Contribution of the research component in internship reports to the development of didactic knowledge of mathematics
Abstract
In Portugal, the training of educators and teachers of the early years includes various components, requiring the conclusion of an internship report on the supervised teaching practice. In the Escola Superior de Educação de Santarém this report includes a research component. This qualitative study analyzes the role of research conducted by future teachers and educators in mathematics with regard to their professional development, aiming to identify aspects of didactical knowledge concerning the tasks, which are evident in these reports. The data are collected by documentary analysis of the reports made in the courses that enable to teach Childhood Education to the 2nd cycle of basic education, school years 2010-2011 to 2014-2015. The studies conducted involving various mathematical topics and the use of different kinds of tasks that rely essentially on the use of manipulatives and the promotion of various representations. The study evidence shows that the investigative component, focused on teaching and learning of mathematics, allows them to develop research skills and deepen their knowledge of tasks, in particular, the analysis and reflection of its implementation with students, their productions and work in the classroom. Future teachers and educators identify gains and suggest future action strategies.
Downloads
Los artículos que se publican en esta revista están sujetos a los siguientes términos:
1. El Departamento de Métodos de Investigación y Diagnóstico en Educación de la Universidad de Murcia (España), junto con el Servicio de Publicaciones de la Universitdad de Murcia (Editum) son los editores de la revista REIFOP y conserva los derechos patrimoniales (copyright) de los artículos publicados, permitiendo la reutilización de las mismos bajo la licencia de uso indicada en el punto 2.
2. Las obras se publican en la edición electrónica de la revista bajo una licencia Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-SinObraDerivada 3.0 España (texto legal). Se pueden copiar, usar, difundir, transmitir y exponer públicamente, siempre que: i) se cite la autoría y la fuente original de su publicación (revista, editores y URL de la obra); ii) no se usen para fines comerciales; iii) se mencione la existencia y especificaciones de esta licencia de uso.
3. Condiciones de auto-archivo. Se permite y se anima a los autores a difundir electrónicamente las versiones pre-print (versión antes de ser evaluada) y/o post-print (versión evaluada y aceptada para su publicación) de sus obras antes de su publicación, ya que favorece su circulación y difusión más temprana y con ello un posible aumento en su citación y alcance entre la comunidad académica. Color RoMEO: verde.