I-A-P: Cultural Change with participants implication

Authors

  • Enrique Javier Díez Gutiérrez Universidad de León
DOI: https://doi.org/10.6018/reifop.16.3.186171
Keywords: Research, Participatory Action Research, Participatory Research, Commitment.

Supporting Agencies

  • Universidad Complutense de Madrid

Abstract

Conducting research from a community perspective, using a participatory, committed approach open to change with all those involved from the outset, implies having to relocate research beyond the traditional boundaries of academia.

However, if we really want research to be of service to society, to another kind of society based on principles of solidarity, democracy, justice and the common good, we must construct a form of research which is consistent with the model of society we are aiming for.

Hence, in this article we report the results of participatory evaluation research conducted over four years in a school, which was aimed at changing and improving its organisation and operation in an endeavour that involved the entire school community.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Enrique Javier Díez Gutiérrez, Universidad de León

Profesor Titular en la Universidad de León (España)

Departamento de Didáctica General, Específicas y Teoría de la Educación. Doctor en Ciencias de la Educación. Licenciado en Filosofía. Diplomado en Trabajo Social y Educación Social. Especialista en organización educativa, actualmente desarrolla su labor docente e investigadora en el campo de la educación intercultural, el género y la política educativa.

Participa en colectivos universitarios como el Grupo Acoge (Educación, inclusión e igualdad) o el movimiento “Otra investigación es posible”. En movimientos sociales como el Foro por la Memoria de León, el Grupo de Hombres por la Igualdad o Hombres por la abolición de la prostitución.

Autor de diversos libros entre los cuales se puede destacar Educación Pública: de tod@s, para tod@s (Bomarzo, 2013), Qué hacemos con la educación (Akal, 2012), Educación Intercultural: Manual de Grado (Aljibe, 2012), “Decrecimiento y educación” con Carlos Taibo (Catarata, 2011), o Globalización neoliberal y sus repercusiones en la educación (El Roure, 2007), Globalización y Educación Crítica (2009), Bogotá (Colombia); Unidades Didácticas para la Recuperación de la Memoria Histórica (2009); Prólogo de Las Multinacionales españolas en Colombia (2008), Bogotá; Evaluación de la cultura institucional en educación (2006), Santiago de Chile; La formazione Interculturale attraverso le nuove tecnologie (2006), Bolonia (Italia); La cultura de género en las organizaciones escolares. (2006). Publica regularmente artículos en revistas españolas, italianas, colombianas, venezolanas, etc., así como en periódicos de ámbito regional y nacional en España. Ha dirigido y tomado parte en numerosas investigaciones de ámbito regional, nacional e internacional.
Published
10-12-2013
How to Cite
Díez Gutiérrez, E. J. (2013). I-A-P: Cultural Change with participants implication. Interuniversity Electronic Journal of Teacher Formation, 16(3), 115–131. https://doi.org/10.6018/reifop.16.3.186171