Enseñanza de la historia y concepciones identitarias de los maestros en formación. Diseño y validación del cuestionario CIAMEH

Authors

DOI: https://doi.org/10.6018/reifop.22.2.370011
Keywords: History education, identity creation, development and validation of an information collection instrument, initial teacher training

Supporting Agencies

  • Este trabajo se ha elaborado gracias al contrato predoctoral (FPU 14/05354) que recibe el primero de los autores por parte del Ministerio de Educación, Cultura y Deporte.

Abstract

Recent social changes have led different cultural groups to living together, arising conflicts that could result in very serious problems of social exclusion or violence. An intercultural education that assures the development of inclusive identities for a peaceful and democratic coexistence is demanded. The school, the teachers and the social sciences lessons become particularly relevant in future citizens' identity formation, especially those destined for History. Therefore, it is very important to study the future teachers' identity and the way they conceive the teaching of history, in order to act during their initial training and to correct prejudices that may be detrimental to their future teaching work. This article aims to validate a questionnaire designed ad hoc to know that information, through the application of a pilot test to 23 students in the 1st year of the Degree in Primary Education, the analysis of its reliability and the tests of content validity and construct validity. From the gathered data it was obtained that the questionnaire offers an index of content validity IVCG = 0.96 and a reliability value α = 0.914, high data that offer guarantees when applying the questionnaire to large samples of students.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alonso Martín, P. y Lobato Soriano, H. (2005). Los prejuicios en una muestra de alumnos de ESO. Cuestiones pedagógicas, 17, 263-276.

Aymerich, J., Canales, M. y Vivanco, M. (2003). Encuesta tolerancia y no discriminación: tercera medición. Chile: Universidad de Chile.

Bauman, Z. (2005). Ética posmoderna. Coyoacán, México: Siglo XXI Editores.

Bautista, V. E. y Mateos, D. (2012). Diseño y validación de un cuestionario de evaluación de la actitud hacia la música clásica del alumnado de Educación Secundaria Obligatoria. Revista Electrónica de Investigación y Docencia (REID), 7, 141-161.

Bayrakli, E. & Hafez, F. (Eds.) (2018). European Islamophobia Report 2017. Ankara, Turquía: SETA.

Bermejo, D. (2011). Identidad, globalidad y pluralidad en la condición posmoderna. En D. Bermejo (Ed.). La identidad en sociedades plurales (pp. 15-76). Rubí, Barcelona: Anthropos Editorial.

Castells, M. (2002). La era de la información. Economía, sociedad y cultura. Vol. 2. El poder de la identidad. Madrid: Alianza Editorial.

Cheek, J. M. & Briggs, S. R. (2013). Aspects of Identity Questionnaire (AIQ-IV). Measurement Instrument Database for the Social Science. Recuperado de http://www.midss.org/content/aspects-identity-questionnaire-aiq-iv

Chiang Salgado, M. T., Díaz Larenas, C., Rivas Aguilera, A. y Martínez-Geijo, P. (2013). Validación del cuestionario estilos de enseñanza (CEE). Un instrumento para el docente de educación superior. Revista Estilos de Aprendizaje, 12(11), 30-45.

García-López, E. y Cabero, J. (2011). Diseño y validación de un cuestionario dirigido a describir la evaluación en procesos de educación a distancia. Edutec-e. Revista electrónica de Tecnología Educativa, 35 [versión digital]. Recuperado de http://edutec.rediris.es/Revelec2/Revelec35/pdf/Edutec-e_n35_Garcia_Cabero.pdf

George, D. & Mallery, P. (2003). SPSS for Windows step by step: A simple guide and reference. 11.0 update (4th ed.). Boston: Allyn & Bacon.

Gómez Carrasco, C. J. y Miralles Martínez, P. (2017). Los espejos de Clío. Usos y abusos de la Historia en el ámbito escolar. Madrid: Sílex Universidad.

Gómez Carrasco, C. J., Ortuño Molina, J. y Miralles Martínez, P. (2018). Enseñar ciencias sociales con métodos activos de aprendizaje. Reflexiones y propuestas a través de la indagación. Barcelona: Octaedro.

