Analysis of the impact of a course on personal self-knowledge as a means of teacher professional improvement

Authors

  • Morelia Valencia Medina Universidad de Granada
  • Gabriel Carmona Orantes
DOI: https://doi.org/10.6018/reifop.458251
Keywords: Education, self-knowledge, sustained attention, self-observation, professional development, emotion

Abstract

Personal development is a sensitive matter for those who practice a profession interacting with people. Teaching allows, perhaps more than any other field, to be aware of the relationship between one's performance and its effects on students. Therefore, the interest in knowing its different factors and aspects is sustained over the years.
This study proposes to learn about the perception of primary andsecondary education teachers about the relationship between self-knowledge, through self-observation practices, with personal development and, in turn, the incidence of the latter in professional improvement.The study is based on the content analysis of the thoughts manifested by the participants of a training-educational activity. This activity consisted of sustained observation from attention to personal interiority from all teaching professionals. The population of the study consists of 37 participants. An inductive qualitative methodology is used with an instrument, questionnaire, constructed “ad hoc” and it’s applied according to the pretest-posttest model.
The data analysis was performed using the ATLAS Ti program. After the analysis, the following significant results emerged:71% of the teachers expressed interest in strengthening self-observation as a way of self-knowledge and as a goal for personal development and improvement of professional practice.It is found this action provides a new understanding of the "self" and the educational relationship teachers have with students.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Bennett, J. (1973). Gurdjieff: Hacia un nuevo mundo. Málaga: Sirio.

Bisquerra, R. (2011). Educación emocional. Propuestas para educadores y familias. Bilbao: Desclée de Brower.

Boixadós, A., Munté & Pascual, A., Zueras, V., Matulic Domandzic, M. V., y Báñez Tello, T. (2017). El autoconocimiento en el espacio de la supervisión educativa, en los estudios de trabajo social de la Universidad de Barcelona. En comunicación a: XIV Symposium Internacional sobre el prácticum y las prácticas externas, Asociación para el Desarrollo del Prácticum y de las Prácticas Externas, Poio (Pontevedra: Red de Prácticum (REPPE). Poio (Pontevedra). Red de Prácticum.

Boletín Oficial del Estado. (2006, 4 de mayo). Ley Orgánica 2/2006, de 3 de mayo, de Educación, núm. 106, pp. 17158-17207. [consultado el 6 de noviembre de 2020]. Disponible en: http://www.boe.es/boe/dias/2006/05/04/pdfs/A17158-17207.pdf

Doron, R. y Parot, F. (1998). Diccionario Akal de psicología. Madrid: Akal.

Droit, R. P. (2011). El ideal de la sabiduría: De Lao-zi y el Buddha a Montaigne y Nietzsche. Barcelona: Kairós.

Etievan, N. (1989). No saber es formidable. Venezuela: Ganesha.

Gascón, H. (2002). Ego, autoconocimiento y conciencia: Tres ámbitos en la formación básica y la evolución personal de los profesores. Universidad Complutense de Madrid: Servicio de Publicaciones.

Grof, S. (1999). La consciencia transpersonal. Barcelona: Kairós.

Hüther, G. (2015). La evolución del amor. Barcelona: Plataforma.

Jiménez Espinoza, E. I. (2015). Desarrollo personal y profesional de maestras de educación primaria: aportes de la orientación. Revista Electrónica: Actualidades Investigativas en Educación, 15(1), 1-29. doi: dx.doi.org/10.15517/aie.v15i1.17624

Kabat-Zinn, J. (2003). Mindfulness-Based Stress Reduction (MBSR). Constructivism in the Human Sciences, 8(2), 73-107.

Lachman, G. (2016). Una historia secreta de la Consciencia. Girona: Atalanta.

Naranjo, C. (2017). 27 personajes en busca del Ser. Barcelona: La llave.

Ouspensky, P. D. (1977). Fragmentos de una enseñanza desconocida. Caracas: Ganesha.

Santiago Martínez, M. P. (2010). Pedagogía transpersonal: una nueva realidad humana pide una nueva pedagogía. Qurriculum: Revista de teoría, investigación y práctica educativa, (23), 103-126.

Sotelo, I. (1995). Educación y democracia. en volver a pensar la educación, vol. I. Madrid: morata.

Toro, J. M. (2005). Educar con "Co-razón". Bilbao: Desclée de Brouwer.

Wilber, K. (2013). Los tres ojos del conocimiento. Barcelona: Kairós.

Published
20-08-2021
How to Cite
Valencia Medina, M., & Carmona Orantes, G. . (2021). Analysis of the impact of a course on personal self-knowledge as a means of teacher professional improvement. Interuniversity Electronic Journal of Teacher Formation, 24(3). https://doi.org/10.6018/reifop.458251