University gender policies: institutionalization, transversalization and community participation
Supporting Agencies
- No aplica
Abstract
Mexican Higher Education Institutions (HEI) experienced since the second half of the XX century a growth in its enrolments, especially in the female alumni. This aforementioned phenomenon could show certain advancement in gender equality, at least in students’ population. However, the belief that Universities are isolated from the social issues of the countries they are established is dubious. The greater amount of complains about sexual harassment inside the HEI, and the reactions from feminist groups reveal the opposite, they have unveiled a vulnerability exhibited by Universities as institutions that reproduce the male domination predominant in the national context. In consequence, HEI authorities have been forced to act, and by isolated efforts started policies from a gender scope. So, the objective of this paper is to analyze within HEI policies framework three concepts: institutionalization, transversalization and community participation, which are requisites to obtain inclusive and safe institutions for half of the student community that conform the overwhelming majority of the population affected by gender violence.
Downloads
References
Barreto Ávila, M., & Flores Garrido, N. (2016). Institucionalización, violencia de género y demandas desde la base. Nómadas (44), 201-218.
Briseño Maas, M. L., & Bernabé Morales, T. E. (2019). Universidad pública y la atención a la violencia de género. Tequio, 5(2), 15-22.
Butler, J. (2002). Cuerpos que importan: sobre los límites materiales y discrusivos del sexo. Buenos Aires, Argentina: Paidos.
Cortazar Rodríguez, F. J. (2019). Acoso y hostigamiento de género de la Universidad de Guadalajara. Habla el estudiantado. Revista de estudios de género, La Ventana (50), 175-204.
De Garay, A., & del Valle-Diaz-Muñoz, G. (2011). Una mirada a la presencia de las mujeres en la educación superior en México. Revista Iberoamericana de Educación Superior, III (6), 3-30.
Lópes-Molina, S.-A., & Vázquez-Guerrero, M. (2018). Las políticas de género en una universidad pública estatal:discrepancias institucionales. Revista Iberoamericana de Educación Superior, IX(25), 138-156.
Mercado, A., & Planas, J. (2005). Evolución del nivel de estudios de la oferta de trabajo en México: una comparación con la Unión Europea. Revista mexicana de investigación educativa, 315-343.
Mingo, A., & Moreno, H. (2015). Looking the other way: sexual harassment on campus. International Journal of Humanities and Social Sciences, 5(9 (1)), 249-258.
Moreno, H., & Mingo, A. (2020). Temor, desprecio y deseo como figuras del sexismo en la universidad. Nómadas, 51 , 13-29. doi: 10.30578/nomadas.n51a1.
ONIGIES. (31 de Agosto de 2020). Observatorio Nacional para la Igualdad de Género en las Intituciones de Educación Superior. Obtenido de Observatorio Nacional para la Igualdad de Género en las Intituciones de Educación Superior: https://observatorio.cieg.unam.mx/
Palomar Verea, C. (2005). La política de género en la educación superior. La Ventana(21), 7-43.
Varela Guinot, H. (2020). Las universidades frente a las violencias de género. El alcance limitado de los mecanismos formales. Revista Mexicana de Ciencias Políticas y Sociales(238), 49-80. doi: http://dx.doi.org/10.22201/fcpys.2448492xe.2020.238.68301.
Weber, M. (2004). Economía y Sociedad. México D.F., México: Fondo de Cultura Económica.
Wolfesberger, P. (2019). Lo político entre democracia y comunalidad. Revista Mexicana de Ciencias Políticias y Sociales, 64(237), 43-64. doi:http://dx.doi.org/10.22201/fcpys.2448492xe.2019.237.66390
Zamudio-Sánchez, F. J., Andrade-Barrera, M. A., Arana-Ovalle, R. I., & Alvaro-Segura, A. A. (2017). Violencia de género sobre estudiantes universitarios(as). Convergencia Revista de Ciencias Sociales(75), 133-157.
Copyright (c) 2022 Servicio de Publicaciones Universidad de Murcia
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.