Análisis de la orientación académica y profesional en Educación Secundaria y su adaptación al alumnado con necesidad específica de apoyo educativo

Analysis of academic and vocational guidance in secondary education and its adaptation to students with special educational needs

Authors

DOI: https://doi.org/10.6018/reifop.373701
Keywords: Academic education; counselling; secondary education; educational needs; education; orientation.

Abstract

This research analyzes the development of academic and vocational guidance in secondary education, especially students with special educational needs. This is a descriptive study of ex post facto design. Sampling was intentional and convenience. The sample attained was composed of N=13 public Secondary Schools of the municipity of Murcia. The questionnaire implemented measures the characteristics of the centers studied, the procedure of academic and professional guidance and analyzes the response of this process in students with educational needs by means of the academic and professional orientation program. The results show the current situation of educational orientation, the participation of educational agents in the POAP and the analysis of the main elements that compose this program. The conclusions of this paper revolve around the following themes: the need for greater participation of the educational community in the process of academic and professional guidance and a greater adaptation of plan for academic and vocational guidance according to the needs presented by the students. The information derived from this research can be useful for designing specific programs so students with educational needs can develop their vocational attitude.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Juan Pedro Martínez Ramón, Universidad de Murcia

Doctor y licenciado en Psicología. 

Licenciado en Psicopedagogía.

Profesor asociado en el Dpto. de Psicología Evolutiva y de la Educación.

Funcionario de carrera del cuerpo de profesores de enseñanza secundaria, especialidad orientación educativa, de la Consejeria de Educación de la Región de Murcia.

Representante de la vocalía de Psicología Educativa y vocal de la Junta de Gobierno de Colegio Oficial de Psicólogos de la Región de Murcia.

 

References

Arendt, J. N., Greve, J., y Bergqvist, M. (2019). Is it good to be LATE? the impact of a preparatory program on upper secondary schooling. Economics of Education Review, 68, 38-52. doi: 10.1016/j.econedurev.2018.11.001

Barbosa, F. (2008). Los programas de orientación académica y profesional en la educación secundaria. Innovación y Experiencias Educativa, 45, 1-12. Recuperado de https://bit.ly/2DqDwTl

Boland, L., Légaré, F., Carley, M., Graham, I. D., O’Connor, A. M., Lawson, M. L., y Stacey, D. (2019). Evaluation of a shared decision making educational program: The ottawa decision support tutorial. Patient Education and Counseling, 102(2), 324-331. doi: 10.1016/j.pec.2018.09.008

Convención sobre los derechos de las personas con discapacidad (BOE núm. 96, 21 de abril de 2008) pp. 20648-20659. Recuperado de https://bit.ly/2p6lxaE

De Lorenzo, R. (2004). El futuro de las discapacidades en el mundo: el empleo como factor determinante para la inclusión. Revista del Ministerio de Trabajo e Inmigración, 50, 73-90. Recuperado de https://bit.ly/294DJdq

Decreto n.º 359/2009, de 30 de octubre, por el que se establece y regula la respuesta educativa a la diversidad del alumnado en la CARM. (BORM núm. 254, 3 de noviembre de 2009) pp. 57608-57647. Recuperado de https://bit.ly/2VVCxSs

García, I.M. (2009). Programa de Orientación Académica y Profesional: Aprendiendo a tomar decisiones. Hekademos Revista educativa digital, 4, 73-90. Recuperado de https://bit.ly/2ve0I2D

González-Gil, F., Martín-Pastor, E., Poy, R., y Jenaro, C. (2016). Percepciones del profesorado sobre la inclusión: estudio preliminar. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 19(3), 11-24. doi: 10.6018/reifop.19.3.219321

Gutman, L. M., y Schoon, I. (2018). Aiming high, aiming low, not knowing where to go: Career aspirations and later outcomes of adolescents with special educational needs. International Journal of Educational Research, 89, 92-102. doi: 10.1016/j.ijer.2017.10.002

Hegelund, E. R., Flensborg-Madsen, T., Dammeyer, J., y Mortensen, E. L. (2018). Low IQ as a predictor of unsuccessful educational and occupational achievement: A register-based study of 1,098,742 men in denmark 1968–2016. Intelligence, 71, 46-53. doi: 10.1016/j.intell.2018.10.002

Instrucciones de 24 de mayo de 2005 que regulan la organización y funcionamiento de los centros docentes de titularidad del Estado español en el Exterior. Recuperado de https://bit.ly/2UMpgyV

