Perception of verbal violence in the classroom: Mediation on stage

Authors

DOI: https://doi.org/10.6018/reifop.480771
Keywords: Coexistence, conflict, verbal violence, mediation

Abstract

In recent years, we have seen how school conflicts have become the order of the day in the press. The educational administrations and, in general, all the schools in our Autonomous Communities are very concerned about mitigating the conflictive progress that arises in many schools. In order to curb these situations, programmes are implemented to promote school coexistence.

The aim of the present work is to examine how school conflicts are perceived by students in Compulsory Secondary Education (ESO) in the province of Malaga. A study has been carried out based on the perception of conflicts from the students' perspective using a School Violence Questionnaire (CUVE). The sample consisted of 1069 students from public and state schools in the province of Malaga. The results obtained indicate the existence of a significant level of conflict. We conclude that the conflicts analysed between students and teachers can be addressed through school mediation. For the descriptive analysis and analysis of reliability and validity of the data we used JAMOVI, free statistical software. School mediation is a strategy with promoting ethical principles, voluntariness, neutrality of the mediators and confidentiality, which have an impact on the psychosocial development of the students.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Álvarez-García, D., Álvarez, L., Nuñez, J. C., González-Pienda, J. A., González-Castro, P., & Rodríguez, C. (2008). Estudio del nivel de violencia escolar en siete centros asturianos de Educación Secundaria. Aula Abierta, 36(1), 89–96. https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/2856322.pdf

Álvarez-García, D., Núñez, J. C., & Dobarro, A. (2012). Manual de Cuve3. ALBOR-COHS. https://studylib.es/doc/6031188/manual-de-referencia--versión-2.2----grupo-albor-cohs

Álvarez-García, D., Núñez, J. C., & Dobarro, A. (2017, December 14). CUVE3ESO: Manual de referencia [Manual]. https://studylib.es/doc/6031188/manual-de-referencia--versión-2.2----grupo-albor-cohs

Álvarez-Gómez, B. P. (2019). Violencia escolar y el desarrollo socio afectivo de los niños y niñas de la unidad educativa unidad popular periodo 2019 [Proyecto de investigación]. BABAHOYO: UTB, 2019. http://dspace.utb.edu.ec/handle/49000/7146

Andrades-Moya, J. (2020). Convivencia escolar en Latinoamérica: Una revisión bibliográfica. Revista Electrónica Educare, 24 (2)(2), 19–32. https://doi.org/10.15359/ree.24-2.17

Bernal, T. (2012). La mediación en escena. EOS.

Boqué, M. C. (2018). La mediación va a la escuela. Hacia un buen plan de convivencia en el centro. Narcea.

Brandoni, F. (2017). Conflictos en la escuela. EDUNTREF. http://eduntref.com.ar/magento/pdf/conflictos-en-la-escuela-digital.pdf

Bueno, A. (2018, June 15). Mediación y menores: mediación escolar [TFM]. Universidad de Valladolid. Facultad de Ciencias Sociales, Jurídicas y de la Comunicación. http://uvadoc.uva.es/handle/10324/30759

Cabero Almenara, J. (2016). La educación a distancia como estrategia de inclusión social y educativa. Universidad Nacional Autónoma de México. https://idus.us.es/xmlui/handle/11441/34247

Campos, J. A., Tass, K. O. M. El, & Cruz, G. de C. (2015). Violência escolar: relações entre bullying e a educação física. Revista Espacios, 36(11), E-1. https://www.revistaespacios.com/a15v36n11/153611E1.html

Carmona, M. . A., Castillón, L., & Gutiérrez-Gómez, R. (2020). Los conflictos escolares como factor de riesgo en el rendimiento académico y la deserción escolar. Revista RedCA, 3(7), 82–100. https://convergencia.uaemex.mx/index.php/revistaredca/article/view/14703

Conde, S., & Delgado-García, M. (2020). Percepciones del alumnado sobre diferentes tipos de violencia. Adaptación y validación del CUVE3 -ESO al contexto Universitario. Revista de Investigación Educativa, 38(2), 567–581. https://doi.org/DOI: http://dx.doi.org/10.6018/rie.364431

Costa, V., Teyes, R., & Zamora., M. (2020). Estudio comparativo entre los programas de prevención de la violencia escolar. In Haciendo ciencia, construimos futuro (pp. 580–592). Universidad de Zulia. https://scholar.google.es/scholar?hl=es&as_sdt=0%2C5&q=Haciendo+ciencia+construimos+futuro+Teyes&btnG=

Dobarro, A., Álvarez García, D., & Núñez, J. C. (2016). CUVE3:Instrumentos para evaluar la violencia escolar. International Journal of Developmental and Educational Psychology. Revista INFAD de Psicología., 5(1), 487. https://doi.org/10.17060/ijodaep.2014.n1.v5.710

Dominguez-Alonso, J., López-Castedo, A., & Nieto-Campos, B. (2019). Violencia escolar: diferencias de género en estudiantes de secundaria. Revista Complutense de Educación, 30(4), 1031–1044. https://doi.org/10.5209/rced.59997

