Rethinking about the Participatory Action Research (PAR). Pedagogy of the absences, Pedagogy of the traduction and Pedagogy of the articulation
Abstract
This work tries to do a critical review of the methodology of the Participative Action-Research and the Paulo Freire’s conscientization pedagogy, from the contributions provided by the lacanian Psychoanalysis and the sociology of the absences at the expense of the portuguese sociologist Boaventura de Sousa Santos. It’s not a question of renouncing the emancipating possibilities of the IAP, but, for against, to revitalize it across the reflection of twice mythologies: on the one hand, the naturalization of a position (it of the critical educator or it the critical theorems) that, in many times, have denied the possibility that other experiences should arise because of it be anchored to the ideological model of false conscience; on the other hand, considering the conscientization dialogue a transparent meeting, which has led to not considering the heterogeneity, the assumption of different subjective positions from which begin a liberation process of the reality.
Downloads
Los artículos que se publican en esta revista están sujetos a los siguientes términos:
1. El Departamento de Métodos de Investigación y Diagnóstico en Educación de la Universidad de Murcia (España), junto con el Servicio de Publicaciones de la Universitdad de Murcia (Editum) son los editores de la revista REIFOP y conserva los derechos patrimoniales (copyright) de los artículos publicados, permitiendo la reutilización de las mismos bajo la licencia de uso indicada en el punto 2.
2. Las obras se publican en la edición electrónica de la revista bajo una licencia Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-SinObraDerivada 3.0 España (texto legal). Se pueden copiar, usar, difundir, transmitir y exponer públicamente, siempre que: i) se cite la autoría y la fuente original de su publicación (revista, editores y URL de la obra); ii) no se usen para fines comerciales; iii) se mencione la existencia y especificaciones de esta licencia de uso.
3. Condiciones de auto-archivo. Se permite y se anima a los autores a difundir electrónicamente las versiones pre-print (versión antes de ser evaluada) y/o post-print (versión evaluada y aceptada para su publicación) de sus obras antes de su publicación, ya que favorece su circulación y difusión más temprana y con ello un posible aumento en su citación y alcance entre la comunidad académica. Color RoMEO: verde.