The Improvement of Participation and Involvement of Families in School: a Program in Action
Abstract
Taking into consideration the relevance of implementing actions that favor the family-school relationship, this study aims to examine the way in which the socio-educational program ECOFASE has complied with the planned effectiveness in relation to the improvement of the levels of family participation at school and parents´ educational involvement at home. Specifically, the program was implemented in seven (7) secondary schools of the Autonomous Community of Galicia, with the collaboration of 97 families. The results we have obtained confirm that, in general terms, the program has been effective and has managed to meet the families’ expectations. On the one hand, the intervention carried out has helped families to reinforce their good practices of educational involvement at home, as the case of accompaniment in the study as well as helping and support provided to their children. On the other, it has had a significant impact on the relationship that parents maintain with the school and, especially, with the tutor.
Downloads
References
Anderson, K. J. y Minke, K. M. (2007). Parent involvement in education: toward an understanding of parents’ decision making. The Journal of Educational Research, 100(13), 311-323. doi:10.3200/joer.100.5.311-323
Andrés, S. y Giró, J. (2016). El papel y la representación del profesorado en la participación de las familias en la escuela. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 19(1), 61-71. doi: http://dx.doi.org/10.6018/reifop.19.1.245461
Auduc, J. L. (2007). Les relations parents-enseignants à l’école primaire. Paris: CRDP de l’académie de Créteil.
Castro, M., Expósito, E., Lizasoain, L., López, E., y Navarro, E. (2014). Participación familiar y clima escolar en los centros de Educación Infantil, Educación Primaria y Educación Secundaria Obligatoria. En Consejo Escolar del Estado (Coord.), La participación de las familias en la educación escolar (pp. 181-193). Madrid: Ministerio de Educación, Cultura y Deporte.
Collet-Sabé, J., Besalú, X., Feu, J., y Tort, A. (2014). Escuelas, familias y resultados académicos. Un nuevo modelo de análisis de las relaciones entre docentes y progenitores para el éxito de todo el alumnado. Profesorado. Revista de currículum y formación del profesorado, 18(2), 7-33.
Epstein, J.L. (2001). School, Family, and Community Partnerships: Preparing Educators and Improving Schools. Boulder: Westview Press.
Feito, R. (2007). Balance de la participación de los padres en los consejos escolares de centro. Participación Educativa, 4, 4-15.
Garreta, J. (2013). La participación de las familias en la escuela: una cuestión pendiente, Documentación Social, 171,101-124.
Garreta, J. (Dir.) (2008). La participación de las familias en la escuela pública. Madrid: CIDE y CEAPA.
Hernández, M. A., García, M. P, Parra, J., y Gomariz, M. A. (2019). Perfiles de participación familiar en Educación Secundaria Obligatoria. Anales de Psicología, 35(1), 84-94. http://dx.doi.org/10.6018/analesps.35.1.325981- 84 -
Hill, E. y Tyson, D. (2009). Parental involvement in middle school: a meta-analytic assessment of the strategies that promote achievement. Developmental Psychology, 45(3), 740-763.
Hoover-Dempsey, K. y Sandler, H. (1995). Parent involvement in children´s education: why does it make a difference. Teachers College Record, 97, 310-331.
Inam, A., Nomaan, S., y Abiodullah, M. (2016). Parents’ Parenting Styles and Academic Achievement of Underachievers and High Achievers at Middle School Level. Bulletin of Education and Research, 38(1), 57-74.
Jeynes, W. H. (2011). Parental Involvement and Academic Success. New York: Routledge.
Llevot, N. y Bernad, O. (2015). La participación de las familias en la escuela. Revista de la Asociación de Sociología de la Educación (RASE), 8(1), 57-70.
Lorenzo, M., Godás, A., y Santos Rego, M. A. (2017). Principales determinantes de la implicación y participación de las familias inmigrantes en la escuela. Cultura y Educación, 29(2), 213-253.
Lorenzo, M., Godás, A., Priegue, D., y Santos Rego, M. A. (2009). Familias inmigrantes en Galicia. La dimensión socioeducativa de la integración. Madrid: Ministerio de Educación.