Lukas, J. F. y Santiago, K. (2009). Evaluación Educativa. Madrid: Alianza Editorial.

Marí Ytarte, R. M., Moreno, R., & Hipólito, N. (2016). Educación y ciudadanía. Propuestas educativas desde la controversia. Foro de Educación, 14(20), 49-69.

Miralles Martínez, P., Molina Puche, S. y Ortuño Molina, J. (2011). La investigación en Didáctica de las Ciencias Sociales. Educatio Siglo XXI, 29(1), 149-174.

Montoya, O. (2007). Aplicación del análisis factorial a la investigación de mercados. Caso de estudio. Scientia et Technica Año XIII, 35, 281-286.

Moreno-Vera, J. R. (2018). El pensamiento crítico en la enseñanza de la historia a través de temas controvertidos. Actualidades Pedagógicas, (72), 15-28.

Pagès, J. (2002). Aprender a enseñar historia y ciencias sociales: el currículo y la didáctica de las ciencias sociales. Pensamiento Educativo, 30, 255-269.

Pausch, M. (2016). Citizenship Education in Times of Crisis. Foro de Educación, 14(20), 3-9.

Prats, J. (2001). Enseñar Historia: Notas para una didáctica renovadora. Mérida: Junta de Extremadura. Consejería de Educación, Ciencia y Tecnología.

Prats, J., y Fernández, R. (2017) ¿Es posible una explicación objetiva sobre la realidad social? Reflexiones básicas e imprescindibles para investigadores noveles. Didacticae, 1, 97-110.

Rodríguez Fernández, A. J. y Hernández Pérez, J. M. (2011). Cuestionario de actitudes hacia la multiculturalidad–CAM.Revista Tamadaba, 14. Recuperado de http://www3.gobiernodecanarias.org/medusa/ecoescuela/tamadaba/files/2011/11/CUESTIONARIO-DE-ACTITUDES-HACIA-LA-MULTICULTURALIDAD.pdf

Rodríguez-Lestegás, F. (2008). Presentación. En F. Rodríguez-Lestegás (Coord.), Identidad y ciudadanía. Reflexión sobre la construcción de identidades (pp. 7-12). Barcelona: Horsori Editorial.

Sabariego Puig, M. y Bisquerra Alzina, R. (2014). Fundamentos metodológicos de la investigación educativa. En R. Bisquerra Alzina (coord.), Metodología de la investigación educativa (pp. 19-49). Madrid: La Muralla.

Sánchez-Rodríguez, P. A., Serrano, F. J. y Alfageme, M. B. (2011). Evaluación inter-jueces para el proceso de validación de un cuestionario para la investigación. En P. Miralles, S. Molina y A. Santisteban (eds.), La evaluación en la didáctica de las ciencias sociales. Pósteres (pp. 93-102). Murcia: AUPDCS.

Santiago, J. A. (2016). La acción didáctica de las Ciencias Sociales y el desarrollo del pensamiento crítico. Revista Educación y Humanismo, 18(31), 241-256.

Scandroglio, B., López Martínez, J. S. y San José Sebastián, M. C. (2008). La Teoría de la Identidad Social: una síntesis crítica de sus fundamentos, evidencias y controversias. Psicothema, 20(1), 80-89.

Sicurello, R. (2016). Educazione alla cittadinanza: significati, linee di ricerca, finalità e pratiche didattiche. Foro de Educación, 14(20), 71-103.

Vargas Porras, C. y Hernández Molina, L. M. (2010). Validez y confiabilidad del cuestionario “Prácticas de cuidado que realizan consigo mismas las mujeres en el posparto”. Avances en Enfermería, XXVIII(1), 96-106.

Wothke, W. (1993). Non positive definite matrices in structural modeling. In K. A. Bollen & J. S. Long (Eds.), Testing Structural Equation Models (pp. 256-293). Newbury Park NJ: Sage.

Published
05-04-2019
How to Cite
Verdú González, D., & Gómez Carrasco, C. J. (2019). Enseñanza de la historia y concepciones identitarias de los maestros en formación. Diseño y validación del cuestionario CIAMEH. Interuniversity Electronic Journal of Teacher Formation, 22(2). https://doi.org/10.6018/reifop.22.2.370011