Resilience and academic performance in Peruvian psychology university students

Authors

DOI: https://doi.org/10.6018/reifop.583691
Keywords: Resilience, performance, perseverance, psychology

Abstract

Given the diversity of factors influencing academic performance and threatening positive outcomes in challenging situations, especially resilience, and limitations in accessing studies that associate academic achievement with resilience in psychology students. This research was to determine the relationship between resilience and academic performance in university psychology students. The results are discussed considering the background and practical implications of academic resilience and performance and the need for further research to analyze the academic performance associated with variables related to the teaching process and learning.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Jose Melanio Ramírez Alva, Universidad Privada Antenor Orrego

University Professor of the Faculty of Human Medicine, psychology studies program, Antenor Orrego Private University.

July Antonieta Chavéz Lozada, Universidad Privada Antenor Orrego

University Professor of the Faculty of Human Medicine, psychology studies program, Antenor Orrego Private University.

Patricia Yolanda Santos Vera, Universidad César Vallejo

PhD in Education, Universidad César Vallejo.

References

Arhuis, W., & Ipanaqué, M. (2023). The Relationship Between Social Skills, Psychological Well-Being, and Academic Performance in University Students in Chimbote, Peru. Revista Electrónica Educare, 27(2), 1-14. https://doi.org/10.15359/ree.27-2.15848

Bravo, F., Parra, F., y Silva, M. (2021). Factores de salud percibida y de calidad de vida al inicio de la educación universitaria en Colombia. Acta Colombiana de Psicologia, 24(2), 59-68. https://www.doi.org/10.14718/ACP.2021.24.2.6

Carmona, O.A., Valencia, J., Martínez, M., García, J., Aguirre, D., López, C. y Palacios-Ortiz, J.D. (2023). Hermanos de pacientes con trastorno por déficit de atención con hiperactividad: relación entre psicopatología y resiliencia. Revista Colombiana de Psiquiatría. https://doi.org/10.1016/j.rcp.2022.11.010

Cayón, E., Correa, J., & Scarpetta, L. (2021). Caracterización de los programas académicos y determinación de las variables que afectan el rendimiento de los estudiantes en el Colegio de Estudios Superiores de Administración, CESA. Formación Universitaria, 14(5), 175-186. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-50062021000500175

Cretton, X. & Méndez, N. (2022). Competencias socioemocionales y resiliencia de estudiantes de escuelas vulnerables y su relación con el rendimiento académico. Revista de Psicología (Perú), 40(2), 879-904. https://doi.org/10.18800/psico.202202.009

De la Cruz Reyes, M., & Muñoz Velazquez, S. (2023). School & famlily in the youngster’s resilience configuration. HUMAN REVIEW. International Humanities Review, 19(1), 1–9. https://doi.org/10.37467/revhuman.v19.4911

Díaz, J., De, Á. & Goig, R. (2022). Psychological well-being and resilience in youth at risk: a sistematic review. VISUAL REVIEW. International Visual Culture Review, 12(5), 1–13. https://doi.org/10.37467/revvisual.v9.3777

Duche, A., Paredes, F., Gutiérrez, O. y Carcausto, L. (2020). Transición secundaria-universidad y la adaptación a la vida universitaria. Revista de Ciencias Sociales, 26(3), 244-258. https://www.redalyc.org/journal/280/28063519018/html/

Frías C. E, Cuzco C, Martín C. F, Pérez-Ortega, S, Triviño López JA, Lombraña, M. (2020). Resilience and Emotional Support in Health Care Professionals During the COVID-19 Pandemic. Journal of Psychosoc Nurs Ment Health Serv. 58(6), 5-6. https://doi.org/10.3928/02793695-20200506-02

García, K., Salazar, E. y Barjaore, J. (2021). Resiliencia y estrés percibido en estudiantes de Obstetricia de una universidad pública de Lima, Perú. FEM: Revista de la Fundación Educación Médica, 24(2), 95-99. https://dx.doi.org/10.33588/fem.242.1117

García, F., Suárez, J., Fernández, R. & Muñiz, J. (2022). Academic Resilience in Mathematics and Science: Europe TIMSS-2019 Data. Psicothema, 34(2), 217-225. https://doi.org/10.7334/psicothema2021.486

Gómez, D., Delgado, U., Martínez, F., Ortiz, M. y Avilés, R. (2021). Resiliencia, género y rendimiento académico en jóvenes universitarios del Estado de Morelos. Revista ConCiencia EPG, 6(1), 36-51. https://doi.org/10.32654/CONCIENCIAEPG

González, A., López, E., Expósito, E. & Moreno, E. (2021). Motivación académica y autoeficacia percibida y su relación con el rendimiento académico en los estudiantes universitarios de la enseñanza a distancia. RELIEVE - Revista Electrónica De Investigación Y Evaluación Educativa, 27(2). https://doi.org/10.30827/relieve.v27i2.21909

Gonzales, E. & Chiyong, I. (2021). Rendimiento académico y deserción de estudiantes universitarios de un curso en modalidad virtual y presencial. RIED. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 24(2), 189-202. https://doi.org/10.5944/ried.24.2.29103