Domínguez-Alonso, J., López-Castedo, A., & Nieto-Campos, B. (2019). Violencia escolar: diferencias de género en estudiantes de secundaria. Revista Complutense de Educación, 30(4), 1031–1044. https://doi.org/https://doi.org/10.5209/rced.59997

Domínguez-Alonso, Jose, & Portela, I. (2020). Violencia a través de las TIC: comportamientos diferenciados por género. RIED. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 23(2), 273. https://doi.org/10.5944/ried.23.2.25916

Escarbajal, A., Sánchez, M., & Guirao, I. (2015). Factores determinantes del rendimiento académico de alumnos hijos de inmigrantes y autóctonos de origen extranjero en contextos de exclusión social. Revista Sobre La Infancia y La Adolescencia, 9, 31–46. https://doi.org/https://doi.org/10.4995/reinad.2015.3772

Estrada, E. G., & Mamani, H. J. (2020). Violencia escolar y niveles de logro de aprendizaje en una institución educativa pública de Puerto Maldonado. PURIQ, 2(3), 246–260. https://doi.org/10.37073/puriq.2.3.86

Fernández Guerrero, M., Suárez Ramírez, M., Rojo Ramos, J., & Feu Molina, S. (2021). Acoso escolar en Educación Primaria y en Educación Secundaria en Badajoz. Análisis de los factores de riesgos. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación Del Profesorado, 24(2). https://doi.org/10.6018/reifop.434581

Fierro-Evans, C., & Carbajal-Padilla, P. (2019). Convivencia Escolar: Una revisión del concepto. Psicoperspectivas, 18(1), 9–27. https://doi.org/10.5027/psicoperspectivas-Vol18-Issue1-fulltext-1486

Galtung, J., & Dietrich, F. (2013). Pioneer of Peace Research. Springer.

Garaigordobil, M. y Oñederra, J. A. (2010). (2010). La violencia entre iguales. Revisión teórica y estrategias de intervención. Piramide.

Garaigordobil, M. (2019). Prevention of cyberbullying: personal and family predictive variables of cyber-aggression Prevención del cyberbullying: variables personales y familiares predictoras de ciberagresión. Revista de Psicología Clínica Con Niños y Adolescentes, 6(3), 2019–2028. https://doi.org/10.21134/rpcna.2019.06.2.1

García-Raga, L., Boqué, M. C., & Grau, R. (2019). Valoración de la mediación escolar a partir de la opinión de alumnado de educación secundaria de Castellón, Valencia y Alicante (España). Profesorado, Revista de Currículum y Formación Del Profesorado, 23(1), 103–119. https://doi.org/10.30827/profesorado.v23i1.9146

Hormigo, A. L. (2014). Introducción a las ecuaciones estructurales en AMOS y R. https://masteres.ugr.es/moea/pages/curso201314/tfm1314/tfm-septiembre1314/memoriamasterantonio_lara_hormigo/!

Iriarte, C., Ibarrola-García, S., & Aznárez-Sanado, M. (2020). Propuesta de un instrumento de evaluación de la mediación escolar (CEM). Revista Española de Pedagogía, 276(78), 300–326. https: // www. jstor .org / stable / 26915244

Jurado, P., Lafuente, A., & Justiniano, M. D. (2020). Conductas disruptivas en Educación Secundaria Obligatoria: análisis de factores intervinientes. Contextos Educativos. Revista de Educación, 25(25), 219–236. https://doi.org/10.18172/con.3827

Kaplan, D. (2009). Structural equation modeling: foundations and extensions. Segunda edición. Thousand Oaks, CA: Sage. https://doi.org/doi:10.4135/9781452226576.

Medina, M. A. G., & Villarreal, D. C. T. (2019). Violencia escolar en bachillerato: algunas estrategias para su prevención desde diferentes perspectiva Educación. Teoría de La Educación. Revista Interuniversitaria USAL., 123–147. https://doi.org/DOI: http://dx.doi.org/10.14201/teri.19616

Moreta, M. (2018). Educar en el conflicto: Mediación escolar y gestión de conflictos en educación secundaria. https://repositorio.unican.es/xmlui/bitstream/handle/10902/14432/MoretaAbascalMarta.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Nieto, B., Portela, I., López, E., & Domínguez, V. (2018). Violencia verbal en el alumnado de Educación Secundaria Obligatoria. The British Journal of Psychiatry, 1(1), 5–14. https://doi.org/doi:10.30552/ejihpe.v8i1.221 Violencia

Ormart, E. B. (2019). Violencia escolar y planificación educativa. Nodos y Nudos: Revista de La Red de Calificación de Educadores, 6(46), 25–36. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7143984&orden=0&info=link

Ortega-Ruíz, R., & Córdoba-Alcaide, F. (2017). El modelo construir la convivenci para prevenir el acoso y el ciberacoso escolar. Innovación Educativa, 27, 19–32. https://doi.org/https://doi.org/10.15304/ie.27.4287

