Teachers' perception of inclusive education and students with special education needs

Authors

  • Cruz Abigail Culque Núñez Universidad Estatal de Milagro
  • Nathalia Gonzabay Medina State university of Milagro
  • Ana Rentería Cárdenas State university of Milagro
DOI: https://doi.org/10.6018/reifop.606231
Keywords: Educación especial, Educación Regular, Necesidades educativas, Enseñanza regular, Transformación social

Abstract

Teachers have been considered key actors in inclusive education; therefore, this research was aimed at identifying the perception of teachers' attitudes towards inclusive education and students with SEN. Thus, a quantitative study was conducted with a study sample of 383 teachers from public educational institutions of General Basic Education in Ecuador. The data collection instrument was a questionnaire designed ad-hoc, which integrates four dimensions that allow measuring the positive and negative attitudes of educators towards inclusion. This instrument is composed of 30 items accompanied by a Likert-type scale. The main results showed the existence of negative attitudes of teachers towards inclusive education, while towards students with special education needs the tendency was towards a positive attitude. Statistically significant differences were also identified between the perceptions of male and female teachers regarding inclusive education and students with special educational needs.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alava, L., & Calero, D. (2020). Trabajo social y discapacidad: intervención desde el departamento de calificación del Ministerio de Salud Pública. Ocialium, 4(2), 181–192. doi.org/10.26490/uncp.sl.2020.4.2.573

Arcos, N., Garrido, C., & Balladares, J. (2023). La Inclusión Educativa en Ecuador: una mirada desde las Políticas Educativas. Ciencia Latina Revista Multidisciplinar, 7(3), 6607-6623. doi.org/10.37811/cl_rcm.v7i3.6656

Barrozo, N. (2022). Interpelaciones de la Educación Inclusiva a las prácticas de enseñanza en el campo de la Historia. Reseñas, 1(21), 113-122. https://revele.uncoma.edu.ar/index.php/resenas/article/view/4375/61371

Bernal, R., García, I., Guillen, L., & Luperón, J. (2019). La inclusión educativa en la educación inicial: enfoque prospectivo en la formación del profesional. Revista Electrónica Formación y Calidad Educativa, 7(2), 173-187. https://refcale.uleam.edu.ec/index.php/refcale/article/view/3046

Calle, S. (2023). Diseños de investigación cualitativa y cuantitativa. Ciencia Latina Revista Multidisciplinar, 7(4), 1865-1879. doi.org/10.37811/cl_rcm.v7i4.7016

Castro, M. (2022). La educación inclusiva: Una experiencia de vida. ReNaCientE - Revista Nacional Científica Estudiantil, 3(1), 28-41. https://revistas.investigacion-upelipb.com/index.php/renaciente/article/view/1821

Cervera, C., & Martí, M. (2018). Formación docente para la inclusión y la diversidad: retos y agenda pendiente en México. Atenas, 3(43), 72-88. https://www.redalyc.org/journal/4780/478055153005/html/

Echeverry, L. (2021). Diversidad e Interculturalidad: dos perspectivas en la educación actual. Cuadernos Pedagógicos, 23(32), 55-61. https://revistas.udea.edu.co/index.php/cp/article/view/346058

Larrivee, B., & Cook, L. (1979). Integración: un estudio de las variables que afectan la actitud docente. Revista de Educación Especial, 13(3), 315-324. doi.org/10.1177/002246697901300

López, J. (2019). La conceptualización de la discapacidad a través de la historia: una mirada a través de la evolución normativa. Revista de la Facultad de Derecho de México, 70(273). doi.org/10.22201/fder.24488933e.2019.273-2.68632

Ministerio de Educación del Ecuador. (2023). Estadísticas Educativas. Quito: MINEDUC. https://educacion.gob.ec/base-de-datos/

Pincay, C., & De la Peña, G. (2023). La atención a la diversidad en la Educación Inicial como componente de la educación inclusiva ecuatoriana. MQRInvestigar, 7(2), 1793-1810. https://doi.org/10.56048/MQR20225.7.2.2023.1793-1810

Ponce, M., & Barcia, M. (2020). https://doi.org/10.56048/MQR20225.7.2.2023.1793-1810. Dominio de las Ciencias, 6(2), 51-71. http://dx.doi.org/10.23857/dc.v6i3.1206

Quispe, M., Concha, J., & Quispe, M. (2023). Actitud del docente en la educación inclusiva. Horizontes: Revista de Investigación en Ciencias de la Educación, 7(27), 239-253. https://doi.org/10.33996/revistahorizontes.v7i27.510

Rodrígues, R. (2020). Breve historia de la Educación Inclusiva: Características de la atención educativa especializada. Revista Científica Multidisciplinar Núcleo do Conhecimento, 10(13), 164-174. https://www.nucleodoconhecimento.com.br/educacion-es/caracteristicas-de-la-atencion

Souto, C. (2021). La evolución de las políticas educativas: de la integración a la inclusión. Revista de Educación y Derecho, 1(4), 406–439. doi.org/10.1344/REYD2021.1EXT.37713

Tárraga, R., Vélez, X., Pastor, G., & Fernández, I. (2020). Las actitudes del profesorado de educación primaria hacia la educación inclusiva en Ecuador. Educação e Pesquisa, 46(1), 1-17. https://doi.org/10.1590/S1678-4634202046229504

Torres, M., Monserrate, G., Siguencia, D., & Noboa, S. (2023). Historia de la educación en Ecuador: de la educación especial a la educación inclusiva. Ciencia Latina Revista Multidisciplinar, 7(1), 1715-1727. doi.org/10.37811/cl_rcm.v7i1.4517

Verdugo, M., Arias, B., & Jenaro, C. (1994). Actitudes hacia las personas con minusvalía. Madrid: Instituto Nacional de Servicios Sociales.

Published
22-04-2024
How to Cite
Culque Núñez, C. A., Gonzabay Medina, N., & Rentería Cárdenas, A. G. (2024). Teachers’ perception of inclusive education and students with special education needs. Interuniversity Electronic Journal of Teacher Formation, 27(2), 81–96. https://doi.org/10.6018/reifop.606231