From the involvement at home of the families to the facilitation of teachers in a multicultural context
Supporting Agencies
- Proyecto I D I EDU2016-77035-R Compartimos la educación. Programa para el fomento de la participación de las familias en los centros educativos
Abstract
Family and school must stand together in the shared responsibility of educating children and young people. From this work, we ask to know what is the involvement of families in education from home, and what teachers promote this involvement. The study, is part of a broader research (evaluative and collaborative), with the participation of 3506 families and 225 teachers have participated, of the Educational stages of Preschool, Primary and Secondary, in a multicultural context. The information was obtained from questionnaires (one for families and one to teachers), created ad hoc, with seven dimensions, and here only use 14 items in the dimension "Family involvement in education from home”. These instruments for collecting information were considered the language needs of families (Spanish, Arabic and English) and teachers (Spanish). The reliability of the instruments was high (Cronbach's alpha of 0.876 and 0.982). The analysis of results shows that families valued very positively its involvement from the home and, at the same time, teachers are facilitators of mentioned involvement. It highlights the hobby of reading and the promotion of cultural activities such as improved actions.
Downloads
References
Álvarez Blanco, L. (2019). Modelos teóricos de implicación educativa familiar: responsabilidades compartidas entre centros educativos, familias y comunidad. Aula Abierta, 48(1), 19-30. DOI: https://doi.org/10.17811/rifie.48.1.2019.19-30
Anderson, K. J., y Minke, K. M. (2007). Parent involvement in education: toward an understanding of parents’ decision making. The Journal of Educational Research, 100(5), 311-323. DOI: 10.3200/JOER.100.5.311-323
Andrés, S. y Giró, J. (2016). El papel y la representación del profesorado en la participación de las familias en la escuela. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 19(1), 61-71. DOI: http://dx.doi.org/10.6018/reifop.19.1.245461
Bolívar, A. (2006). Familia y escuela: dos mundos llamados a trabajar en común. Revista de Educación, 339, 119-146.
Bonell, L. (2016). La promoción de la participación educativa de las familias en la escuela desde una perspectiva transformadora: un estudio de casos. Tesis doctoral. Universidad de Valladolid.
Castro, M., Expósito, E., Lizasoain, L., López, E., y Navarro, E. (2014). Participación familiar y rendimiento académico. Una síntesis meta-analítica. En Consejo Escolar del Estado (Coord.) La participación de las familias en la educación escolar (pp. 83-105). Madrid: Ministerio de Educación, Cultura y Deporte.
Cohen, J. (1988) (2ª. ed.). Statistical Power Analysis for the Behavioral Sciences. New York: Academic Press.
Chen, W-B. y Gregory, A. (2010). Parental involvement as a protective factor during the transition to high school. The Journal of Educational Research, 103(1), 53-62.
Dauber, S. L. y Epstein, J. L. (1989). Parent attitudes and practices of parent involvement in inner-city elementary and middle schools. Baltimore, Maryland: Center for Research on Elementary and Middle Schools.
Epstein, J.L. (2009). School, family, and community partnerships: caring for the children we share. En J. L. Epstein, M. G. Sanders, B. S. Simon, K. Clark, N. Rodriguez y F. L. Van Voorhis (Coords.), School, family, and community partnerships. Your handbook for action. Third Edition (pp. 7-29). London: Sage Publications.
Epstein, J. L. y Sheldon, S. B. (2002). Present and accounted for: improving student attendance through family and community involvement. Journal of Educational Research, 95(5), 308-318.
Etxeberria, F. e Intxausti, N. (2013). La percepción de los tutores sobre la implicación educativa de las familias inmigrantes. REOP, Revista Española de Orientación y Psicopedagogía, 24(3), 3.er cuat., 43-62.
Fan, X. y Chen, M. (2001). Parental Involvement and Students’ Academic Achievement: A meta analysis. Educational Psychology Review, vol. 13, núm. 1, 1-22.
