Analysis of self-perception on the level of teachers’ digital competence in teachers training.

Authors

  • Virginia Girón Escudero LabinTic. Laboratorio de integración de las TIC en el aula. Facultad de Educación de Albacete. Universidad de Castilla-La Mancha
  • Ramón Cózar Gutiérrez Facultad de Educación de Albacete.Universidad de Castilla-La Mancha http://orcid.org/0000-0001-8255-6376
  • José Antonio González-Calero Somoza Facultad de Educación de Albacete. Universidad de Castilla-La Mancha http://orcid.org/0000-0003-0842-8151
DOI: https://doi.org/10.6018/reifop.373421
Keywords: Digital teaching competence; ICT; initial training; competence areas.

Supporting Agencies

  • Vicerrectorado de Investigación y Política Científica. Universidad de Castilla-La Mancha

Abstract

Nowadays, digital competence in the initial training is essential since elementary students are often in touch with ICT. Therefore, it would be advisable that future teachers finish the degree with optimal digital competence. This study aims at analyzing teachers’ digital competence in students of teacher training degrees through the INTEF model (2017) “Common Framework for Teachers’ Digital Competence”. We followed a quantitative and observational methodology. For this purpose, an online questionnaire based on this model was used and 117 students participated. These students were mainly 4th year Early-Childhood and Primary Education students in the Faculty of Education. The results achieved show a basic level in the areas studied both in Early-Childhood and Primary, as well as at the beginning and end of their Education. To conclude, the inclusion of ICT training is necessary in training future Early-Childhood and Primary teachers in order to satisfy the needs of their students.

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Author Biographies

Virginia Girón Escudero, LabinTic. Laboratorio de integración de las TIC en el aula. Facultad de Educación de Albacete. Universidad de Castilla-La Mancha

Maestra en Educación Primaria y Máster en Investigación e Innovación Educativa por la Universidad de Castilla-La Mancha.

Ramón Cózar Gutiérrez, Facultad de Educación de Albacete.Universidad de Castilla-La Mancha

Corresponsable del grupo de Investigación LabinTic. Vicedecano de Investigación, Innovación y Formación Permanente de la Facultad de Educación de Albacete. UCLM. Líneas de investigación: formación docente, tecnología educativa y didáctica de la Historia.

José Antonio González-Calero Somoza, Facultad de Educación de Albacete. Universidad de Castilla-La Mancha

Profesor Contratado Doctor. Facultad de Educación de Albacete. Corresponsable del grupo de Investigación LabinTic. Vicedecano de Ordenación Académica y Profesorado de la Facultad de Educación de Albacete. UCLM. Líneas de investigación: formación docente, tecnología educativa y didáctica de las matemáticas.

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Published
11-09-2019
How to Cite
Girón Escudero, V., Cózar Gutiérrez, R., & González-Calero Somoza, J. A. (2019). Analysis of self-perception on the level of teachers’ digital competence in teachers training. Interuniversity Electronic Journal of Teacher Formation, 22(3), 193–218. https://doi.org/10.6018/reifop.373421