Concepciones sobre evaluación en educación médica: un camino hacia la transformación
Resumen
Se ha descrito que las concepciones de los docentes condicionan su práctica educativa. La evaluación, puede influir en el éxito o frcaso escolar de los estudiantes; por esto, las concepciones sobre evalución de los docentes cobran importancia para guiar su desarrollo profesional y ejercicio evaluativo. El objetivo de este trabajo fue identificar y categorizar las concepciones sobre evaluación de un grupo de 14 maestrandos de Educación Médica en una universidad colombiana durante el segundo semestre de 2020, en el transcuso de un curso de evaluación. Se realizó una investigación cualitativa con an´álisis temático de la información escrita recolectada al inicio, durante y al final del curso de evaluación. Previo al análisis de los documentos, se garantizó el consentimiento informado de los participantes y el cumplimiento de los requisitos éticos de la investigación en humanos. Se identificó que la preconcepción del grupo sobre evaluación estaba centrada en la calificación. Durante el curso, esta preconcepción evolucionó hacia una concepción holística, inmersa en el proceso de enseñanza aprendizaje en donde se involucran múltiples actores, recursos y con un proposito formativo. Es por ello por lo que, la documentación de las transformación conceptual sobre evaluación resalta la necesidad de un entrenamiento formal en evaluación dirigido a los docentes de profesionales de la salud
Descargas
Métricas
Citas
Thompson AG. Teachers’ beliefs and conceptions: a synthesis of the research. In: Grouws DA, editor. Handbook of research on mathematics teaching and learning. 1st ed. Reston, Virginia: National Council of Teachers of Mathematics; 1992. p. 127–46.
Tittle CK. Toward an educational psychology of assessment for teaching and learning: Theories, contexts, and validation arguments. Educational Psychologist [Internet]. 1994 Jun 8;29(3):149–62. Available from: http://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1207/s15326985ep2903_4
López Espitia W, Gómez Tascón V. La concepción de los docentes de educación básica sobre la evaluación del aprendizaje y su incidencia en el éxito o fracaso escolar de los estudiantes [Internet]. [Santiago de Cali]; 2017 [cited 2022 Feb 5]. Available from: http://repository.icesi.edu.co/biblioteca_digital/handle/10906/83493
Vergara Reyes CE. Concepciones de evaluación del aprendizaje de docentes chilenos destacados de educación básica. Acción Pedagógica [Internet]. 2011 [cited 2022 Feb 5];20:06–18. Available from: file:///Users/gerardolinaresmendoza/Downloads/Dialnet-ConcepcionesDeEvaluacionDelAprendizajeDeDocentesCh-6222145.pdf
Bohórquez Arenas LÁ. Cambios de concepciones de estudiantes para profesor sobre su gestión del proceso de enseñanza-aprendizaje en ambientes de aprendizaje fundamentados en la resolución de problemas [Internet]. [Bogotá, D.C.]; 2016 [cited 2022 Feb 5]. Available from: https://die.udistrital.edu.co/publicaciones/concepciones_sobre_gestion_proceso_ensenanza_aprendizaje_cambios_estudiantes_para_profesor_ambientes_aprendizaje_fundamentados_resolucion_problemas
Pajares MF. Teachers’ Beliefs and Educational Research: Cleaning Up a Messy Construct. Review of Educational Research [Internet]. 1992 Sep 30;62(3):307–32. Available from: http://journals.sagepub.com/doi/10.3102/00346543062003307
Kember D. A reconceptualisation of the research into university academics’ conceptions of teaching. Learning and Instruction [Internet]. 1997 Sep;7(3):255–75. Available from: https://linkinghub.elsevier.com/retrieve/pii/S095947529600028X
