The creation of a Terena Murmaid on an Environmental lesson: a case of Teacher Professional Development
Supporting Agencies
- ITTI
- Technological Institute of Transportation and Infrastructure
- Federal University of Paraná
- National Department of Infrastructure and transportation.
Abstract
In west Brazil an Environmental Programme was established to fulfill environmental requirements as well as assist vulnerable communities affected by a huge engineering project. The main goal was to mitigate environmental problems resulted by the highway construction. One action accomplished (among many) was to put through an in-service Teacher Professional Development Programme with a group of indigenous people of Terena Ethnicity. This paper presents the Programme that occurred in a native village in the State of South Mato Grosso and discusses one lesson that arose from it. First we portray the group of Terena teachers who were collaborators on the Programme, then we present the theoretical background that uses two concepts: Culturally Responsive Teaching (Gay, 2000) and Resistance (Adorno, 1980; Benjamin, 1994). After describing the grounds of the Teacher Professional Development Programme we proceed to a more detailed description of the creation process of a lesson, the mermaid one. We finish with some considerations and discussion about the professional learning processes.
Downloads
Los artículos que se publican en esta revista están sujetos a los siguientes términos:
1. El Departamento de Métodos de Investigación y Diagnóstico en Educación de la Universidad de Murcia (España), junto con el Servicio de Publicaciones de la Universitdad de Murcia (Editum) son los editores de la revista REIFOP y conserva los derechos patrimoniales (copyright) de los artículos publicados, permitiendo la reutilización de las mismos bajo la licencia de uso indicada en el punto 2.
2. Las obras se publican en la edición electrónica de la revista bajo una licencia Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-SinObraDerivada 3.0 España (texto legal). Se pueden copiar, usar, difundir, transmitir y exponer públicamente, siempre que: i) se cite la autoría y la fuente original de su publicación (revista, editores y URL de la obra); ii) no se usen para fines comerciales; iii) se mencione la existencia y especificaciones de esta licencia de uso.
3. Condiciones de auto-archivo. Se permite y se anima a los autores a difundir electrónicamente las versiones pre-print (versión antes de ser evaluada) y/o post-print (versión evaluada y aceptada para su publicación) de sus obras antes de su publicación, ya que favorece su circulación y difusión más temprana y con ello un posible aumento en su citación y alcance entre la comunidad académica. Color RoMEO: verde.