Analysis of informal sources of information for the construction of historical narratives present in future teachers
Supporting Agencies
- Investigación financiada con cargo al proyecto: “Enseñanza y aprendizaje de la Historia en Educación Primaria: multiperspectiva y análisis de iconos culturales para la construcción de una ciudadanía crítica (EduHiCon)” PID 2020 - 114434RB - 100
Abstract
This research addresses the construction of the historical narratives of teachers in training, in particular, the importance of information sources for the knowledge of historical characters. It examines the extent to which participants value fiction and technological media over more traditional sources of historical knowledge. It also examines the incidence of sociodemographic variables and the valuation attributed to works of fiction and technological means depending on the resources and media handled. The sample, composed of 826 students of the Education Degrees, responded to an online questionnaire, and their responses were analyzed with nonparametric contrasts. The results show the importance of technological means behind formal education. It also confirms the "gender gap" in sources from technological means and the importance of using multiple sources to achieve higher rating. Finally, some recommendations are made to improve the perception that future teachers have of these media as a didactic resource, sources of quality information and critical reflection, beyond their playful use.
Downloads
References
Afflerbach, P. y VanSledright, B. (2001). Hath! Doth! What? Middle Graders Reading Innovative History Text. Journal of Adolescent & Adult Literacy, 44(8), 696–707. http://www.jstor.org/stable/40018742
Cardoso Guillamón, N., Molina Puche, S. y Orduño Molina, J. (2020). Identificación del alumnado de Educación Primaria con las narrativas históricas locales y nacionales. Estudio de caso en un contexto multicultural. Didáctica de las Ciencias Experimentales y Sociales, (38), 17-38. https://doi.org/10.7203/DCES.38.13491
Champion, E., y Vera, J. F. (Eds.). (2023). Assassin’s Creed in the Classroom: History’s Playground or a Stab in the Dark? Walter de Gruyter GmbH & Co KG.
Cobo, C., y Moravec, J. W. (2011). Aprendizaje invisible. Hacia una nueva ecología de la educación. Publicacions i Edicions Universitat de Barcelona y Universidad Internacional de Andalucía. https://www.educationfutures.com/storage/app/media/documents/AprendizajeInvisible.pdf
Conrad, M., Ercikan, K., Friesen, G., Létourneau, J., Muise, D. A., Northrup, D., y Seixas, P. (2013). Canadians and their pasts. University of Toronto Press.
Cote, A. C. (2018). Writing ‘gamers’: The gendered construction of gamer identity in Nintendo Power (1994-1999). Games and culture, 13(5), 479-503. https://doi.org/10.1177/1555412015624742
Faure-Carvallo, A., Ambròs, A., Bellati, I., Franganillo, J., Fuentes, C., Hurtado, D., y Villanueva, S. (2023). Alfabetización mediática e informacional y pensamiento crítico de futuros docentes de Secundaria en España. IAMCR. https://franganillo.es/m4t-iamcr-2023.pdf
Ferrés, J., y Piscitelli, A. (2012). La competencia mediática: propuesta articulada de dimensiones e indicadores. Comunicar, 38, 75-82. https://doi.org/10.3916/C38-2012-02-08
Gómez Carrasco, C. J., Miralles Martínez, P., Rodríguez Medina, J. y Maquilón Sánchez, J. (2020). Perceptions on the procedures and techniques for assessing history and defining teaching profiles. Teacher training in Spain and the United Kingdom, Educational Studies, 47(4), 472-490. https://doi.org/10.1080/03055698.2019.1707069
Gómez Carrasco, C.J., Rodríguez-Medina, J., Chaparro Sainz, Á. y Alonso García, S. (2022). Recursos digitales y enfoques de enseñanza en la formación inicial del profesorado de Historia. Educación XX1, 25(1), 143-170. https://doi.org/10.5944/educXX1.30483
Gonzalvez, V., Masanet, M. J., Hernando, A. y Bernal-Braco, C. (2019). Relación entre formación universitaria y competencia mediática del profesorado. Revista Complutense de Educación, 30(4), 1113-1126. https://doi.org/10.5209/rced.60188
Hernández-Dorado, A., Vigil-Colet, A., Lorenzo-Seva, U., y Ferrando, P. J. (2021). Is correcting for acquiescence increasing the external validity of personality test scores? Psicothema, 33(4), 639-646. https://doi.org/10.7334/psicothema2021.131
IBM Corp. (2016). IBM SPSS Statistics for Windows, Version 24.0. IBM Corp.
