Constitution of teacher identities in Pibid activities
Supporting Agencies
- Bárbara Cristina Tavares Moreira
- Uneb
- Renata Rosa Dotto Bellas
- Tatiana do Amaral Varjão
Abstract
The Institutional Scholarship Program for Teaching Initiation (Pibid) is a Brazilian government initiative through its Ministry of Education (MEC) promoted by the Higher Education Personnel Improvement Coordination (Capes). It has been considered by the academic community as relevant to teacher training courses for Basic Education (EB) to promote the inclusion of students in undergraduate programs at public schools’ activities since their first years in college. This paper aims to reflect on the importance of Pibid Chemistry/ Uneb for the establishment of Teaching Initiation Fellows (IDs) teachers’ identities from the exercise of understanding discourses of social actors involved in the process by the use of qualitative approach. Theoretical references about the Brazilian educational panorama are presented with respect to undergraduate courses, partircularly Chemistry, and the establishment of teachers’ identities. It concludes that during the activities the IDs assumed distinct identity forms: monitors, Basic Education teachers, researchers and reflective teachers.
Downloads
Los artículos que se publican en esta revista están sujetos a los siguientes términos:
1. El Departamento de Métodos de Investigación y Diagnóstico en Educación de la Universidad de Murcia (España), junto con el Servicio de Publicaciones de la Universitdad de Murcia (Editum) son los editores de la revista REIFOP y conserva los derechos patrimoniales (copyright) de los artículos publicados, permitiendo la reutilización de las mismos bajo la licencia de uso indicada en el punto 2.
2. Las obras se publican en la edición electrónica de la revista bajo una licencia Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-SinObraDerivada 3.0 España (texto legal). Se pueden copiar, usar, difundir, transmitir y exponer públicamente, siempre que: i) se cite la autoría y la fuente original de su publicación (revista, editores y URL de la obra); ii) no se usen para fines comerciales; iii) se mencione la existencia y especificaciones de esta licencia de uso.
3. Condiciones de auto-archivo. Se permite y se anima a los autores a difundir electrónicamente las versiones pre-print (versión antes de ser evaluada) y/o post-print (versión evaluada y aceptada para su publicación) de sus obras antes de su publicación, ya que favorece su circulación y difusión más temprana y con ello un posible aumento en su citación y alcance entre la comunidad académica. Color RoMEO: verde.