Brown GTL. Teachers’ conceptions of assessment [Internet]. [Auckland]; 2002 [cited 2022 Feb 5]. Available from: https://www.proquest.com/openview/c3d8a47fb871dc67417c0dfe90cf26cb/1?pq-origsite=gscholar&cbl=18750&diss=y
BROWN GTL. TEACHERS’ CONCEPTIONS OF ASSESSMENT: VALIDATION OF AN ABRIDGED VERSION. Psychological Reports [Internet]. 2006;99(5):166. Available from: http://asp.ammonsscientific.com/find.php?resource=PR0.99.5.166
Brown GTL. Teachers’ conceptions of assessment: implications for policy and professional development. Assessment in Education: Principles, Policy & Practice [Internet]. 2004 Sep;11(3):301–18. Available from: http://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/0969594042000304609
Schuwirth LWT, van der Vleuten CPM. A history of assessment in medical education. Advances in Health Sciences Education [Internet]. 2020 Dec 28;25(5):1045–56. Available from: http://link.springer.com/10.1007/s10459-020-10003-0
Torre DM, Schuwirth LWT, van der Vleuten CPM. Theoretical considerations on programmatic assessment. Medical Teacher [Internet]. 2020 Feb 1;42(2):213–20. Available from: https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/0142159X.2019.1672863
Schut S, Heeneman S, Bierer B, Driessen E, Tartwijk J, Vleuten C. Between trust and control: Teachers’ assessment conceptualisations within programmatic assessment. Medical Education [Internet]. 2020 Jun 6;54(6):528–37. Available from: https://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/medu.14075
Acai A, Li S-A, Sherbino J, Chan TM. Attending Emergency Physicians’ Perceptions of a Programmatic Workplace-Based Assessment System: The McMaster Modular Assessment Program (McMAP). Teaching and Learning in Medicine [Internet]. 2019 Aug 8;31(4):434–44. Available from: https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/10401334.2019.1574581
Postareff L, Virtanen V, Katajavuori N, Lindblom-Ylänne S. Academics’ conceptions of assessment and their assessment practices. Studies in Educational Evaluation [Internet]. 2012 Sep;38(3–4):84–92. Available from: https://linkinghub.elsevier.com/retrieve/pii/S0191491X12000314
Braun V, Clarke V. Using thematic analysis in psychology. Qualitative Research in Psychology [Internet]. 2006 Jan;3(2):77–101. Available from: http://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1191/1478088706qp063oa
Costa K. Systematic guide to qualitative data analysis within the C.O.S.T.A postgraduate research model [Internet]. Pretoria, South Africa. ; 2019 Sep. Available from: https://orcid.org/0000-0001-9132-9132
Leininger M. Current Issues, Problems, and Trends to Advance Qualitative Paradigmatic Research Methods for the Future. Qualitative Health Research [Internet]. 1992 Nov 1;2(4):392–415. Available from: http://journals.sagepub.com/doi/10.1177/104973239200200403
Nowell LS, Norris JM, White DE, Moules NJ. Thematic Analysis. International Journal of Qualitative Methods [Internet]. 2017 Dec 2;16(1):160940691773384. Available from: http://journals.sagepub.com/doi/10.1177/1609406917733847
Gobierno de Colombia DA de la FP. Ley 1581 de 2012 [Internet]. 2012 p. 1–8. Available from: https://www.funcionpublica.gov.co/eva/gestornormativo/norma_pdf.php?i=49981
Gobierno de Colombia M de S. Resolución 8430 de 1993 [Internet]. Colombia; 1993 p. 1–19. Available from: https://www.minsalud.gov.co/sites/rid/Lists/BibliotecaDigital/RIDE/DE/DIJ/RESOLUCION-8430-DE-1993.PDF.