Jekins, H. (2006). Convergence culture: la cultura de la convergencia de los medios de comunicación. Paidos.
López Serrano, M. J., García Morís, R., López-Fernández, J. A., y Medina Quintana, S. (2022). Narrativas y Didáctica de las Ciencias Sociales: el Pensamiento Histórico del Futuro Profesorado en Educación Primaria. Multidisciplinary Journal of Educational Research,12(3), 275-294. http://dx.doi.org/10.447/remie.5919
Marciales, G., y Gualteros, J. (2012). Cultura disciplinar y desarrollo de la competencia informacional en jóvenes universitarios. Sistemas, cibernética e informática, 9(2), 58-62.
Masanet, M. J. (2016). Pervivencia de los estereotipos de género en los hábitos de consumo mediático de los adolescentes: drama para las chicas y humor para los chicos”. Cuadernos. Info, 39, 39-53. https://doi.org/10.7764/cdi.39.1027
Masanet, M. J., Pires, F. y Gómez-Puertas, L. (2021). Riesgos de la brecha digital de género entre los y las adolescentes. Profesional de la información, 30(1), e300112. https://doi.org/10.3145/epi.2021.ene.12
Molina Puche, S., y Alfaro Romero, Á. (2019). Ventajas e inconvenientes del uso del libro de texto en las aulas de Educación Primaria. Percepciones y experiencias de docentes de la Región de Murcia. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 22(2). https://doi.org/10.6018/reifop.22.2.332021
Mugueta Moreno, I. (2018). La historia de los gamers: representaciones del Medievo y la Antigüedad en los videojuegos de la estrategia multijugador. Rivista dell´Istituto di Storia dell´Europa Mediterranea (RiMe), 2(2), 15-42. https://doi.org/10.7410/1352
Naval Durán, C. y Arbués Radigales, E. (2012). La alfabetización mediática de los profesores de educación primaria y secundaria. En L. García Areito (Coord.), Sociedad del conocimiento y educación (93-102). UNED.
Newman, N., Eddy, K., Nielsen, R. K. y Robertson, C. T. (2023). Digital News Report 2023, Reuters Institute. https://policycommons.net/artifacts/4164711/digital_news_report_2023/4973510/
Ortega-Sánchez, D. y Heras-Sevilla, D. (2021). Diseño Exploratorio Secuencial (DEXPLOS), procedimientos e instrumentos para el análisis de narrativas históricas escolares desde la perspectiva de género. Revista interuniversitaria de formación del profesorado, 96, 245-261. https://doi.org/10.47553/rifop.v96i35.1.87493
Ortega-Sánchez, D., Carcedo de Andrés, B. y Blanco Lozano, P. (2018). Enseñar a interpretar históricamente en Educación Primaria representaciones del profesorado en formación sobre el manejo de fuentes históricas en la enseñanza de la Historia. En E. López Torres, C. R. García Ruíz, y M. Sánchez Agustí (Eds.), Buscando formas de enseñar para innovar en didáctica de las Ciencias Sociales (33-46). Ediciones Universidad de Valladolid.
