Educational inclusion of immigration and teachers´ intercultural training

Authors

  • Miguel A. Santos Rego Catedrático de Universidad en el Departamento de Teoría de la Educación, Historia de la Educación y Pedagogía Social de la Universidad de Santiago de Compostela.
  • Francisco X. Cernadas Ríos
  • María del Mar Lorenzo Moledo Profesora Titular en el Departamento de Teoría de la Educación, Historia de la Educación y Pedagogía Social.
DOI: https://doi.org/10.6018/reifop.17.2.196931
Keywords: Inclusion, teachers’ training, intercultural education, cooperative learning.

Abstract

The inclusion of individuals from different ethnic and cultural backgrounds has become one of the main challenges of pluralistic and democratic societies. School is one of the nerve centers so that this challenge could be assumed and managed efficiently, both under regulatory provisions and as pedagogical functionality.

Thus, teachers’ intercultural education is an essential part of organizational and curricular gears focused on acquiring useful skills in a global world. Starting from the basic premise that such training should consider the field of cooperative learning techniques, we conducted an exploratory study with a sample of 368 Early Childhood and Primary teachers (cluster sampling), aimed at the detection of training needs in this field. 

The study is concluded by requesting, among other improvements, the introduction of contents of intercultural scope in teachers’ initial and continuous training, the application of the school as a unit of training activity, and the creation of strategic bonds between universities and the educational administration, keeping in mind the development of intercultural competences from within the educational system.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Miguel A. Santos Rego, Catedrático de Universidad en el Departamento de Teoría de la Educación, Historia de la Educación y Pedagogía Social de la Universidad de Santiago de Compostela.

Fue Vicerrector de Profesorado y Director del Instituto de Ciencias de la Educación de la Institución Compostelana. Ha sido premio Nacional de Investigación en los años 2003 (3º premio) y 2007 (1º premio). Ha publicado numerosos trabajos en España y en el extranjero. Sus líneas de investigación se centran, fundamentalmente, en Políticas Educativas, Educación y Sociedad Civil, Educación Intercultural y Teoría de Procesos Educativos. Es coordinador del Grupo de Investigación Esculca-USC (Grupo de Referencia Competitivo cofinanciado con fondos FEDER) y de la Red de Investigación RIES.

Francisco X. Cernadas Ríos

Doctor en Filosofía y Ciencias de la Educación y Licenciado en Ciencias Económicas y Empresariales (Sección de Economía), por la Universidad de Santiago de Compostela. Trabaja en la enseñanza pública como orientador de Educación Primaria. Es miembro del Grupo de Investigación Esculca-USC y de la Red de Investigación RIES (Grupo de Referencia Competitivo cofinanciado con fondos FEDER).

María del Mar Lorenzo Moledo, Profesora Titular en el Departamento de Teoría de la Educación, Historia de la Educación y Pedagogía Social.

Fue Vicerrectora de Extensión Cultural y Servicios a la Comunidad Universitaria en la misma Institución y Subdirectora de la Revista Galega do Ensino. Sus líneas de investigación incluyen: Pedagogía de la Delincuencia, Educación Intercultural, Pedagogía Familiar, Teoría de Procesos Educativos y Pedagogía Laboral. Es miembro del Grupo de Investigación Esculca-USC y de la Red de Investigación RIES (Grupo de Referencia Competitivo cofinanciado con fondos FEDER).

Published
01-04-2014
How to Cite
Santos Rego, M. A., Cernadas Ríos, F. X., & Lorenzo Moledo, M. del M. (2014). Educational inclusion of immigration and teachers´ intercultural training. Interuniversity Electronic Journal of Teacher Formation, 17(2), 137. https://doi.org/10.6018/reifop.17.2.196931