Higher Education Quality and Guidance: Efficacy of a Career Self-Management Seminar for Undergraduates
Abstract
Career services and interventions based on research and empirical evidence are progressively considered mechanisms for quality assurance in higher education. We present a study on the effectiveness of a career self-management seminar designed for help undergraduates prepare for next life career changes and goal attainment. Four hundred and twenty eight students with an age mean of 22 years old (n=208 experimental group; n=220 control group) attending university and polytechnic higher institutions in the northwestern Portugal, were assessed by the Career Exploration Survey, the Career Development Inventory and My Vocational Situation according to a pretest and posttest design. The Seminar is research based and comprises nine weekly small group sessions of 120 minutes each which facilitate students’ career planning, in-depth exploration, goal implementation and feedback competences. Results indicate significant differences between experimental and control groups, with increase in most of the career dimensions, among the experimental group. The career seminar produced a medium mean effect size of .53. The intervention positively affected undergraduates’ career self-management processual behaviors.
Downloads
Los artículos que se publican en esta revista están sujetos a los siguientes términos:
1. El Departamento de Métodos de Investigación y Diagnóstico en Educación de la Universidad de Murcia (España), junto con el Servicio de Publicaciones de la Universitdad de Murcia (Editum) son los editores de la revista REIFOP y conserva los derechos patrimoniales (copyright) de los artículos publicados, permitiendo la reutilización de las mismos bajo la licencia de uso indicada en el punto 2.
2. Las obras se publican en la edición electrónica de la revista bajo una licencia Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-SinObraDerivada 3.0 España (texto legal). Se pueden copiar, usar, difundir, transmitir y exponer públicamente, siempre que: i) se cite la autoría y la fuente original de su publicación (revista, editores y URL de la obra); ii) no se usen para fines comerciales; iii) se mencione la existencia y especificaciones de esta licencia de uso.
3. Condiciones de auto-archivo. Se permite y se anima a los autores a difundir electrónicamente las versiones pre-print (versión antes de ser evaluada) y/o post-print (versión evaluada y aceptada para su publicación) de sus obras antes de su publicación, ya que favorece su circulación y difusión más temprana y con ello un posible aumento en su citación y alcance entre la comunidad académica. Color RoMEO: verde.