Analysis of informal sources of information for the construction of historical narratives present in future teachers

Authors

DOI: https://doi.org/10.6018/reifop.602061
Keywords: Sources of informal information, historical narratives, historical thinking, teacher in training

Supporting Agencies

  • Investigación financiada con cargo al proyecto: “Enseñanza y aprendizaje de la Historia en Educación Primaria: multiperspectiva y análisis de iconos culturales para la construcción de una ciudadanía crítica (EduHiCon)” PID 2020 - 114434RB - 100

Abstract

This research addresses the construction of the historical narratives of teachers in training, in particular, the importance of information sources for the knowledge of historical characters. It examines the extent to which participants value fiction and technological media over more traditional sources of historical knowledge. It also examines the incidence of sociodemographic variables and the valuation attributed to works of fiction and technological means depending on the resources and media handled. The sample, composed of 826 students of the Education Degrees, responded to an online questionnaire, and their responses were analyzed with nonparametric contrasts. The results show the importance of technological means behind formal education. It also confirms the "gender gap" in sources from technological means and the importance of using multiple sources to achieve higher rating. Finally, some recommendations are made to improve the perception that future teachers have of these media as a didactic resource, sources of quality information and critical reflection, beyond their playful use.

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Author Biographies

Javier Martín-Antón, Universidad de Oviedo

Facultad de Formación del Profesorado y Educación. Departamento de Ciencias de la Educación. Área de Didáctica de las Ciencias Sociales. Universidad de Oviedo.

Francisco Pérez-Fernández, CEU Cardenal Spínola (Sevilla)

Departamento Pedagogía y Sociología. CEU Cardenal Spínola (Sevilla).

Aránzazu Valdés-González, Universidad de Oviedo

Facultad de Formación del Profesorado y Educación. Departamento de Ciencias de la Educación. Área de Didáctica de las Ciencias Experimentales. Universidad de Oviedo.

Rubén Fernández-Alonso, Universidad de Oviedo

Facultad de Formación del Profesorado y Educación. Departamento de Ciencias de la Educación. Área de Métodos de Investigación y Diagnóstico en Educación. Universidad de Oviedo.

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Published
22-04-2024
How to Cite
Martín-Antón, J., Pérez-Fernández, F., Valdés-González, A., & Fernández-Alonso, R. (2024). Analysis of informal sources of information for the construction of historical narratives present in future teachers. Interuniversity Electronic Journal of Teacher Formation, 27(2), 51–65. https://doi.org/10.6018/reifop.602061