Kim, Y., Ju, E., Rosenberg, R., y Farmer, E. M. Z. (2019). Estimating the effects of independent living services on educational attainment and employment of foster care youth. Children and Youth Services Review, 96, 294-301. doi: 10.1016/j.childyouth.2018.11.048

Kirjavainen, T., Pulkkinen, J., y Jahnukainen, M. (2016). Special education students in transition to further education: A four-year register-based follow-up study in finland. Learning and Individual Differences, 45, 33-42. doi: 10.1016/j.lindif.2015.12.001

Ley Orgánica 8/2013, de 9 de diciembre, para la mejora de la calidad educativa. Boletín Oficial del Estado, 10 de diciembre de 2013, núm. 295, pp. 97858 - 97921. Recuperado de https://bit.ly/18yHrs1

Ley Orgánica 2/2006, de 3 de mayo, de Educación. Boletín Oficial del Estado, 4 de mayo de 2006, núm. 106, pp. 17158-17207. Recuperado de https://bit.ly/1djMwIf

Marin, L. G., y Rusu, D. (2015). Management of the educational risk factors in Roma schools. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 187, 343-348. doi: 10.1016/j.sbspro.2015.03.064

Martínez, P., Pérez, F.J., y Martínez, M. (2014). Orientación profesional en educación secundaria. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado,17(1), 57-71. doi: http://dx.doi.org/10.6018/reifop.17.1.198841

Ministerio de Educación, Cultura y Deporte (2015). Datos y cifras curso escolar 2015/2016. En Catálogo general de publicaciones oficiales. España: Secretaría General Técnica. Recuperado de https://bit.ly/1VcgY7Y

Morey, A. (2013). La orientación académica-profesional en alumnos con discapacidad intelectual escolarizados en centros de educación especial. Revista El Docent, 1-7. Recuperado de https://bit.ly/2ZopxqI

Orden de 4 de junio de 2010 por la que se regula el Plan de Atención a la Diversidad de los centros públicos y privados concertados de la Región de Murcia. (BOE núm. 137, 17 de junio de 2010). Recuperado de https://bit.ly/2ItzpKB

Ozcan, D., y Kayadelen, K. (2015). Special education teachers and their opinions about the education of gifted students. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 190, 358-363. doi: 10.1016/j.sbspro.2015.05.011

Real Decreto 83/1996, de 26 de enero, por el que se aprueba el Reglamento Orgánico de los Institutos de Educación Secundaria. (BOE núm. 45, 21 de febrero de 1996). Recuperado de https://bit.ly/2XwJrOb

Reissner, V., Knollmann, M., Spie, S., Jost, D., Neumann, A., y Hebebrand, J. (2019). Modular treatment for children and adolescents with problematic school absenteeism: Development and description of a program in germany. Cognitive and Behavioral Practice, 26(1), 63-74. doi: 10.1016/j.cbpra.2018.07.001

Resolución de 3 de septiembre de 2003, de la Dirección General De Enseñanzas Escolares, por la que se dictan instrucciones para el funcionamiento de los departamentos de orientación sostenidos con fondos públicos de la CARM. Recuperado de https://bit.ly/2vgl5fz

Resolución de 19 de septiembre de 2003 de la Dirección General de Enseñanzas Escolares, por la que se modifica la resolución de 3 de septiembre, relativa a las instrucciones para el funcionamiento de los departamentos de orientación sostenidos con fondos públicos de la CARM. Recuperado de https://bit.ly/2Plb4XZ

Shtapura-Ifrah, M., y Benish-Weisman, M. (2019). Seeking the help of school counselors: Cross-cultural differences in mothers’ knowledge, attitudes, and help-seeking behavior. International Journal of Intercultural Relations, 69, 110-119. doi: 10.1016/j.ijintrel.2019.01.004

Published
03-01-2020
How to Cite
Costa Jiménez, P., Martínez Ramón, J. P., Ruiz Esteban, C., & Méndez Mateo, I. (2020). Análisis de la orientación académica y profesional en Educación Secundaria y su adaptación al alumnado con necesidad específica de apoyo educativo: Analysis of academic and vocational guidance in secondary education and its adaptation to students with special educational needs. Interuniversity Electronic Journal of Teacher Formation, 23(1). https://doi.org/10.6018/reifop.373701