Emanuel E. ¿Que hace que la investigacion clinica sea etica? Siete requisitos éticos. In: Lolas Stepke F, Quezada Sepúlveda A, editors. Pautas éticas de investigación en sujetos humanos: nuevas perspectivas [Internet]. Reedición. Santiago: Programa Regional de Bioética OPS/OMS; 2003 [cited 2022 Jan 4]. p. 83–95. Available from: https://www.paho.org/chi/dmdocuments/pautas2.pdf
Rodríguez Yunta E. COMITÉS DE EVALUACIÓN ÉTICA Y CIENTÍFICA PARA LA INVESTIGACIÓN EN SERES HUMANOS Y LAS PAUTAS CIOMS 2002. Acta bioethica [Internet]. 2004 [cited 2022 Jan 4];10(1):37–48. Available from: http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1726-569X2004000100005&lng=en&nrm=iso&tlng=en
Attride-Stirling J. Thematic networks: an analytic tool for qualitative research. Qualitative Research [Internet]. 2001 Dec 7;1(3):385–405. Available from: http://journals.sagepub.com/doi/10.1177/146879410100100307
Lincoln YS, Guba EG. Establishing trustworthiness. In: Lincoln IS, Guba EG, editors. Naturalistic inquiry [Internet]. 1st ed. Newbury park, California: Sage Publications; 1985 [cited 2022 Feb 6]. p. 289–331. Available from: https://ethnographyworkshop.files.wordpress.com/2014/11/lincoln-guba-1985-establishing-trustworthiness-naturalistic-inquiry.pdf
Pratt DD. Conceptions of Teaching. Adult Education Quarterly [Internet]. 1992 Jun 26;42(4):203–20. Available from: http://journals.sagepub.com/doi/10.1177/074171369204200401
Bonilla Pedroza MaX, López Mota Á. ¿Las concepciones de evaluación de los docentes, están articuladas con las epistemológicas y de aprendizaje? Enseñanza de las Ciencias [Internet]. 2005 [cited 2022 Feb 6];Número extra:1–5. Available from: http://www7.uc.cl/sw_educ/educacion/grecia/plano/html/pdfs/linea_investigacion/Evaluacion_IEV/IEV_001.pdf
Bravo Colón DM, Hernández Salcedo HK. Concepciones de docentes sobre evaluación del aprendizaje en básica primaria. Entornos [Internet]. 2015 Nov 30;28(2):103. Available from: https://www.journalusco.edu.co/index.php/entornos/article/view/1237
Dixon H, Haigh M. Changing mathematics teachers’ conceptions of assessment and feedback. Teacher Development [Internet]. 2009 May;13(2):173–86. Available from: http://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/13664530903044002
Murillo FJ, Hidalgo N. Concepciones de los Docentes sobre la Evaluación Socialmente Justa. Aula Abierta [Internet]. 2018 Oct 30;47(4):441. Available from: https://www.unioviedo.es/reunido/index.php/AA/article/view/13068
Ruíz Ortega FJ, Dussán Lubert C, Ruíz Ortega LA. Concepciones de los docentes en formación de la Universidad de Caldas, sobre la evaluación de los aprendizajes. Revista Latinoamericana de Estudios Educativos (Colombia) [Internet]. 2014 [cited 2022 Jan 26];10(2):145–63. Available from: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=134144225008
Brown GTL, Gebril A, Michaelides MP. Teachers’ Conceptions of Assessment: A Global Phenomenon or a Global Localism. Frontiers in Education [Internet]. 2019 Mar 7;4(16):1–13. Available from: https://www.frontiersin.org/article/10.3389/feduc.2019.00016/full
Daniels LM, Poth C, Papile C, Hutchison M. Validating the Conceptions of Assessment-III Scale in Canadian Preservice Teachers. Educational Assessment [Internet]. 2014 Apr 3;19(2):139–58. Available from: http://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/10627197.2014.903654
Samuelowicz K, Bain JD. Identifying academics’ orientations to assessment practice. Higher Education [Internet]. 2002 [cited 2022 Feb 6];43:173–201. Available from: file:///Users/gerardolinaresmendoza/Downloads/SBAssmentorientations2002.pdf
