University and social change in times of crisis: Description and assessment of an alternative teaching practice.

Authors

  • Francisco Javier Saavedra Macías Universidad de Sevilla. Dept. Psicología Experimental
  • Enrique Suarez Facultad de Psicología. Dept. Psicología Experimental. Universidad de Sevilla
  • Virginia Ordoñez Facultad de Psicología. Dept. Psicología Experimental. Universidad de Sevilla
DOI: https://doi.org/10.6018/reifop.16.3.186621
Keywords: Teaching practices, Social Changes, Crisis, University.

Abstract

This paper describes and analyzes a university teaching practice in the street by adapting the content of some subjects to social problems caused by the economic crisis. A focus group with students and an open question to people involved in teaching in the street were carried out.  Students’ perspective on the practice and the University’s potential to achieve social change and contributing to the start of the crisis were discussed. The teaching practice in the street is accepted and valued by the students and is considered very positive for the scientific training. At the same time, some participants in the discussion group expressed some interesting reservations about open dialectic confrontation regarding political and social issues in the classroom. Students emphasize University’s formal and informal networks as a communicative resource to help social change. In the discussion we reflect about the positioning of the students regarding the power of the university to initiate social change.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Francisco Javier Saavedra Macías, Universidad de Sevilla. Dept. Psicología Experimental

Javier Saavedra es profesorcontratado doctor. Trabajó en Casas Hogares para personas diagnosticadas con esquizofrenia pertenecientes a laFundación Andaluza para la Integración Social del Enfermo  mental (FAISEM). Hoy en día continúacolaborando con FAISEM mediante diversos proyectos de investigaciónrelacionados con los procesos de recuperación de las personas diagnosticadascon trastornos mentales graves. Otro campo de investigación en el cual hatrabajado en los últimos años mediante varios proyectos es el de la violenciade género. Es miembro de la Asociación de Ayuda de Familiares de EnfermosCrónicos (AFEC) y presidente de la delegación de Sevilla de la ONGd decooperación internacional Acción Verapaz-Sevilla. Ha colaborado en diversasasociaciones y ONGs en el ámbito de la acción social y la salud. Algunos de susúltimos trabajos son: “Associationbetween traumatic experiences and psychosis among incarcerated men” (Saavedra yMarcelino, 2013) e “Indicadores y criterios de calidad de buenas prácticascoeducativas. Una propuesta innovadora” (Saavedra, Bascón, Prados y cols, 2013)

Enrique Suarez, Facultad de Psicología. Dept. Psicología Experimental. Universidad de Sevilla

Estudiante de cuarto de Gradoen Psicología en la  Universidad deSevilla. Miembro de la Coalición de Investigación, Acción y Desarrollo para laSuperación de la Opresión. Trabaja en movimientos sociales para la lucha por elderecho a la vivienda (actualmente en el Punto de Información de Vivienda yEncuentro del 15-M de Sevilla). Actualmente investigando sobre Estándares deCalidad y Opresión en las Instituciones de Educación Superior.

Virginia Ordoñez, Facultad de Psicología. Dept. Psicología Experimental. Universidad de Sevilla

Esalumna de cuarto de grado de psicología. Colabora en diferentes actividades deinvestigación en el departamento de Psicología Experimental.
Published
10-12-2013
How to Cite
Saavedra Macías, F. J., Suarez, E., & Ordoñez, V. (2013). University and social change in times of crisis: Description and assessment of an alternative teaching practice. Interuniversity Electronic Journal of Teacher Formation, 16(3), 95–113. https://doi.org/10.6018/reifop.16.3.186621