Reasons for a Baroque: Ángel María Pascual and Disappointment

Authors

DOI: https://doi.org/10.6018/ER.413081
Keywords: Pascual, Eugenio d'Ors, Ernesto Giménez Caballero, Pío Baroja, Baroque, Disappointment

Abstract

 

Ángel María Pascual (1911-1947) has very often been blamed for the sophistication of his writing and the baroque bias of many of his works, such as the novels Amadís (1943) and Don Tritonel de España (1944), the articles Cartas de Cosmosia (1942-1946) published on El Español, the essay Catilina (1948) and the poems, collected in one single volume, Capital de tercer orden (1947a). However, at the same time he published these books his style was shown more “classical”, sober, and perfectly readable in his Glosas a la ciudad. The study of the sources of his baroque writing and the way he combined them, therefore, shows that it contains, rather than a mere personal attitude, a political and aesthetic message: the author’s disappointment at the new political regime and the betrayal of the expectations that he entertained during the war.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Gabriel Insausti, University of Navarra

Nacido en San Sebastián (1969). Doctor en Filología Hispánica y en Filología Inglesa. Master of Arts en Filosofía y en Historia del Arte. Fue visiting scholar en la Universidad de Aberdeen (1995) y en el Saintsbury Centre For the Visual Arts de la Universidad de East Anglia (2001). Ha recibido premios de poesía (Gerardo Diego, Arcipreste de Hita, Rabindranath Tagore, Manuel Alcántara…), de novela (Ateneo Jovellanos 2012), de ensayo (Amado Alonso 2014) y de aforismos (José Bergamín 2017)  y fue finalista del Nacional de Literatura en 2002 y del Herralde de novela en 2013. Obtuvo el Premio Extraordinario por su tesis en Filología Hispánica. Ha publicado numerosos artículos en revistas científicas, así como artículos, poemas, cuentos, entrevistas y reseñas en periódicos y publicaciones literarias como CiudadelaAtlántidaCuadernos Hispanoamericanos, Letras Libres, Númenor, Renacimiento, Suroeste, Turia, Clarín, Quimera, Revista de Occidente… Ha publicado sesenta libros.

References

BAROJA, Pío (1905): La feria de los discretos. Madrid: Francisco Beltrán.

CROCE, Benedetto (1926): Estética como ciencia de la expresión y lingüística general : teoría e historia de la estética. 2a ed. española corr. y aum., conforme a la 5a ed. italiana, por Angel Vegue y Goldoni, prólogo de Miguel de Unamuno. Madrid : Beltrán.

D’ORS, Eugenio (1921): El nuevo glosario. Madrid: Caro Raggio.

D’ORS, Eugenio (1923): U-Turn-It. Madrid: Caro Raggio.

D’ORS, Eugenio (2002 [1935]): Lo barroco. 2ª ed. Madrid: Tecnos.

DUPLÁ, Antonio (1994): “Clasicismo y Falange: el Catilina de Ángel María Pascual”, Tercer Congreso General de Historia de Navarra. Pamplona, 20-23 septiembre: 2-13. [http://sehn.org.es/wordpress/wp-content/uploads/2017/07/congreso3_area3_dupla.pdf 29/01/2020]

GIMÉNEZ CABALLERO, Ernesto (1933): La nueva catolicidad. Madrid: La Gaceta Literaria.

GIMÉNEZ CABALLERO, Ernesto (1935): Arte y Estado. Madrid: Gráfica Universal.

GIMÉNEZ CABALLERO, Ernesto (1938): “Pío Baroja, precursor español del fascismo”, Pío Baroja, Comunistas, judíos y demás ralea. Valladolid: Reconquista, 3-13.

GIMÉNEZ CABALLERO, Ernesto (1971): Genio de España. 7ª ed. Madrid: Doncel.

GIMÉNEZ CABALLERO, Ernesto (1981): Memorias de un dictador. Barcelona: Planeta.

LAÍN ENTRALGO, Pedro (1989 [1976]): Descargo de conciencia. 2ª ed. Madrid: Alianza.

LARRAZA MICHELTORENA, María del Mar (ed.) (2006): De leal a disidente: Pamplona, 1937-1977. Pamplona: Eunate.

LECEA YÁBAR, Juan María (2002): “Prólogo”, Ángel María Pascual, Silva curiosa de historias. Pamplona: Diario de Navarra, 11-24.

OYARZUN, Román (1936): “Una idea: requeté y fascio”. El pensamiento navarro. 19 de diciembre: 1.

PASCUAL, Ángel María (1943): Amadís. Madrid: Espasa-Calpe.

PASCUAL, Ángel María(1942-1946) “Cartas de Cosmosia”. El Español. Madrid: Delegación Nacional de Prensa y Propaganda.

PASCUAL, Ángel María (1944): Don Tritonel de España. Madrid: Ediciones para el bolsillo de la camisa azul.

PASCUAL, Ángel María (1947): Capital de tercer orden. Pamplona: Aramburu.

PASCUAL, Ángel María (1947): “Prólogo”, Dante Alighieri, Tratado de monarquía. Estudio preliminar de Osvaldo Lira; prólogo, traducción y notas de Ángel María Pascual. Madrid: Instituto de Estudios Políticos, 65-75.

PASCUAL, Ángel María (1949): San Jorge o la política del dragón. Madrid: Departamento Nacional de Prensa y Propaganda (Imprenta Juan Bravo).

PASCUAL, Ángel María (1963): Glosas a la ciudad. Pamplona: Morea.

PASCUAL, Ángel María (1989 [1948]): Catilina. Barcelona: Sirmio.

PEÑALBA, Mercedes (2013): Entre la boina roja y la camisa azul: la integracion del carlismo en Falange Española Tradicionalista y de las JONS (1936-1942). Pamplona: Gobierno de Navarra.

RIDRUEJO, Dionisio (1976): Casi unas memorias. Barcelona: Planeta.

ROSALES, Luis (1966): El sentimiento de desengaño en la poesía barroca. Madrid: Ediciones de Cultura Hispánica.

SALAVERRÍA, José María (1926): Retratos. Madrid: Espasa-Calpe.

SÁNCHEZ-OSTIZ, Miguel (1997): “Etiamsi omnes, non ego”, Capital de tercer orden. Pamplona: Gobierno de Navarra, 9-22.

SÁNCHEZ-OSTIZ, Miguel (2000): “Prólogo. El escritor y su ciudad”, Ángel María Pascual, Glosas a la ciudad. Pamplona: Morea, 9-23.

SELVA, Enrique (1999): Ernesto Giménez Caballero: entre la vanguardia y el fascismo. Valencia: Pre-Textos.

SILES, Jaime (2006): El barroco en la poesía española. Pamplona: Eunsa.

TRAPIELLO, Andrés (2010): Las armas y las letras. Literatura y guerra civil (1936-1939). Barcelona: Destino.

Published
12-11-2020
How to Cite
Insausti, G. (2020). Reasons for a Baroque: Ángel María Pascual and Disappointment. Estudios Románicos, 29. https://doi.org/10.6018/ER.413081