Does Time ensure the change in Teachers? A Case Study focused on Evaluation

Authors

DOI: https://doi.org/10.6018/reifop.19.2.252481
Keywords: Evaluation, action-research, pedagogical content knowledge, professional development

Supporting Agencies

  • Departamento de Didácticas de las Ciencias y Filosofía de la Facultad de Educación de la Universidsad de Huelva
  • Departamento de Dca. de las Ciencias Exptales. y de las Matemáticas de la Universidad de Extremadura en Badajoz

Abstract

The article that we presented undertakes a longitudinal case study. We analyze the evaluation like investigation object, by following of a professor of secondary education of experimental sciences. We were interested in two complementary aspects: the reflective processes and the practice of classroom, under the theoretical scaffolding of the Complexity Hypothesis. We use a wide diversity of instruments of information collection: questionnaires, interviews, newspapers, audio of meetings, ethnographic recordings of classroom and registries. The category system includes four ambiences: object, purpose, participation and instruments of evaluation. Teacher´s resistance to cede power, through student self-assessment processes, is an essential part of the hard core practices of their theories. These findings are keys for the perspectives of professional development of the teacher.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Bartolomé Vázquez-Bernal, Universidad de Huelva

Pertenece al Cuerpo de Profesores de Física y Química de Enseñanza Secundaria en España. Licenciado en Ciencias Químicas y Doctor por la Universidad de Huelva en Educación (Didáctica de las Ciencias). Profesor asociado LOU al Dpto. de Didáctica de las Ciencias y Filosofía de la Universidad de Huelva, España. Su campo e interés de investigación se centra en la formación y desarrollo profesional del profesorado de ciencias experimentales, la resolución de problemas, el empleo de las TIC en la formación inicial del profesorado y la emociones en la Didáctica de las Ciencias, sobre el que ha publicado diversos trabajos. Editor de investigación de la Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias

Roque Jiménez-Perez, Universidad de Huelva

Facultad de Educación de la Universidad de Huelva, España. Licenciado y Doctor en Ciencias Químicas. Su campo de investigación es la formación y desarrollo profesional del profesorado de ciencias experimentales y la didáctica del patrimonio, sobre los que ha publicado numerosos trabajos. Departamento de Didácticas de las Ciencias y Filosofía

Vicente Mellado Jiménez, Universidad de Extremadura

Catedrático de Universidad del área de Didáctica de las Ciencias Experimentales en la Facultad de Educación de la Universidad de Extremadura, España. Es Licenciado en Ciencias Físicas, Doctor en Filosofía y Educación y Maestro de Enseñanza Primaria. Su campo de investigación es la formación y desarrollo profesional del profesorado de ciencias experimentales y el papel de las emociones en la enseñanza-aprendizaje de las ciencias.
Published
26-04-2016
How to Cite
Vázquez-Bernal, B., Jiménez-Perez, R., & Mellado Jiménez, V. (2016). Does Time ensure the change in Teachers? A Case Study focused on Evaluation. Interuniversity Electronic Journal of Teacher Formation, 19(2), 139–154. https://doi.org/10.6018/reifop.19.2.252481