Halinen K, Ruohoniemi M, Katajavuori N, Virtanen V. Life science teachers’ discourse on assessment: a valuable insight into the variable conceptions of assessment in higher education. Journal of Biological Education [Internet]. 2014 Jan 2;48(1):16–22. Available from: http://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/00219266.2013.799082
Rodríguez Luna ME. Exploraciones en torno a concepciones de docentes sobre la evaluación. Enunciación [Internet]. 2010 Jan 1;15(1):36–58. Available from: https://revistas.udistrital.edu.co/index.php/enunc/article/view/3104
Winterbottom M, Brindley S, Taber KS, Fisher LG, Finney J, Riga F. Conceptions of assessment: trainee teachers’ practice and values. The Curriculum Journal [Internet]. 2008 Sep;19(3):193–213. Available from: https://onlinelibrary.wiley.com/doi/abs/10.1080/09585170802357504
Epstein RM. Assessment in Medical Education. Cox M, Irby DM, editors. New England Journal of Medicine [Internet]. 2007 Jan 25;356(4):387–96. Available from: http://www.nejm.org/doi/10.1056/NEJMra054784
Braccialli LAD, Oliveira MAC de. Concepções de avaliação de desempenho em um currículo orientado por competência. Revista da Escola de Enfermagem da USP [Internet]. 2011 Oct;45(5):1221–8. Available from: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0080-62342011000500027&lng=pt&tlng=pt
Al-Wardy NM. Assessment methods in undergraduate medical education. Sultan Qaboos University medical journal [Internet]. 2010 Aug;10(2):203–9. Available from: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21509230
Ferris HA, O’ Flynn D. Assessment in Medical Education; What Are We Trying to Achieve? International Journal of Higher Education [Internet]. 2015 May 22;4(2):139–44. Available from: http://www.sciedu.ca/journal/index.php/ijhe/article/view/6662
Gebril A. Language teachers’ conceptions of assessment: an Egyptian perspective. Teacher Development [Internet]. 2017 Jan 2;21(1):81–100. Available from: https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/13664530.2016.1218364
Harris LR, Brown GTL. The complexity of teachers’ conceptions of assessment: tensions between the needs of schools and students. Assessment in Education: Principles, Policy & Practice [Internet]. 2009 Nov;16(3):365–81. Available from: http://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/09695940903319745
Brown GTL, Harris LR, Harnett J. Teacher beliefs about feedback within an assessment for learning environment: Endorsement of improved learning over student well-being. Teaching and Teacher Education [Internet]. 2012 Oct;28(7):968–78. Available from: https://linkinghub.elsevier.com/retrieve/pii/S0742051X12000807
Irving SE, Harris LR, Peterson ER. ‘One assessment doesn’t serve all the purposes’ or does it? New Zealand teachers describe assessment and feedback. Asia Pacific Education Review [Internet]. 2011 Sep 18;12(3):413–26. Available from: http://link.springer.com/10.1007/s12564-011-9145-1
Castanelli D, Kitto S. Perceptions, attitudes, and beliefs of staff anaesthetists related to multi-source feedback used for their performance appraisal. British Journal of Anaesthesia [Internet]. 2011 Sep;107(3):372–7. Available from: https://linkinghub.elsevier.com/retrieve/pii/S0007091217330763
Hamodi C, López-Pastor VM, López-Pastor AT. Medios, técnicas e instrumentos de evaluación formativa y compartida del aprendizaje en educación superior. Perfiles Educativos [Internet]. 2015 [cited 2022 Feb 6];37(47):146–61. Available from: http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0185-26982015000100009&lng=es&tlng=es.