Fernández-Freire, L., Rodríguez-Ruiz, B. y Martínez-González, R.A. (2019). Padres y madres ante las tareas escolares: la visión del profesorado. Aula Abierta, 48(1), 77-84. DOI: https://doi.org/10.17811/rifie.48.1.2019.77-84.
Fernández-Hawrylak, M. y Heras, D. (2019). Familias transnacionales, familias inmigrantes: Reflexiones sobre su inclusión en la escuela. Revista de Sociología de la Educación (RASE), 12, (1), 24-39. doi: http://dx.doi.org/10.7203/RASE.12.1.12787
Flecha, R. y Soler, M. (2013). Turning difficulties into possibilities: Engaging Roma families and students in school through dialogic learning. Cambridge Journal of Education, 43(4), 451–465.
Forest, C. y García-Bacete, F.J. (2006). Comunicación cooperativa entre la familia y la escuela. Valencia: Nau Llibres.
García, R. (2016). Deberes escolares y rendimiento académico. Jaén: Universidad de Jaén.
García-Sanz, M.P. (2012). Fundamentos teóricos y metodológicos de la evaluación de programas. Murcia: DM.
Hernández-Prados, M.A., Gomariz Vicente, M.A. Parra Martínez, J. y García-Sanz, M.P. (2016). Familia, inmigración y comunicación con el centro escolar: Un estudio comparativo. Educación XXI, 19(2), 127-151. Recuperado de http://revistas.uned.es/index.php/educacionXX1/article/view/16457
Garreta, J. (2008). Escuela, familia de origen inmigrante y participación. Revista de Educación, núm. 345, 133-155.
Gomariz Vicente, M.A., Hernández-Prados, M.A., García-Sanz, M.P. y Parra Martínez, J. (2017). Facilitación de la participación de las familias en la educación de los hijos. Cuestionario a docentes. Recuperado de http://hdl.handle.net/10201/53822
González-Pineda, J. (2003). Adaptabilidad y cohesión familiar, implicación parental en conductas autorregulatorias, autoconcepto del estudiante y rendimiento académico. Psicothema, 15(3).471-477.
Grant, B.K. y Ray, J.A. (2013). Home, Shool, and Community Collaboration. London: Sage.
Hernández-Prados, M.A., Gomariz Vicente, M.A., Parra Martínez, J. y García-Sanz, M.P. (2017). Valoración de la participación de las familias en la educación de los hijos. Cuestionario a familias. Recuperado de http://hdl.handle.net/10201/53821
Hoover-Dempsey, K. V., Walker, J. M. T., Sandler, H. M., Whetsel, D., Green, C. L., Wilkins, A. S. y Closson, K. (2005). Why do parents become involved? Research and findings and implications. The Elementary School Journal, 106(2), 105-130. DOI: 10.1086/499194
Hoover-Dempsey, K. V., Battiato, A. C., Walker, J. M. T., Reed, R. P., Dejong, J. M., & Jones, K. P. (2001). Parental involvement in homework. Educational Psychologist, 36(3), 195–209.
Izquierdo, T., Sánchez, M. y López, M.D. (2019). Determinantes familiares en el fomento del hábito lector del alumnado de Educación Primaria. Estudios sobre educación, 36, 157-179. DOI: 10.15581/004.36.157-179
Kohn, A. (2013). El mito de los deberes: ¿Por qué son perjudiciales para el aprendizaje y la convivencia? Madrid: Kaleida.
Lawson, M.A. (2003). School-family relations in context. Parent and teacher perceptions of parent involvement. Urban Education, 38(1), 77-133. DOI:10.1177/0042085902238687
Ley Orgánica 2/2006, de 3 de mayo, de Educación (2006) (BOE de 4 de mayo).
López, G. R., Scribner, J. D. y Mahitivanichcha, K. (2001). Redefining parental involvement: Lessons from high-performing migrant-impacted schools. American Educational Research Journal, 38(2), 253–288.
Madrona, P. (2001). Actitudes, hábitos y motivaciones de los alum- nos ante las tareas escolares en Educación Primaria visto desde la perspectiva de los padres, los maestros y los alumnos. Salamanca: Ediciones Universidad de Salamanca.