Gozalo, M., León. B. & Romero, M. (2022). Buenas prácticas del estudiante universitario que predicen su rendimiento académico. Educación XX1, 25(1), 171-195. https://doi.org/10.5944/educxx1.30565

Gutiérrez, J.A., Garzón, J., Gonzáñes, D. & Segura, A. M. (2023). Factores asociados al rendimiento académico en ingeniería: un estudio correlacional descriptivo. DYNA (Colombia), 90(227), 35-44. https://doi.org/10.15446/dyna.v90n227.107150

León, X. P., Mendoza, M. M. & Corbi, G. (2021). Clima de aula y rendimiento académico: apuntes en torno al contexto universitario. Revista Venezolana De Gerencia, 26(Número Especial 5), 140-156. https://doi.org/10.52080/rvgluz.26.e5.10

Magaña-Salamanca, E., López-Pastor, V., & Manrique-Arribas, J. (2023). Academic Performance and Competence Perception in Physical Education Final Year Projects. Cultura, Ciencia y Deporte, 18(55),55-77. https://doi.org/10.12800/ccd.v18i55.1950

Menéndez, A., Postigo, A., González, C., Cuesta, M., Fernández, R., Álvarez, M., García, E. y Muñiz, J. (2021). Resiliencia académica: la influencia del esfuerzo, las expectativas y el autoconcepto académico. Revista Latinoamericana de Psicología, 53, 114-121. https://doi.org/10.14349/rlp.2021.v53.13

Oducado, R., Parreño, G. & Rabacal, J. (2021). Personal resilience and its influence on COVID-19 stress, anxiety and fear among graduate students in the Philippines. IJERI: International Journal of Educational Research and Innovation, (15), 431–443. https://doi.org/10.46661/ijeri.5484

Pérez, N. (2023). Análisis de la integración del concepto resiliencia en la planeación de la Ciudad de México. Economía, Sociedad y Territorio, 23(71), 131-158. http://dx.doi.org/10.22136/est20232021

Pérez, V. (2023). Resiliencia juvenil ante la hiperconectividad durante la pandemia en cataluña. VISUAL Review. International Visual Culture Review, 10(1), 2-13. https://doi.org/10.37467/revvisual.v10.4616

Romero, J., Lugo, S. & Hernández, G. (2012). Influencia de la resiliencia, metas y contexto social en el rendimiento académico de bachilleres. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 14(1), 164-181. https://redie.uabc.mx/redie/article/view/306

Rosas, A. S. & Rafael, Á. E. (2019). Estrategias de aprendizaje y rendimiento académico universitario: Una mirada desde los estudiantes de tecnológicos públicos. Revista Venezolana De Gerencia, 24(87), 938-953. https://doi.org/10.37960/revista.v24i87.29861

Taveras-Pichardo, L. (2022). Cognitive and affective variables predictive of the academic performance of university students. IJERI: International Journal of Educational Research and Innovation, (18), 118–131. https://doi.org/10.46661/ijeri.6189

Tello, E., Pupo, R. y Leyva, D. (2021). Resiliencia y autorregulación del aprendizaje en estudiantes del primer ciclo de Psicología. Luz, 20(2), 113-128. https://luz.uho.edu.cu/index.php/luz/article/view/1107

Tipisman, O. (2019). Factores de Resiliencia y Afrontamiento como Predictores del Rendimiento Académico de los Estudiantes en Universidades Privadas. REICE Revista Iberoamericana sobre calidad, eficacia y cambio en educación, 17(2). https://doi.org/10.15366/reice2019.17.2.008

Salvo, S. I., Gálvez, J. L. & Martín, S. S. (2021). Resiliencia académica: Comprendiendo las relaciones familiares que la promueven. Revista Electrónica Educare, 25(2), 1-18. http://doi.org/10.15359/ree.25-2.20

Valenzuela, A. y Portillo, S. (2018). La inteligencia emocional en educación primaria y su relación con el rendimiento académico. Revista Electrónica Educare, 22(3), 1-15. http://dx.doi.org/10.15359/ree.22-3.114

Villalba, K.O., Martínez, A. (2019). Resiliencia como factor determinante para la satisfacción con la vida en estudiantes universitarios. Revista Cubana de Educación Médica Superior, 33(3), e1845. http://scielo.sld.cu/pdf/ems/v33n3/1561-2902-ems-33-03-e1845.pdf

Zubizarreta-Cortadi, A.; Arribas-Galagarraga, S. y Luis-de Cos, I. (2023). Perfil del deportista resiliente en función de la Orientación Motivacional y la Diversión en la práctica deportiva federada. Cuadernos de Psicología del Deporte, 23(1), 158–174. https://doi.org/10.6018/cpd.512041

Published
22-04-2024
How to Cite
Niño Tezén, A. L., Ramírez Alva, J. M., Chavéz Lozada, J. A. ., & Santos Vera, P. Y. (2024). Resilience and academic performance in Peruvian psychology university students. Interuniversity Electronic Journal of Teacher Formation, 27(2), 173–183. https://doi.org/10.6018/reifop.583691