Kizlik B. Measurement, assessment, and evaluation in education [Internet]. 2012. Available from: http://drjj.uitm.edu.myMobile:+60193551621http://www.adprima.com/measurement.htm
Dulzaides Iglesias ME, Molina Gómez AM. Análisis documental y de información: dos componentes de un mismo proceso. ACIMED [Internet]. 2004 Mar [cited 2022 Jan 5];12(2):1–5. Available from: http://scielo.sld.cu/pdf/aci/v12n2/aci11204.pdf
Pinto Molina M. El circuito enseñanza-aprendizaje en análisis documental: procedimientos. Documentación de las ciencias de la información [Internet]. 1991 [cited 2022 Jan 28];14:23–44. Available from: https://revistas.ucm.es/index.php/DCIN/article/view/DCIN9191110023A/20231
Fuentes Camacho MT. La observación de las prácticas educativas como elemento de evaluación y de mejora de la calidad en la formación inicial y continua del profesorado. Revista de Docencia Universitaria [Internet]. 2011 Oct [cited 2022 Jan 5];9(3):237–58. Available from: http://red-u.net/redu/files/journals/1/articles/248/public/248-647-1-PB.pdf
Kogan JR, Holmboe ES, Hauer KE. Tools for Direct Observation and Assessment of Clinical Skills of Medical Trainees. JAMA [Internet]. 2009 Sep 23;302(12):1316. Available from: http://jama.jamanetwork.com/article.aspx?doi=10.1001/jama.2009.1365
Blanch-Hartigan D. Medical students’ self-assessment of performance: Results from three meta-analyses. Patient Education and Counseling [Internet]. 2011 Jul;84(1):3–9. Available from: https://linkinghub.elsevier.com/retrieve/pii/S073839911000399X
Hulsman RL, Peters JF, Fabriek M. Peer-assessment of medical communication skills: The impact of students’ personality, academic and social reputation on behavioural assessment. Patient Education and Counseling [Internet]. 2013 Sep;92(3):346–54. Available from: https://linkinghub.elsevier.com/retrieve/pii/S0738399113002796
Sandars J. The use of reflection in medical education: AMEE Guide No. 44. Medical Teacher [Internet]. 2009 Jan 9;31(8):685–95. Available from: http://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/01421590903050374
Bryan R, Krych A, Carmichael S, Viggiano T, Pawlina W. Assessing professionalism in early medical education: experience with peer evaluation and self-evaluation in the gross anatomy course. Annals of the Academy of Medicine, Singapore [Internet]. 2005 Sep;34(8):486–91. Available from: https://www.researchgate.net/publication/7559271
Casanova MA. Evaluación: concepto, tipología y objetivos. In: Casanova MA, editor. La evaluación educativa Escuela Básica [Internet]. 1st ed. Madrid: SEP-Muralla; 1998 [cited 2022 Feb 6]. p. 67–102. Available from: https://cursa.ihmc.us/rid=1303160302515_965178929_26374/EvaluacionConceptoTipologia_Y_Objeti.pdf
Pettit JE, Axelson RD, Ferguson KJ, Rosenbaum ME. Assessing Effective Teaching. Academic Medicine [Internet]. 2015 Jan 13;90(1):94–9. Available from: http://journals.lww.com/00001888-201501000-00027
Vickerman P. Student perspectives on formative peer assessment: an attempt to deepen learning? Assessment & Evaluation in Higher Education [Internet]. 2009 Apr;34(2):221–30. Available from: http://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/02602930801955986
Reddy YM, Andrade H. A review of rubric use in higher education. Assessment & Evaluation in Higher Education [Internet]. 2010 Jul [cited 2022 Jan 5];35(4):435–48. Available from: http://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/02602930902862859
Cano E. Las rúbricas como instrumento de evaluación de competencias en educación superior: ¿uso o abuso? Profesorado Revista de Currículum y Formación de Profesorado [Internet]. 2015 May;19(2):265–80. Available from: http://www.ugr.es/local/recfpro/rev192COL2.pdf
Winterbottom M, Taber KS, Brindley S, Fisher LG, Finney J, Riga F. Understanding differences in trainee teachers’ values and practice in relation to assessment. Teacher Development [Internet]. 2008 Feb;12(1):15–35. Available from: http://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/13664530701827723
Derechos de autor 2022 Servicio de Publicaciones de la Universidad de Murcia
Esta obra está bajo una licencia internacional Creative Commons Atribución-NoComercial-SinDerivadas 4.0.
Las obras que se publican en esta revista están sujetas a los siguientes términos:
1. El Servicio de Publicaciones de la Universidad de Murcia (la editorial) conserva los derechos patrimoniales (copyright) de las obras publicadas y favorece y permite la reutilización de las mismas bajo la licencia de uso indicada en el punto 2.
© Servicio de Publicaciones, Universidad de Murcia
2. Las obras se publican bajo una licencia Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-SinObraDerivada 4.0.
3. Condiciones de auto-archivo. Se permite y se anima a los autores a difundir electrónicamente las versiones preprint (versión antes de ser evaluada y enviada a la revista) y/o post-print (versión evaluada y aceptada para su publicación) de sus obras antes de su publicación, ya que favorece su circulación y difusión más temprana y con ello un posible aumento en su citación y alcance entre la comunidad académica.