J., Rodríguez-Gallero, M., Palacios-Rodríguez, A. (2020). La competencia digital docente. El caso de las universidades andaluzas. Aula Abierta, 4(49), 363-372. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7704699

Cabero-Almenara, J., Valencia-Ortiz, R., & Palacios-Rodríguez, A. (2022). E -learning in times of COVID-19. What have we learned? IJERI: International Journal of Educational Research and Innovation, (17), 14–26. https://doi.org/10.46661/ijeri.6361

Dias-Trindade, S. and Albuquerque, C. (2022). University Teachers ‘Digital Competence: A case Study from Portugal. Social Sciences, 11(10), 481 https://doi.org/10.3390/socsci11100481

Estela-Dávila, R.I., Rivera-Arellano, E.G., Pérez-Díaz, I., Méndez-Vergaray, J. & Flores, E. (2022). Competencias digitales docentes en la Educación a Distancia durante la Covid-19. Revista Científica Arbitrada Multidisciplinaria PENTACIENCIAS. 4(6), 27-43. https://www.editorialalema.org/index.php/pentaciencias/article/view/330

Esteve-Mon, F.M.; Llopis-Nebot, M.A. & Adell-Segura, J. (2020). Digital Teaching Competence of University Teachers: A Systematic Review of the Literature. Revista Iberoamericana de Tecnologías del Aprendizaje, 15(4), 399-406. 10.1109/RITA.2020.3033225

Fernández-Morante, C., Cebreiro López, B., Casal-Otero, L. & Mareque León, F. (2023). Teachers´ Digital Competence. The Case of the University System of Galicia. Journal of New Approaches in Educational Research, 12(1), 62-76 https://doi.org/10.7821/naer.2023.1.1139

García, M.; Morales, M.J.; Gisbert, M. (2023). Estudio exploratorio acerca de la autopercepción del Desarrollo de la Competencia Digital Docente en la Universidad Tecnológica del Uruguay. REDU Revista de docencia universitaria, 21(2), 83-100. https://doi.org/10.4995/redu.2023.19849

Grimalt-Álvaro, C., Usart, M., Esteve-González, V. (2020). La competencia digital docente en la formación continua del profesorado desde una perspectiva de género: estudio de caso. En: Roig-Vila, Rosabel (ed.). La docencia en la Enseñanza Superior. Nuevas aportaciones desde la investigación e innovación educativas. Barcelona: Octaedro. 214-224 http://rua.ua.es/dspace/handle/10045/110180

Guerrero Moreno, J.A., Fernández Mora, M.A. & Godino Fernández, A.L. (2020). Competencia digital Docente. Área de información y alfabetización informacional y su influencia con la edad. Revista de Investigación en Ciencias Sociales y Humanidades, 7(1), 45-57 http://dx.doi.org/10.30545/academo.2020.ene-jun.5

Hernández-Sampieri, R., Fernández, C. & Baptista, P. (2014). Metodología de la investigación (6a. ed.) McGraw-Hill.

Hinojo-Lucena, F.J., Aznar-Díaz, I., Cáceres-Reche. M.P., Trujillo-Torres, J.M., Romero-Rodríguez, J.M. (2019). Factors influencing the Development of digital competence in Teachers: Analysis of the teaching staff of permanent education centres. IEEE Access, 7, 178744-178752. 10.1109/ACCESS.2019.2957438

Informe Estado de la Educación (2021). Octavo Estado de la Educación 2021/Programa Estado de la Nación. San José, CR. CONARE. https://repositorio.conare.ac.cr/handle/20.500.12337/8152

ISTE (2022). Estándares ISTE. https://iste.org/iste-certification

Lázaro-Cantabrana, J. L. (2015). La competència digital docent com a eina per garantir la qualitat en l’ús de les tic en un centre escolar. TDX (Tesis Doctorals en Xarxa). https://www.tdx.cat/handle/10803/312831

Lázaro-Cantabrana, J. L., Gisbert-Cervera, M., & Silva-Quiroz, J. E. (2018). Una rúbrica para evaluar la competencia digital del profesor universitario en el contexto latinoamericano. Revista Electrónica De Tecnología Educativa, (63), 1-14. https://doi.org/10.21556/edutec.2018.63.1091

Liesa-Orus, M., Lozano, R., Arce-Romeral. I. (2023). Digital competence in University Lectures: A Meta- Analysis of Teaching challenges. Education Sciences, 13(5), 508. https://doi.org/10.3390/educsci13050508

López Belmonte, J. Pozo Sánchez, S., Vásquez Cano, E. & López Meneses, E. (2020). Análisis de la incidencia de la edad en la competencia digital del profesorado preuniversitario español. Revista Fuentes, 22 (1), 75-78 https://doi.org/10.12795/revistafuentes.2020.v22.i1.07