Ortega-Ruiz, R., Rey, R. Del, & Casas, J. A. (2016). Revista iberoamericana de evaluación educativa. In Revista Iberoamericana de Evaluación Educativa (Vol. 6, Issue 2). https://revistas.uam.es/index.php/riee/article/view/3406

Pachter, L. M., Bernstein, B. A., Szalacha, L. A., & Coll, C. G. (2010). Perceived racism and discrimination in children and youths: An exploratory study. Health & Social Work, 35(1), 61–70. https://doi.org/https://doi.org/10.1093/hsw/35.1.61

Pazo, J. (2020). Entre la violencia familiar y la violencia escolar. Investigaciones Sociales, 22(42), 19–36. https://doi.org/10.15381/is.v22i42.17477

Pérez-Serrano, G., & Pérez-de-Guzmán, M. V. (2011). Aprender a convivir: El conflicto como oportunidad de crecimiento. Narcea.

Rizo-Arias, L. J. (2019). Índices de exclusión educativa en el etapa de la ESO en la provincia de Salamanca. Papeles Salmantinos de Educación, 23, 9–29. https://revistas.upsa.es/index.php/papeleseducacion/article/view/21

Rizo, L. J., & Picornell, A. (2017). Percepciones del Profesorado respecto al bullyingy su relación con la desafección y el fracaso escolar en la Provincia de Salamanca. Prisma Social, 17, 396–414. https://revistaprismasocial.es/article/view/1290/1356

Sánchez, A., Alexander, R., López, A., & Patricia, A. (2019). La educación en mediación escolar como escenario de formación ciudadana Education in school mediation as a scenario for citizen education Contenido: Vol. 40 (21). https://www.revistaespacios.com/a19v40n21/a19v40n21p01.pdf

Sandoval, J., Abril, A., & Leal, H. (2017, March). Violencia en la escuela: creencias y percepciones de docentes y estudiantes [Comunicación]. Actas del Congreso Nacional de investigación Educativa. http://www.comie.org.mx/congreso/memoriaelectronica/v14/doc/1895.pdf

Shi, D., Maydeu-Olivares, A., & DiStefano, C. (2018). The Relationship Between the Standardized Root Mean Square Residual and Model Misspecification in Factor Analysis Models. Multivariate Behavioral Research, 53(5), 676–694. https://doi.org/10.1080/00273171.2018.1476221

Torrego, J. C. (2019, May 23). Desde la mediación de conflictos en centros escolares hacia el modelo integrado de mejora de la convivencia. http://diversidad.murciaeduca.es/orientamur/gestion/documentos/articulo_revisado_ceapa_torrego.pdf

Torrego, J. C. (Coord). (2018). Mediación de conflictos en instituciones educativas. Manual para la formación de mediadores (8th ed.). Narcea.

Toscano, D. F., Peña-Nivicela, G. E., & Lucas-Aguilar, G. A. (2019). CONVIVENCIA Y RENDIMIENTO ESCOLAR. In Revista Metropolitana de Ciencias Aplicadas (Vol. 2, Issue 2). https://orcid.org/0000-0001-5104-3615

Uruñuela, P. M. (2018). Trabajar la convivencia en los centros educativos. Una mirada al bosque de la convivencia. . Narcea.

Vázquez-Gutiérrez, R. L. (2019). Objetivos de la Educación para la paz. In Estudios interdiciplinarios: Paz y comunicación. (pp. 378–398). UNESP. https://n9.cl/87h4

Viana, M. I. (2019). 25 años de Mediación Escolar en España: 1994-2019. Cuestiones Pedagógicas, 0(27), 11–22. https://doi.org/10.12795/CP.2018.i27.01

Villanueva-Sierra, M. A., & Criado-Avellaneda, J. (2021). La convivencia positiva en las aulas del segundo ciclo de educación inicial. Pontificia Universidad Católica Del Perú. http://repositorio.pucp.edu.pe/index/handle/123456789/175438

Vizcarra, M. . T., Rekalde, I., & Macazaga, A. M. . (2018). La percepción del conflicto escolar en tres comunidades de aprendizaje. Magis. Revista Internacional de Investigación En Educación, 10(21), 95–108. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6516365

Zepeda, M. de los Á. C. (2020). Los conflictos escolares como factor de riesgo en el rendimiento académico y la deserción escolar. Revista RedCA, v. 3, n. 7, pág. 82-100. https://revistaredca.uaemex.mx/article/view/14703

Zúñiga, L. F. S., Rivas, P. L., & Trevizo, J. G. R. (2019). Percepción de la violencia escolar en el último ciclo de educación primaria. Revista Electrónica Cientifica de Investigación Educativa, Vol. 4 Núm, 1349–1350.

Published
20-08-2021
How to Cite
González Sodis, J. L., Leiva Olivencia, J. J. ., & Matas Terrón, A. . (2021). Perception of verbal violence in the classroom: Mediation on stage. Interuniversity Electronic Journal of Teacher Formation, 24(3). https://doi.org/10.6018/reifop.480771