Sense of the method of projects in a militant teacher in the Pedagogical Renewal Movements
Abstract
Works by project at school, better known now as project-based learning (PBL) has not appeared in recent years, nor is a fashion invented by those who market or speculate with educational innovation. With the name of method of projects, it is a proposal with a history of more than one hundred years and that appears linked to the traditional education criticism and to the union of education with social transformation. The Pedagogical Renewal Movements (PRM) also show that same critical and transforming desire, at both school and the unjust society in which they live. In this article, with the help of a biographical-narrative research, a study is carried out about the meaning of works by project for a teacher with over thirty years' experience using this methodology and a long history of MRP militancy. The relationships between the use of this methodology and the teaching identity conformed by her extensive experience as a militant, the characteristics of work by projects that she considers essential, and the educational and social purposes she intends, are analyzed.
Downloads
Los artículos que se publican en esta revista están sujetos a los siguientes términos:
1. El Departamento de Métodos de Investigación y Diagnóstico en Educación de la Universidad de Murcia (España), junto con el Servicio de Publicaciones de la Universitdad de Murcia (Editum) son los editores de la revista REIFOP y conserva los derechos patrimoniales (copyright) de los artículos publicados, permitiendo la reutilización de las mismos bajo la licencia de uso indicada en el punto 2.
2. Las obras se publican en la edición electrónica de la revista bajo una licencia Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-SinObraDerivada 3.0 España (texto legal). Se pueden copiar, usar, difundir, transmitir y exponer públicamente, siempre que: i) se cite la autoría y la fuente original de su publicación (revista, editores y URL de la obra); ii) no se usen para fines comerciales; iii) se mencione la existencia y especificaciones de esta licencia de uso.
3. Condiciones de auto-archivo. Se permite y se anima a los autores a difundir electrónicamente las versiones pre-print (versión antes de ser evaluada) y/o post-print (versión evaluada y aceptada para su publicación) de sus obras antes de su publicación, ya que favorece su circulación y difusión más temprana y con ello un posible aumento en su citación y alcance entre la comunidad académica. Color RoMEO: verde.