University and social change in times of crisis: Description and assessment of an alternative teaching practice.
Abstract
This paper describes and analyzes a university teaching practice in the street by adapting the content of some subjects to social problems caused by the economic crisis. A focus group with students and an open question to people involved in teaching in the street were carried out. Students’ perspective on the practice and the University’s potential to achieve social change and contributing to the start of the crisis were discussed. The teaching practice in the street is accepted and valued by the students and is considered very positive for the scientific training. At the same time, some participants in the discussion group expressed some interesting reservations about open dialectic confrontation regarding political and social issues in the classroom. Students emphasize University’s formal and informal networks as a communicative resource to help social change. In the discussion we reflect about the positioning of the students regarding the power of the university to initiate social change.Downloads
Los artículos que se publican en esta revista están sujetos a los siguientes términos:
1. El Departamento de Métodos de Investigación y Diagnóstico en Educación de la Universidad de Murcia (España), junto con el Servicio de Publicaciones de la Universitdad de Murcia (Editum) son los editores de la revista REIFOP y conserva los derechos patrimoniales (copyright) de los artículos publicados, permitiendo la reutilización de las mismos bajo la licencia de uso indicada en el punto 2.
2. Las obras se publican en la edición electrónica de la revista bajo una licencia Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-SinObraDerivada 3.0 España (texto legal). Se pueden copiar, usar, difundir, transmitir y exponer públicamente, siempre que: i) se cite la autoría y la fuente original de su publicación (revista, editores y URL de la obra); ii) no se usen para fines comerciales; iii) se mencione la existencia y especificaciones de esta licencia de uso.
3. Condiciones de auto-archivo. Se permite y se anima a los autores a difundir electrónicamente las versiones pre-print (versión antes de ser evaluada) y/o post-print (versión evaluada y aceptada para su publicación) de sus obras antes de su publicación, ya que favorece su circulación y difusión más temprana y con ello un posible aumento en su citación y alcance entre la comunidad académica. Color RoMEO: verde.