Perceptions about cultural diversity and intercultural communication of future teachers

Authors

  • Dolores Pareja de Vicente Universidad de Málaga
  • Juan José Leiva Olivencia Departamento Didáctica y Organización Escolar Universidad de Málaga https://orcid.org/0000-0002-0082-1154
  • Antonio Matas Terrón Universidad de Málaga
DOI: https://doi.org/10.6018/reifop.403331
Keywords: cultural diversity; interculturality; initial teacher training; intercultural communication.

Abstract

Intercultural education is a topic of great social and pedagogical interest and significance in the initial training of teachers. Its impact on the university context represents an inescapable impulse to build an open mindset that respects cultural diversity as a key element that will entail a real move towards inclusion. The objective of this study has been to discover the perceptions and profile of a non-probabilistic pilot sample of university students from a Primary Education degree course towards diversity and intercultural communication. A survey design was carried out, for which an ad-hoc questionnaire was built. 62 students participated in the survey, which was completed with a simulated sample of 500 cases using the Monte Carlo procedure for data mining analysis. A descriptive analysis was performed, as well as a cluster and tree forest analysis. Ward's method of minimal variance was applied for its ability to discriminate in determining grouping levels. The results revealed, among other things, the existence of a positive trend towards the recognition of cultural diversity as an enriching aspect in the generation of inclusive attitudes and intercultural communication. Similarly, different profiles were identified among the participants, as well as a precedence of the analysed variables that establish the distinction between profiles.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Juan José Leiva Olivencia, Departamento Didáctica y Organización Escolar Universidad de Málaga

Departamento Didáctica y Organización Escolar
Universidad de Málaga

References

Abdullah, F. (2018). Social actors in an Intercultural Communication classroom: A discursive lens of intercultural education. Indonesian JELT, 13(1), 31-51.

Achaeva, M., Daurova, A., Pospelova, N., & Borysov, V. (2018). Intercultural Education in the System of Training Future Teachers. Journal of Social Studies Education Research, 9(3), 261-281.

Aguado, T. (2003). Pedagogía intercultural. Madrid: McGraw-Hill Interamericana.

Arnáiz, P., de Haro-Rodríguez, R., & Maldonado, R. M. (2019). Barriers to Student Learning and Participation in an Inclusive School as Perceived by Future Education Professionals. Journal of New Approaches in Educational Research (NAER Journal), 8(1), 18-24.

Cala, V. C., Soriano-Ayala, E., & López-Martínez, M. J. (2018). Actitudes hacia personas refugiadas y ciudadanía europea inclusiva. Análisis para una propuesta educativa intercultural con el profesorado en formación. RELIEVE-Revista Electrónica de Investigación y Evaluación Educativa, 24(2).

Cushner, K., & Chang, S. C. (2015). Developing intercultural competence through overseas student teaching: Checking our assumptions. Intercultural Education, 26(3), 165-178.

Demšar, J., Curk, T., Erjavec, A., Gorup, Č., Hočevar, T., Milutinovič, M. & Štajdohar, M. (2013). Orange: data mining toolbox in Python. The Journal of Machine Learning Research, 14(1), 2349-2353.

Fernández-Agüero, M., & Garrote, M. (2019). ‘No es mi competencia intercultural, soy yo.’La identidad intercultural del profesorado de lenguas extranjeras en formación. Educar, 55(1), 159-182.

Figueredo, V. & Ortiz, L. (2017). Formación inicial del profesorado para la inclusión de la diversidad cultural. Revista Digital de Investigación en Docencia Universitaria, 11(1), 38-61.

Figueredo, V., & Ortiz, L. (2018). Profesorado y Diversidad Cultural: Necesidades de formación para la Inclusión Educativa. IJERI: International Journal of Educational Research and Innovation, (9), 46-71.

Goenechea, C. (2016). La escuela pública de la España Multicultural: de privilegios y muros invisibles. Revista interuniversitaria de formación del profesorado, (85), 111-119.

Hinojosa, E. F., & López, M. (2016). Impacto de la formación inicial docente intercultural. Una revisión de la investigación. Convergencia, 23(71), 89-109.

Hinojosa, E. F., & López, M. C. (2018). Interculturality and Teacher Education. A Study from Pre-service Teachers’ Perspective. Australian Journal of Teacher Education, 43(3), 5.

Jokikokko, K. (2016). Reframing teachers’ intercultural learning as an emotional process. Intercultural Education, 27(3), 217-230.

Kuiper, F. K., & Fisher, L. (1975). 391: A Monte Carlo comparison of six clustering procedures. Biometrics, 777-783.

Leiva, J. (2007). Educación y conflicto en escuelas interculturales. Málaga: Spicum.

Leiva, J. (2017). Luces y sombras en la construcción de una educación intercultural en tiempos de incertidumbre. MODULEMA. Revista científica sobre Diversidad Cultural, 1, 21-39.

Leiva, J. (2019). La armonía de la inclusión educativa. Una propuesta formativa para el Grado de Pedagogía. Granada: Comares.

Llorent, V. J., & Álamo, M. (2019). La formación inicial del profesorado en las actitudes hacia la diversidad cultural. Validación de una escala. Papeles de Población, 25(99), 187-208.

Pareja, D. & Leiva, J. (2018). Interculturalidad y cultura de la diversidad en el contexto universitario. Granada: Comares.

Rodríguez-Izquierdo, R. M. (2015). Estudio de las actitudes hacia la escuela y de las expectativas educativas de los estudiantes de origen inmigrante. Education Policy Analysis Archives/Archivos Analíticos de Políticas Educativas, 23, 1-22.

Rodríguez-Izquierdo, R. M. (2016). Creencias acerca de la interculturalidad y las prácticas educativas interculturales de los estudiantes universitarios de educación social en el contexto español. Perfiles educativos, 38(152), 128-145.

Rodríguez Navarro, H., Jiménez Ruiz, María & Sánchez Fuentes, S. (2018). Construcción del discurso en torno a la Educación Inclusiva. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 21(1), 185-217.

Segura-Robles, A., & Parra-González, M. E. (2019). Analysis of Teachers’ Intercultural Sensitivity Levels in Multicultural Contexts. Sustainability, 11(11), 3137.

Senyshyn, R. M. (2018). Teaching for transformation: converting the intercultural experience of preservice teachers into intercultural learning. Intercultural Education, 29(2), 163-184.

Smolcic, E., & Katunich, J. (2017). Teachers crossing borders: A review of the research into cultural immersion field experience for teachers. Teaching and Teacher Education, 62, 47-59.

Soriano-Ayala, E. (2012). Planteamiento intercultural del currículum para su calidad educativa. REICE. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 10(4), 49-62.

Vallespir-Soler, J., & López, M. M. (2019). La formación del profesorado de educación primaria respecto a la participación de las familias. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 22(3), 77-92.

Yang, P. (2018). Developing TESOL teacher intercultural identity: An intercultural communication competence approach. TESOL Journal, 9(3), 525-541.

Published
27-12-2019
How to Cite
Pareja de Vicente, D., Leiva Olivencia, J. J., & Matas Terrón, A. (2019). Perceptions about cultural diversity and intercultural communication of future teachers. Interuniversity Electronic Journal of Teacher Formation, 23(1). https://doi.org/10.6018/reifop.403331