Musitu, G. y Cava, M. (2001). La familia y la educación. Barcelona: Octaedro.
Parra, J., García, M.P., Gomariz, M.A., y Hernández, M.A. (2014). Perfiles de participación de las familias españolas en los centros educativos. En Consejo Escolar del Estado (Ed.). La participación de las familias en la educación escolar (pp. 127-148). Madrid: Ministerio de Educación, Cultura y Deporte.
Pomerantz, E., Moorman, E., y Litwack, S. (2007). The how, whom, and why of parents´ involvement in children´s academic lives: more is not always better. Review of Educational Research, 77(3), 373-410. doi: https://doi.org/10.3102/003465430305567
Reparaz, R. y Naval, C. (2014). Bases conceptuales de la participación de las familias. En Consejo Escolar del Estado (Coord.). La participación de las familias en la educación escolar (pp. 21-34). Madrid: Ministerio de Educación, Cultura y Deporte.
Rivera, M. y Milicic, N. (2006). Alianza familia-escuela: percepciones, creencias, expectativas y aspiraciones de padres y profesores de enseñanza general básica. PSYKHE-Escuela de Psicología, 15(1), 119-135. doi:10.4067/s0718-22282006000100010
Rodríguez, B., Martínez, R. A., y Rodrigo, M. J. (2016). Dificultades de las Familias para Participar en los Centros Escolares. Revista latinoamericana de educación inclusiva, 10(1), 79-98.
Roosa, M. W., O’Donnell, M., Cham, H., Gonzales, N. A., Zeiders, K. H., Tein, J., Knight, G. P., y Umaña-Taylor, A. (2012). A prospective study of mexican american adolescents’ academic success: Considering family and individual factors. Journal of Youth Adolescence, 41, 307-319.
Santos Rego, M. A., Godás, A., y Lorenzo, M. (2012). El perfil del alumnado repetidor y no repetidor en una muestra de estudiantes españoles y latinoamericanos: un estudio sobre los determinantes de sus logros académicos. Estudios sobre Educación, 23, 43-62.
Santos Rego, M. A., Lorenzo, M., y Priegue, D. (2011). Infancia de la inmigración y educación: la visión de las familias. Revista de Investigación Educativa (RIE), 29(1), 97-110.
Santos Rego, M. A., Godás, A., y Lorenzo, M. (2016). ¿Puede la implicación de los padres mejorar el estudio de sus hijos en la escuela? La evidencia de un programa pedagógico. Estudios sobre Educación (ESE), 30, 9-30. doi: 10.15581/004.30.9-3
Silveira, H. (2016). La participación de las familias en los centros educativos. Un derecho en construcción. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 19(1), 17-29. doi: http://dx.doi.org/10.6018/reifop.19.1.245511
Los artículos que se publican en esta revista están sujetos a los siguientes términos:
1. El Departamento de Métodos de Investigación y Diagnóstico en Educación de la Universidad de Murcia (España), junto con el Servicio de Publicaciones de la Universitdad de Murcia (Editum) son los editores de la revista REIFOP y conserva los derechos patrimoniales (copyright) de los artículos publicados, permitiendo la reutilización de las mismos bajo la licencia de uso indicada en el punto 2.
2. Las obras se publican en la edición electrónica de la revista bajo una licencia Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-SinObraDerivada 3.0 España (texto legal). Se pueden copiar, usar, difundir, transmitir y exponer públicamente, siempre que: i) se cite la autoría y la fuente original de su publicación (revista, editores y URL de la obra); ii) no se usen para fines comerciales; iii) se mencione la existencia y especificaciones de esta licencia de uso.
3. Condiciones de auto-archivo. Se permite y se anima a los autores a difundir electrónicamente las versiones pre-print (versión antes de ser evaluada) y/o post-print (versión evaluada y aceptada para su publicación) de sus obras antes de su publicación, ya que favorece su circulación y difusión más temprana y con ello un posible aumento en su citación y alcance entre la comunidad académica. Color RoMEO: verde.