Ponte, C., y Contreras Pulido, P. C. (2013). Presente y futuro de la alfabetización mediática en Europa: el caso español y portugués. Chasqui: Revista Latinoamericana de Comunicación, (124), 19-25. http://hdl.handle.net/10272/15219
Primi, R., De Fruyt, F., Santos, D., Antonoplis, S., y Oliver, P. J. (2020). True or false? Keying direction and acquiescence influence the validity of socio-emotional skills items in predicting high school achievement. International Journal of Testing, 20(2), 97-121. https://doi.org/10.1080/15305058.2019.1673398
Reisman, A. y McGrew, S. (2018). Reading in History Education: Text, Sources, and Evidence. En S. A. Metzger, y L. McHarris (Eds.), The Wiley International Handbook of History Teaching and Learning (527-550). John Wiley & Sons.
Sáiz Serrano, J. y López Facal, R. (2016). Narrativas nacionales históricas de estudiantes y profesorado en formación. Revista de Educación, 374, 118-141. https://doi.org/10.4438/1988-592X-RE-2016-374-328
Santisteban, A., González, N., y Pagès, J. (2010). Una investigación sobre la formación del pensamiento histórico. En R. M. Ávila Ruiz, M. P. Rivero Gracia y P. Domínguez Sanz (Eds.), Metodología de Investigación en Didáctica de las Ciencias Sociales: Actas del XXI Simposio Internacional de Didáctica de las Ciencias Sociales (1 ed., pp. 115-128).
Seixas, P. (1993). Historical Understanding among Adolescents in a Multicultural Setting, Curriculum Inquiry, 23(3), 301-327. https://doi.org/10.1080/03626784.1993.11076127
Seixas, P. y Morton, T. (2013). The Big Six Historical Thinking Concepts. Nelson College.
Sierra Daza, M. C. y Fernández Sánchez, M. R. (2016). Video games perception in social education: a gender view. International Journal of Educational Research and Innovation (IJERI), 7, 135-148.
Stradling, R. (2003). Multiperspectivity in history teaching: A guide for teachers. Council of Europe. https://rm.coe.int/0900001680493c9e.pdf
Trujillo Sáez, F. (2014). Artefactos digitales. Una escuela digital para la educación de hoy. Grao.
Wertsch, J. V. (1998). Mind as action. Oxford University Press. (trad. La mente en acción Aique, 1999).
Wertsch, J. V. (2002). Voices of Voices of Collective Remembering. Cambridge University Press.
Wineburg, S. (2001). Historical Thinking and other Unnatural Acts. Charting the Future of Teaching the Past. Temple University Press.
Wineburg, S., Mosborg, S., Porat, D., y Duncan, A. (2007). Common belief and the cultural curriculum: An intergenerational study of historical consciousness. American Educational Research Journal, 44, 40–76. https://doi.org/10.3102/0002831206298677
Los artículos que se publican en esta revista están sujetos a los siguientes términos:
1. El Departamento de Métodos de Investigación y Diagnóstico en Educación de la Universidad de Murcia (España), junto con el Servicio de Publicaciones de la Universitdad de Murcia (Editum) son los editores de la revista REIFOP y conserva los derechos patrimoniales (copyright) de los artículos publicados, permitiendo la reutilización de las mismos bajo la licencia de uso indicada en el punto 2.
2. Las obras se publican en la edición electrónica de la revista bajo una licencia Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-SinObraDerivada 3.0 España (texto legal). Se pueden copiar, usar, difundir, transmitir y exponer públicamente, siempre que: i) se cite la autoría y la fuente original de su publicación (revista, editores y URL de la obra); ii) no se usen para fines comerciales; iii) se mencione la existencia y especificaciones de esta licencia de uso.
3. Condiciones de auto-archivo. Se permite y se anima a los autores a difundir electrónicamente las versiones pre-print (versión antes de ser evaluada) y/o post-print (versión evaluada y aceptada para su publicación) de sus obras antes de su publicación, ya que favorece su circulación y difusión más temprana y con ello un posible aumento en su citación y alcance entre la comunidad académica. Color RoMEO: verde.