Teacher Competences in Early Childhood Education and Inclusive Education: Design and Validation of a Questionnaire

Authors

DOI: https://doi.org/10.6018/reifop.407111
Keywords: Teaching competences; inclusive education; early childhood education; questionnaire.

Abstract

The teaching community in Early Childhood Education represents a key element to promote an inclusive education and to identify what competences must be acquired in their initial training. The objective of this paper is to show the design and validation process of a questionnaire aimed at learning the competences which must be present in the degree in Early Childhood Education at the University of El Bosque (Bogotá, Colombia). There has been a sample of 158 participants: 7 judges, 92 students, 35 graduates and 24 employers. The instrument elaborated is made up of 53 items distributed in four dimensions – scientific, social, methodological and personal competences. The procedure has complied with the following phases: 1) revision of the state of art and initial elaboration of the questionnaire; 2) content validity through the expert judgement technique and introduction of the necessary changes; 3) instrument implementation; 4) analysis of the statistical reliability. The results show that the CEINCLUSIVA questionnaire is a valid and reliable instrument with a Cronbach’s alpha of .964. for all items. These positive results recur in every dimension of the instrument elaborated. Likewise, the judges’ agreement relating to the pertinence, relevance, clarity and exclusivity of the proposed items stands out.

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Author Biographies

Dra., Universidad de Murcia

Profesora Contratado Doctor Permanente en el Departamento de Didáctica y Organización Escolar de la Universidad de Murcia. Miembro del Grupo de Investigación “Educación Inclusiva: escuela para todos”, en esta misma institución.  Estudia los procesos de inclusión-exclusión existentes en el sistema educativo, ofreciendo las claves para desarrollar una escuela inclusiva e intercultural. Cabe destacar el intenso trabajo colaborativo desarrollado en Centros de Educación Infantil y Primaria con la finalidad de establecer procesos de cambio y mejora en la escuela.

Dra., Universidad de Murcia

Catedrática de Didáctica y Organización Escolar en la Universidad de Murcia, Directora del Grupo de Investigación Educación inclusiva: escuela para todos (E073-02) en esta misma Universidad. Imparte materias tanto en los estudios de Grado como de Postgrado relacionadas con la de Educación Inclusiva en la Facultad de Educación de la citada Universidad. Cabe destacar, asimismo, su participación en Master y Cursos de Doctorado en diferentes Universidades Europeas, de Estados Unidos y de Latinoamericanas, dada su reconocida dimensión internacional.

Las publicaciones de la profesora Arnaiz son muy numerosas. Ha participado en más de 80 libros y sus trabajos aparecidos en artículos, tanto de carácter nacional como internacional, son muy cuantiosos. Todos ellos están dedicados a difundir sus reflexiones epistemológicas sobre la Educación Especial-Educación Inclusiva y a divulgar los resultados de sus investigaciones.   Estas se centran en ámbito de la atención a la diversidad y la educación inclusiva, al amparo de diferentes proyectos I+D+i, que desarrollan, entre otros, instrumentos de auto-evaluación para los centros desde un planteamiento inclusivo, planes de mejora para una mejor atención a la diversidad en los centros, estrategias de trabajo en las aulas y formación del profesorado.

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Published
27-12-2019
How to Cite
De Haro Rodríguez, R., Arnaiz Sánchez, P., & Nuñez de Perdomo, C. R. (2019). Teacher Competences in Early Childhood Education and Inclusive Education: Design and Validation of a Questionnaire. Interuniversity Electronic Journal of Teacher Formation, 23(1). https://doi.org/10.6018/reifop.407111