Is it useful for the Didactics and School Organization area the assessment system of scientific productivity focused on the impact factor?
Abstract
Criticism is a necessary practice in the educative process. Above all, if it refers to a problematic situation that affects the research community and is directed to the scientific debate. Our critical work the established system of evaluation of scientific production focused on the impact index and condensate in the report Journal Citation Report (JCR), with journals with impact factor, than is adopted as the international benchmark of scientific quality more important. Our argument is based on several assumptions about this system: its influence on many researchers is considerable; its assimilation by the scientific community defines a complex problem for researchers and for science itself; it’s particularly contentious by shortage of magazines in the Didactics and School Organization area; and the system can recognize and describe and is open to criticism.
For its development, we will have a causal analysis, descriptive and critical-humanist scientific evaluation system in question.
Downloads
Los artículos que se publican en esta revista están sujetos a los siguientes términos:
1. El Departamento de Métodos de Investigación y Diagnóstico en Educación de la Universidad de Murcia (España), junto con el Servicio de Publicaciones de la Universitdad de Murcia (Editum) son los editores de la revista REIFOP y conserva los derechos patrimoniales (copyright) de los artículos publicados, permitiendo la reutilización de las mismos bajo la licencia de uso indicada en el punto 2.
2. Las obras se publican en la edición electrónica de la revista bajo una licencia Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-SinObraDerivada 3.0 España (texto legal). Se pueden copiar, usar, difundir, transmitir y exponer públicamente, siempre que: i) se cite la autoría y la fuente original de su publicación (revista, editores y URL de la obra); ii) no se usen para fines comerciales; iii) se mencione la existencia y especificaciones de esta licencia de uso.
3. Condiciones de auto-archivo. Se permite y se anima a los autores a difundir electrónicamente las versiones pre-print (versión antes de ser evaluada) y/o post-print (versión evaluada y aceptada para su publicación) de sus obras antes de su publicación, ya que favorece su circulación y difusión más temprana y con ello un posible aumento en su citación y alcance entre la comunidad académica. Color RoMEO: verde.