Martín, E., Rodríguez, V. y Marchesi, A. (2005). La opinión de los profesores sobre la convivencia en los centros. Madrid: Instituto de Evaluación y Asesoramiento Educativo (IDEA). Centro de Innovación Educativa (CIE-FUHEM).
Miranda, C. y Castillo, P. (2018). Estudio metodológico de las variables que componen el constructo de “apoyo y participación de la familia en los procesos educativos”. Estudios Pedagógicos XLIV, N° 1, 115-133.
Mora-Figueroa, J., Galán, A. y López-Jurado, M. (2016). Eficacia de un programa de implicación familiar en la lectura de alumnado de 1.º de Educación Primaria. Revista de Psicodidáctica, 21(2), 375-391 DOI: 10.1387/RevPsicodidact.14889
Núñez, J. C., Suárez, N., Fernández, M., Cerezo, R., Rodríguez, C., y Rosario, P. (2012). Tareas para casa, implicación familiar y rendimiento académico. Aula Abierta, 40(1), 73-84.
Parra Martínez, J., Gomariz Vicente, M.A., Hernández-Prados, M.A. y García-Sanz, M.P. (2017). La participación de las familias en educación infantil. RELIEVE, 23(1), art. 4. DOI: http://doi.org/10.7203/relieve.23.1.9258.
Parra Martínez, J., Sánchez-López,C. y Gomariz Vicente, M.A. (2011). : Análisis del contexto familiar en educación. Revista Interuniversitaria de Formación del profesorado (digital), 14(1) 177-192.
Pàmies-Rovira, J., Senent-Sánchez, J.M. y Essomba-Gelabert, M.A. (2016). El liderazgo pedagógico y la implicación del profesorado como factores de éxito en centros de entornos desfavorecidos en España. RELIEVE, 22(2), art. 2. DOI: http://dx.doi.org/10.7203/relieve.22.2.7600
Pérez-Díaz, V., Rodríguez, J.C. y Sánchez, L. (2001). La familia española ante la educación de sus hijos. Barcelona: Fundación La Caixa.
Santos, M.A., Ferraces, M.J., Godas, A. y Lorenzo, M.M. (2018). Do cooperative learning and family involvement improve variables linked to academic performance? Psicothema, 30 (2), 212-217. DOI: 10.7334/psicothema2017.31
Valls-Caroll, R., Prados-Gallardo, M. y Aguilera-Jiménez, A. (2014). El proyecto INCLUD-ED: estrategias para la inclusión y la cohesión social en Europa desde la educación. Investigación en la escuela, 82, 31-43. DOI: http://dx.doi.org/10.12795/IE.2014.i82.03
Los artículos que se publican en esta revista están sujetos a los siguientes términos:
1. El Departamento de Métodos de Investigación y Diagnóstico en Educación de la Universidad de Murcia (España), junto con el Servicio de Publicaciones de la Universitdad de Murcia (Editum) son los editores de la revista REIFOP y conserva los derechos patrimoniales (copyright) de los artículos publicados, permitiendo la reutilización de las mismos bajo la licencia de uso indicada en el punto 2.
2. Las obras se publican en la edición electrónica de la revista bajo una licencia Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-SinObraDerivada 3.0 España (texto legal). Se pueden copiar, usar, difundir, transmitir y exponer públicamente, siempre que: i) se cite la autoría y la fuente original de su publicación (revista, editores y URL de la obra); ii) no se usen para fines comerciales; iii) se mencione la existencia y especificaciones de esta licencia de uso.
3. Condiciones de auto-archivo. Se permite y se anima a los autores a difundir electrónicamente las versiones pre-print (versión antes de ser evaluada) y/o post-print (versión evaluada y aceptada para su publicación) de sus obras antes de su publicación, ya que favorece su circulación y difusión más temprana y con ello un posible aumento en su citación y alcance entre la comunidad académica. Color RoMEO: verde.