Martín-Cuadrado, A.M, Lavandera-Ponce S.; Mora-Jaureguialde B, Sánchez-Romero C. & Pérez-Sánchez, L. (2021). Working Methodology with Public Universities in Peru during the Pandemic—Continuity of Virtual/Online Teaching and Learning. Education Sciences, 11(7) 351 https://doi.org/10.3390/educsci11070351

Martín-Párraga, L., Llorente-Cejudo, C., Barroso-Osuna, J. (2023). Self-perception of digital competence in University Lectures: A comparative study between Universities in Spain and Perú. Societies, 13(6), 142 https://doi.org/10.3390/soc13060142

Mora-Cantallops, M., Inamorato dos Santos, A., Villalonga-Gómez, C., Lacalle, J.R., Camarillo, J., Sota, J.M., Velasco, J.R. & Ruiz, P.M. (2022). Competencias digitales del profesorado universitario en España. Un estudio basado en los marcos europeos DigCompEdu y OpenEdu, EUR 31127 ES, Publications Office of the European Union, Luxembourg. https://publications.jrc.ec.europa.eu/repository/handle/JRC129320

Palau, R., Usart, M. & Ucar, M.J. (2019). The digital competence of teacher in music conservatories. A study of self-perception in Spain. Revista Electronica de LEEME, 44, 24-4. http://dx.doi.org/10.7203/LEEME.44.15709

Paz-Saavedra, L.E., Gisbert, M., Usart-Rodríguez, M. (2022). Competencia digital docente, actitud y uso de tecnologías digitales por parte de los profesores universitarios. Pixel-Bit. Revista de Medios y Educación, 63, 93-130 https://doi.org/10.12795/pixelbit.91652

Pozo Sánchez, S., López Belmonte, J., Fernandez Cruz, M. & López Núñez, J.A. (2020). Análisis correlacional de los factores incidentes en el nivel de competencia digital del profesorado. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 23(1), 143-159 https://doi.org/10.6018/reifop.396741

Rojas-Osorio, M.; Del-Aguila-Arcentales, S.; Alvarez-Risco, A. (2024). Self-perception of University Teachers on their digital teaching competence. the case of Peru. Journal of Applied Learning & Teaching, 7(1). http://journals.sfu.ca/jalt/index.php/jalt/index

Silva, J. Morales, M.J.; Lázaro, J.L; Gisbert, M.; Miranda, P.; Rivoir, A. & Onetto, A. (2019). La competencia digital docente en formación inicial: Estudio a partir de los casos de Chicle y Uruguay. Archivos Analíticos de Políticas Educativas, 27(93). https://doi.org/10.14507/epaa.27.3822

Starkey, L., Yates, A. de Roiste, M. (2023). Each discipline is different: teacher capabilities for future-focused digitally infused undergraduate programmes. Education Tech Research Dev. 71, pag. 117-136 10.1007/s11423-023-10196-2

UNESCO (2019). Marco de Competencias de los Docentes en materia de TIC. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000371024

Usart, M.; Lázaro, J.L. & Gisbert, M. (2021). Validación de una herramienta para autoevaluar la competencia digital docente. Educación XXI, 24(1), 353-373. http://doi.org/10.5944/educXX1.27080

Vásquez, M.S.; Roig-Vila, R., & Pañafiel, M. (2021). Teacher´s digital competencies. A Systematic Review in the Latin-American context. International Journal on Advanced Science, Engineering and Information Technology, 11(6), 2495-2502. h https://doi.org/10.18517/ijaseit.11.6.12542

Vega, C.A., Sánchez, M., Rosano, G., & Amador, S.E. (2021). Competencias docentes, una innovación en ambiente virtuales de aprendizaje en educación superior. Apertura 13(2), 6-21. https://doi.org/10.32870/ap.v13n2.2061

Vicentini, I.C. (2020). La educación superior en tiempos de COVID-19: Aportes de la Segunda Reunión del Diálogo Virtual con Rectores de Universidades Líderes de América Latina. BID Publicaciones. http://dx.doi.org/10.18235/0002481

Zúñiga, M., Núñez, O.; Matarrita, S. & Picado, K. (2021). Competencias digitales de los docentes: desafíos y ruta de acción para lograr un uso efectivo y sostenido de las TIC al servicio del mejoramiento educativo. CONARE https://bit.ly/3g9tM6b

Publicado
01-06-2025
Cómo citar
Chavarría, A., Palau, R., & Santiago, R. (2025). Self-perception for teachers’ digital competence in Latina University. RiiTE Revista interuniversitaria de investigación en Tecnología Educativa, (18), 49–67. https://doi.org/10.6018/riite.642381