Family schools. A favorable experience for human development

Authors

DOI: https://doi.org/10.6018/reifop.390161
Keywords: Family schools; Human development, Capacities; Opportunities.

Abstract

Family and school are developmental contexts for boys and girls and, although they share training intentions, they seem to walk different paths. Family schools oriented from a capacities and co-responsibility approach based on children as holders of rights and acted on through training alternatives and strengthening family participation in school are, from the experience that derived this reflection, a socio-educational strategy that favors the human development of the actors. A research practice built from Participatory Action Research (PAR) is held in Manizales, Colombia with the support of the University of Caldas.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Zulema Elisa Rodríguez Triana, Docente, Universidad de Caldas

Profesional en Desarrollo Familiar, Universidad de Caldas.  Magister en Educación, Universidad Javeriana. Doctora en Ciencias de la Educación, RUDECOLOMBIA. Docente - Investigadora Departamento de Estudios de Familia, Facultad de Jurídicas y Sociales, Universidad de Caldas, Manizales, Colombia.

Jazmín Lorena Suárez Ortiz, Docente, Universidad de Caldas

Profesional en Desarrollo Familiar, Universidad de Caldas. Magister en Educación y Desarrollo Humano, CINDE - Universidad de Manizales.  Docente Departamento de Estudios de Familia de la Universidad de Caldas, Manizales, Colombia

References

Aguirre, A.M. (2016) Escuela de Padres. En Aguirre, A.M., Caro, C., Fernández, S. y Silvero, M. (2016). Familia, escuela y sociedad para maestros. España: Universidad Internacional de la Rioja, UNIR

Anderson, G. L. (2002). Hacia una participación auténtica: deconstrucción de los discursos de las reformas participativas en educación. En M. Narodowski, M. Nores y M. Andrada (Coords.), Nuevas tendencias en políticas educativas. Estado, mercado y escuela (pp. 145-200). Buenos Aires, Argentina: Ediciones Juan Granica.

Arias, B.E. La infancia como sujeto de derechos. un análisis critico. Revista Ratio Juris Vol. 12 No 24 (enero-junio 2017) pp. 127-142

Blanco, M.V. (2014). Una propuesta de trabajo para implicar a las familias en las escuelas de E.I. España: Universidad de Cádiz.

Cuenca, M. (2011). El ocio como ámbito de Educación Social. Educación social: Revista de intervención socioeducativa, 47, 25-40.

Di Marco, G. Faur, E. y Méndez (2005). Democratización de las familias. Buenos Aires, Argentina. UNICEF

Doyal, L. y Gouhh, A. (1994). A Theory of Human Need. New York: The Guilford Press

Galián, N., García, M. P. y Belmonte, M. L. (2018). Evaluación de la participación familiar en el proceso educativo de los discentes desde la percepción del profesorado. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 21(3), 45‐62.

Galvis, L. (2011). Pensar la familia de hoy. El paradigma de los derechos humanos. Fin del régimen patriarcal. Bogotá, Colombia: Ediciones Aurora.

García Sanz, M.P., Hernández Prados, M.A., Parra Martínez, J., Gomariz Vicente, M.A. (2016). Participación familiar en la etapa de educación primaria. Perfiles educativos, 38(154), 97-117.

Giroux, H. A. (2006). La escuela y la lucha por la ciudadanía. Ciudad de México, México: Siglo XXI Editores.

Hornby, G. (2011). Parental involvement in childhood education: building effective school-family partnerships. New York: Springer.

Lacasa, P. (1997). Familias y escuelas. Caminos de la orientación educativa. Madrid: Visor.

H Gómez Buendía – Hacia un desarrollo humano. Programa de Naciones Unidas para el Desarrollo. PNUD. TM Editores, 1998.

Martínez, S. D. (2010). La educación, cosa de dos: La escuela y la familia. Revista digital para profesionales de la enseñanza, 1(8), 1-15.

Mayolas, A. A. y de Guevara Pascual, B. L. (2016). Análisis de la escuela y la familia: ideas para compartir el proceso educativo. REXE. Revista de Estudios y Experiencias en Educación, 15(28), 197-208

Meza Rueda, J, L. y Páez Martínez, R. (2016). Familia, escuela y desarrollo humano. Rutas de investigación educativa. Colombia. Universidad de La Salle, CLACSO.

Nussbaum, M. C. (2012). Crear capacidades. Propuesta para el desarrollo humano. Barcelona, España: Paidós.

Páez, R. M. y Pérez, N. (2018). Educación familiar. Investigación en contextos escolares. Buenos Aires, Argentina: CLACSO.

Rawls, J. (1996). El liberalismo político. Barcelona, España: Crítica.

Rodríguez, Z.E. (2018a). Qué y cómo se enseña y aprende en la familia. Un asunto de interés para la escuela. Revista Latinoamericana de Estudios Educativos, 14(2), 132-157.

Rodríguez, Z.E. (2018b). La educación familiar, un asunto de la vida en familia y de interés teórico. En R. M. Páez y N. Pérez, Educación familiar. Investigación en contextos escolares. (pp. 21-51) Buenos Aires, Argentina: CLACSO.

Rodríguez, Z.E. (2014). Escuelas familiares. Escenarios para el encuentro. Departamento de Estudios de Familia, Vicerrectoría de Proyección. Universidad de Caldas.

Rodríguez, Z.E. (2013). Prácticas educativas familiares en la familia en situación de transnacionalidad. Análisis de la interactividad y la influencia educativa (tesis doctoral). Manizales, Colombia: Rudecolombia – Universidad de Caldas.

Rogoff, B. (1997). Los tres planos de la actividad sociocultural: apropiación participativa, participación guiada y aprendizaje. En J. Wertsch, P. del Río y A. Álvarez (Eds.), La mente sociocultural. Aproximaciones teóricas y aplicadas (pp. 111-128). Madrid, España: Fundación Infancia y Aprendizaje.

Sánchez, N. y Facal, D. (2018). Las relaciones entre las familias y la escuela en la etapa adolescente: implicaciones para el Departamento de Orientación. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 21(3), 63‐74.

Sen, A. (2000). Desarrollo y libertad. Buenos Aires, Argentina: Planeta.

Tedesco, J. C. (1995). El nuevo pacto educativo. Educación, competitividad y ciudadanía en la sociedad moderna. Madrid, España: Anaya.

Vertel, L. y Cuervo, L. (4 de noviembre de 2013). ¡A fortalecer ambientes protectores para la niñez!. Crianza y salud para el bienestar de la familia. Recuperado de: https://crianzaysalud.com.co/a-fortalecer-ambientes-protectores-para-la-ninez/

Vila, I. (2003). Familia y escuela: dos contextos y un solo niño. En La participación de los padres y madres en la escuela (pp. 27-38). Barcelona, España: Graó.

Published
11-09-2019
How to Cite
Rodríguez Triana, Z. E., & Suárez Ortiz, J. L. (2019). Family schools. A favorable experience for human development. Interuniversity Electronic Journal of Teacher Formation, 22(3), 127–138. https://doi.org/10.6018/reifop.390161